vervangen van 2x8/9 naar 3x10?
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 08 mei 2007 00:02
Ik kan een tweedehands fiets kopen (trek 1400) met Shimano 105 crankstel van (53/42) en een cassette van (12-21). Deze getallen komen me nogal vreemd over voor een 105. Is dat niet een erg kleine combinatie waar veel lichte verzetten ontbreken (23 en 25 op de cassette)? En kan ik het crankstel en de casette zomaar vervangen door een (standaard) Shimano 105 3x10, eventueel inclusief ketting? Moet ik dan de derailleurs opnieuw afstellen? Ik heb al gezocht op het forum maar hier niets over gevonden.
ik heb er ook niet heel veel verstand van (ask havanna enz. als je uitsluitsel wilt), maar ik denk dat 53-42 een compact is. Als dat zo is, dan kan je als binnenblad ook gewoon een kleiner blad steken, zoals een 34T. daarmee moet je zoiezo wel gemakkelijk een berg mee op kunnen denk ik..
no pain no gain
53-42 is geen compact. kleinste blad is 38 mogelijk. waarschijnlijk is de fiets van een wedstrijdrijder geweest, is een gebruikelijk verzet om mee rond de kerk te jakkeren.
over het overschakelen naar 3x 10 speed kun je hier genoeg vinden, maar je moet in elk geval de cassette, ketting, cranks, shifters en derailleurs vervangen (die laatste vanwege het grotere bereik). dus dan kan je net zo goed een nieuwe groep kopen...
over het overschakelen naar 3x 10 speed kun je hier genoeg vinden, maar je moet in elk geval de cassette, ketting, cranks, shifters en derailleurs vervangen (die laatste vanwege het grotere bereik). dus dan kan je net zo goed een nieuwe groep kopen...
Inderdaad een behoorlijk zware combinatie. Ik denk dat het 9-speed is? Ik zou in ieder geval een 38T (of 39) binnenblad erbij kopen. Aan een 12-23 cassette heb je dan op 't vlakke genoeg. Met deze combinatie zul je vooral op 't binnenblad trainen.
Verder koop je er een 12-27 cassette bij voor Limburg en de Alpen en je bent helemaal 't heertje. Niet met die 12-27 gaan rijden op 't vlakke (zie ik heel vaak mensen doen) want dat rijdt dramatisch; dan heb je gigantische stappen tussen de versnellingen en de hele lichte versnellingen zul je nooit gebruiken.
Wil je nog lichter dan is een compact de goedkoopste optie, zoals al aangegeven is ombouwen naar een triple een dure optie.
Verder koop je er een 12-27 cassette bij voor Limburg en de Alpen en je bent helemaal 't heertje. Niet met die 12-27 gaan rijden op 't vlakke (zie ik heel vaak mensen doen) want dat rijdt dramatisch; dan heb je gigantische stappen tussen de versnellingen en de hele lichte versnellingen zul je nooit gebruiken.
Wil je nog lichter dan is een compact de goedkoopste optie, zoals al aangegeven is ombouwen naar een triple een dure optie.
Havana, ik lees vaak dat er twee cassettes worden aangeraden en ik snap ook goed waarom. Maar is het niet zo dat de ketting inslijt op je cassette, of v.v., waardoor je eigenlijk een aparte ketting moet hebben voor iedere cassette?
Whistle
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 08 Mei 2007
Niet met die 12-27 gaan rijden op 't vlakke (zie ik heel vaak mensen doen) want dat rijdt dramatisch; dan heb je gigantische stappen tussen de versnellingen en de hele lichte versnellingen zul je nooit gebruiken.
Ik rijd wel altijd met een 12-27, ook op het vlak en dat gaat prima. Je hebt dan 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27. 21-24-27 is inderdaad grote stapen maar zoals je al zei gebruik je die alleen in de bergen dus het is geen probleem om daar mee op het vlakke te rijden. Jij rijdt dus 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23.
Je hebt alleen de 18 extra.
dus is dramatisch niet wat overdreven? En 11-23 en 12-25 hebben ook geen achtien.
een 23 cassette staat wel wat mooier.
Niet met die 12-27 gaan rijden op 't vlakke (zie ik heel vaak mensen doen) want dat rijdt dramatisch; dan heb je gigantische stappen tussen de versnellingen en de hele lichte versnellingen zul je nooit gebruiken.
Ik rijd wel altijd met een 12-27, ook op het vlak en dat gaat prima. Je hebt dan 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27. 21-24-27 is inderdaad grote stapen maar zoals je al zei gebruik je die alleen in de bergen dus het is geen probleem om daar mee op het vlakke te rijden. Jij rijdt dus 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23.
Je hebt alleen de 18 extra.
dus is dramatisch niet wat overdreven? En 11-23 en 12-25 hebben ook geen achtien.
een 23 cassette staat wel wat mooier.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
zware combinatie, waarschijnlijk iemand die hard kan rijden/wedstrijden rijdt, en dan alleen in Nederland. Ik zou de crank met rust laten, achteraan 13-26 of zoiets en een andere ketting. Een ander voorblad (38 of 39) doe je later dan maar. En niet naar 10 speed overschakelen, dat is:
1: duurder
2: meer slijtage
3: niet compatibel met je huidige shifters
1: duurder
2: meer slijtage
3: niet compatibel met je huidige shifters
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@ Robert2: de 18 is een verzet waar ik héél veel op rij en die zou ik dan ook nooit willen missen.
@ Fles: dat over dat inslijten is inderdaad zo al lap ik regel al enige tijd aan mijn laars en dat gaat prima. Ik rij met 3 cassettes (2 wielsets) op één ketting en dat voor alsnog prima.
@ Fles: dat over dat inslijten is inderdaad zo al lap ik regel al enige tijd aan mijn laars en dat gaat prima. Ik rij met 3 cassettes (2 wielsets) op één ketting en dat voor alsnog prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 08 mei 2007 00:02
Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag! Ik heb de fiets, een Trek 1400, inmiddels aangeschaft voor 750 euro.