Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen conen Mavic wielen

nk006
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:35

nk006 30 apr 2007 19:27

Hallo,
Er zit een heel klein beetje speling op de wielas van mijn Mavic voorwiel (carbon voorwiel). Als ik de cone iets aandraai is de speling eruit maar zit het wiel te vast. Mag er een klein beetje speling opzitten of is er meer aan de hand?
Hoe stel ik de cone precies af? Is daar een bepaalde procedure voor?
 
Dank u

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 apr 2007 22:18

Het voorwiel wordt standaard vaak met en heel klein beetje speling geleverd. Bij industrielagers zoals in de mavic wielen wordt dit meestal zelfs aangeraden omdat ze dan lichter lopen en minder snel slijten. Cup/conus lagers zoals de meeste shimano wielen moeten echter wel zonder speling.
Als je twijfelt en denkt voel ik nou net nog wat heel in de verte of niet dan is het bij industrielagers meestal precies goed.

nk006
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:35

nk006 30 apr 2007 23:22

OK,
Dan moet ik mij geen zorgen maken daarover. Wat ik wel uitgeprobeerd heb is hetvolgende: Ik heb nog een koersfiets met een gewoon aluminium wiel erin. Als ik aan het voorwiel met de hand draai loopt dit veel langer uit dan het carbon voorwiel van Mavic. Is dit normaal of moet ik dit laten nakijken. De wielen zijn van begin april dus weinig kilometers gedraaid!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 mei 2007 22:27

Kan heel goed met het nog wat moeten inlopen van de industrielagers te maken hebben. Die zijn gemaakt om tienduizenden kilometers mee te gaan met een min of meer standaardinstelling (wat je kunt afstellen is alleen de fine-tuning niet het lager helemaal opnieuw zoals bij cup/conus). Hierdoor kunnen ze in het begin wat stroever lopen omdat ze op termijn natuurlijk ook weer niet te los moeten gaan zitten. Moet na enkele duizenden km toch wel minder worden, anders zit er iets niet goed denk ik.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 02 mei 2007 23:57

Quoten: Origineel geplaatst door nk006 op 30 April 2007


OK,
Dan moet ik mij geen zorgen maken daarover. Wat ik wel uitgeprobeerd heb is hetvolgende: Ik heb nog een koersfiets met een gewoon aluminium wiel erin. Als ik aan het voorwiel met de hand draai loopt dit veel langer uit dan het carbon voorwiel van Mavic. Is dit normaal of moet ik dit laten nakijken. De wielen zijn van begin april dus weinig kilometers gedraaid!


Ja dat is normaal en wel hierom. Je aluwiel is gewoon zwaarder dan je carbon. Eenmaal je iets zwaar in beweging brengt zal het langer lopen dan iets lichters. De wet van het traagheidsmoment. Dat betekent in het geheel niet dat je aluwiel beter bolt of zo. Plaats maar eens superzware banden op je carbonwiel en je zal merken dat dit wiel ook langer blijft draaien, terwijl er hoegenaamd geen sprake is van een beter wiel.
Soms zie je op beurzen verkopers van keramische lagers dit trukje toepassen voor het oog van de argeloze toeschouwers. Ze laten een zwaarder wiel draaien met keramische lagers en beweren met een afgestreken gezicht dat dit langer draaien het gevolg is van de lagers.  

arnotreuren
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2005 21:17

arnotreuren 03 mei 2007 00:02

Ook ik heb last gehad van stroef lopende Mavic wielen. Maar dit lag niet zozeer aan de naaf, maar aan de body (dus achterwiel). Dit liep stroef doordat hij ingesmeerd moest worden. Nu loopt het weer als een zonnetje.
Maar idd, deze wielen doordat ze lichter zijn veel korter dan zwaardere.
Het is zo fijn om met een Red Bull Carbon xtralight op weg te zijn :-)

nk006
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:35

nk006 04 mei 2007 12:14

Ok bedankt voor jullie reactie!

Plaats reactie