Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Fietsen na de bevalling

siral
Forum-lid

siral 07 mei 2007 19:25

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Volgens de verloskundige zijn er geen redenen om een bepaalde termijn aan te houden. Zodra de bekkenbodemspieren weer redelijk zijn hersteld moet fietsen in principe weer kunnen. Mits met mate en goed naar je lichaam luisteren. En beginnen op een normale fiets.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Mijn man is ondertussen de garage aan het opruimen, zodat hij mijn look kan gaan schoonmaken ...

nogeenfietsster
Forum-lid

nogeenfietsster 08 mei 2007 20:01

Ik heb hier inmiddels de nodige ervaring mee na twee bevallingen. Het fietsen zelf was voor mij geen enkel probleem. Ik ben zo'n 2,5 maand na de bevalling rustig aan weer begonnen en het voelde al snel weer vertrouwd aan, de fietsbeweging, de houding en dergelijke. Alleen de conditie en kracht opbouwen kostte veel tijd, vooral omdat ik weinig tijd had en heb om te fietsen door de combinatie van werken en voor 2 kinderen zorgen. Na mijn eerste zwangerschap was ik ook om de haverklap verkouden en ziek, elke keer als mijn zoon ook een verkoudheidje had. En dan schiet het niet op om conditie op te bouwen. Ook de vele gebroken nachten breken me snel op. En momenteel geef ik nog borstvoeding en dat kost veel energie en beperkt de fietstijd. Ritten van een paar uur zitten er voorlopig niet in, maar anderhalf uur fietsen gaat prima en dat levert ook weer energie op! Kortom, het fietsen zelf gaat prima, ik moet alleen doseren en accepteren dat het allemaal wat minder hard gaat en minder lang kan.
Het duurde vorige keer een jaar voordat ik weer een beetje iets kon opbouwen. En na twee jaar dacht ik, goh ik geloof dat ik nu weer bijna op mijn oude niveau ben ... maar toen was ik weer zwanger.
Dus mijn advies: rustig aan beginnen, genieten van elk moment dat je kan fietsen en vooral niet te veel willen.

Plaats reactie