Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat voor een fietsendrager

cyclejazz
Forum-lid

cyclejazz 11 mei 2007 00:21

Hallo,
Ik wil een (2ehands) fiestendrager aanschaffen voor op de trekhaak. Welk systeem is naar jullie mening het beste, met cranckbevestiging of met frame, zadelpen bevestiging?
Kan je cranck beschadigd raken door de cranck klem van een fietsendrager?
Ben benieuwd wat jullie vinden/weten.
stupidity is it\'s own reward

frizzarazz
Forum-lid

frizzarazz 11 mei 2007 02:38

Schijnt besproken te zijn in de Fiets van 04-07. Die heb ik niet maar in de Fiets van deze maand, 05-07, staat een klein stukje commentaar: "Het is af te raden een carbon racefiets op een fietsendrager te monteren waarbij een klem een van de framebuizen omvat. Beter is de klem om de aluminium zadelpen te klemmen! Het gaat best, maar de kans dat het fout gaat, is aanwezig. En alle fabrikanten wijzen claims af bij beschadiging van framebuizen 'bij onjuist gebruik'".

gillio
Forum-lid

gillio 11 mei 2007 12:00

Je moet in ieder geval wel kijken naar een drager zonder crankbevestiging omdat het anders niet past bij een nieuwere racefiets. Het mooiste is natuurlijk als je een framebevestiging hebt die je aan de zadelpen vast kan maken. Als dit te kort is kan je er makkelijk zelf een stukje tussen (laten) lassen als het van staal is.
Ik heb zelf een oude ANWB drager, hier zit een rek op waar ik de fiets tegen aan kan zetten. Prima drager, kan hem bevestigen zonder hulpstuk op de trekhaak en zonder gereedschap. Nadeel is wel dat het een zwaar rek is. Op de Daihutsu Charade van mijn vrouw hangt dit best wel door. Zeker met haar fiets er nog bij maar het gaat wel als het moet. Heb ik ook gebruikt gekocht voor de wereldprijs van.........€ 15,- 

niklas2
Forum-lid

niklas2 11 mei 2007 14:59

Ik heb sinds kort een Spinder Eagle voor 3 fietsen. Met deze drager heb ik afgelopen weekeind drie racefietsen, waarvan 1 carbon, naar de Eifel vervoerd en weer terug. Geen centje pijn.
De arm waarmee je het frame vast kunt zetten is net lang genoeg om bij mijn carbon frame de zaak op de zadelklem vast te zetten. Dat is een punt waar je kunt en mag klemmen bij een frame. De fietsen zaten muurvast en ik ben er zeer tevreden over.
Nadelen zijn er ook: de drager is groot en niet heel licht, en ook niet de goedkoopste. Met goed zoeken kun je deze drager nieuw voor 250 euro incl bezorgen kopen (voor 3 fietsen).
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

cyclejazz
Forum-lid

cyclejazz 12 mei 2007 14:27

Bedankt voor de info. Ik heb al even gekeken, maar het zal waarschijnlijk moeilijk worden om een 2-hands spinder hawk oid te vinden voor een mooie prijs. Misschien dan toch maar doorsparen voor een nieuwe.

stupidity is it\'s own reward

pegie
Forum-lid

pegie 12 mei 2007 14:39

Twinnyload heeft een nieuw model met crankbevestiging. Die zou eind april uitkomen, maar ik heb hem nog niet ergens te koop zien staan. Er stond een verhaaltje over in het blad van de ANWB (Kampioen), hij schijnt zachtere rubbers te hebben bij de crankbevestiging en de adviesprijs is zo'n 160 euro. Zo ziet de nieuwe Twinnyload eruit:

Er staat ook een folder op hun website.

bandit
Forum-lid

bandit 12 mei 2007 20:56

De discussie over crankbevestiging danwel framebevestiging is volgens mij al eens gevoerd. Volgens de Kampioen moet je gaan voor een crankbevestiging; daarbij moet wel bij gezegd worden dat dat ook het enige is wat ze verkopen bij de Anwb  (volgens mij).
Ik heb nu een 7 jaar een Hawk Spinder, met framebevestiging en ik vind dat super. De fietsen staan stabiel, de afstelmogelijkheden zijn talrijk (wat je met crankbevestiging m.i. niet hebt) en je kan hem zonder hulpstukken op de trekhaak monteren.
Bij mijn racefiets (65cm, Scandium) is de arm niet lang genoeg om om de zadelpen te klemmen, maar met een doekje tussen klem en frame (tegen beschadiging) gaat het prima. Je hoeft hem ook niet huisvast te zetten. Mijn mountainbike zet ik altijd vast rond de zadelpenklem en de fietsen van mijn vriendin altijd rond de zadelpen zelf. Ik heb letterlijk stad en land met de drager afgelegd en ik heb er nog nooits iets met gehad, met zowel de drager niet als met de fietsen die er op staan.
Een nieuwe Hawk Spinder kost bij de Futurumshop € 199,=. Er zijn maanden dat ik meer uitgeef aan mijn racefiets. Ik vind die paar Euro's minder belangrijk dan een drager die mijn fiets mogelijkerwijs kan beschadigen.

Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

intersantos
Forum-lid

intersantos 19 jan 2008 14:46

Plaats reactie