expander verwijderen
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Aha, je was al een stapje verder...
Er is geen tooltje voor maar je zal even iets moeten zoeken wat je onder de klem kan trekken. Daarna proberen alle zijden zo gelijk mogelijk omhoog te trekken. Even een handigheidje maar hij moet eruit komen. Vergeet het schroefdraad gedeelte niet uit de vorkbuis te verwijderen!
Er is geen tooltje voor maar je zal even iets moeten zoeken wat je onder de klem kan trekken. Daarna proberen alle zijden zo gelijk mogelijk omhoog te trekken. Even een handigheidje maar hij moet eruit komen. Vergeet het schroefdraad gedeelte niet uit de vorkbuis te verwijderen!
Hoi,
Voor zover ik op de foto kan zien is de binnenste ring met (schroefdraad) een spie.
Deze moet voor dé-montage naar beneden getikt worden.
Dit doe je het beste door de moer te gebruiken waar je afdekkapje van je stuurpen mee vast zat .
Als deze spie los is kan je het klemmende gedeelte (buitenste ring) er uit nemen !
Succes,
Groeten.
Voor zover ik op de foto kan zien is de binnenste ring met (schroefdraad) een spie.
Deze moet voor dé-montage naar beneden getikt worden.
Dit doe je het beste door de moer te gebruiken waar je afdekkapje van je stuurpen mee vast zat .
Als deze spie los is kan je het klemmende gedeelte (buitenste ring) er uit nemen !
Succes,
Groeten.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
wat ook kan is deze naar beneden kloppen tot hij er aan de andere kant uitkomt (die dingen zijn niet gemakkelijk naar boven te krijgen, maar wel naar beneden!), of kloppen naar beneden tot hij niet meer in de weg zit.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
hallo, bedankt voor de tips, hij is er nu uit en ik heb reeds mijn nieuwe gemonteerd, een van massi, een carbonnen, wat ik nu wel heb is dat er nog steeds speling op voorvork zit, vrij vervelend, zou het kunnen dat dat ligt aan de lengte van de vorkpijp ?
de afstand tss de vorkpijp en mijn bovenste stukje van mijn stuurpen is maar een 3 mm, terwijl het normaal 8-10 mm moet zijn , kan dit aan dit liggen ?
grtz
p.s. anders koop ik een setje spacers
de afstand tss de vorkpijp en mijn bovenste stukje van mijn stuurpen is maar een 3 mm, terwijl het normaal 8-10 mm moet zijn , kan dit aan dit liggen ?
grtz
p.s. anders koop ik een setje spacers
2 de jr junior
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 01 Mei 2007
hallo, bedankt voor de tips, hij is er nu uit en ik heb reeds mijn nieuwe gemonteerd, een van massi, een carbonnen, wat ik nu wel heb is dat er nog steeds speling op voorvork zit, vrij vervelend, zou het kunnen dat dat ligt aan de lengte van de vorkpijp ?
de afstand tss de vorkpijp en mijn bovenste stukje van mijn stuurpen is maar een 3 mm, terwijl het normaal 8-10 mm moet zijn , kan dit aan dit liggen ?
grtz
p.s. anders koop ik een setje spacers
ik hoop dat je bedoelt dat je stuurpen 3mm BOVEN je vorkbuis uitsteekt zonder spacers. Anders duwt je topcap niet op je stuurpen, en kan je de hele zooi nooit vastzetten! (denk er altijd aan: stuurpen los als je topcap vastdraait!)
Als je spacers hebt (minstens 1), dan hoort de stuurpen natuurlijk BENEDEN de vorkbuis te blijven (veel beter ook voor je verbinding pen-vorkbuis), en dan zorgt de spacer ervoor dat je alles strak kan draaien, alweer met stuurpen los...
www.parktool.com/repair
hallo, bedankt voor de tips, hij is er nu uit en ik heb reeds mijn nieuwe gemonteerd, een van massi, een carbonnen, wat ik nu wel heb is dat er nog steeds speling op voorvork zit, vrij vervelend, zou het kunnen dat dat ligt aan de lengte van de vorkpijp ?
de afstand tss de vorkpijp en mijn bovenste stukje van mijn stuurpen is maar een 3 mm, terwijl het normaal 8-10 mm moet zijn , kan dit aan dit liggen ?
grtz
p.s. anders koop ik een setje spacers
ik hoop dat je bedoelt dat je stuurpen 3mm BOVEN je vorkbuis uitsteekt zonder spacers. Anders duwt je topcap niet op je stuurpen, en kan je de hele zooi nooit vastzetten! (denk er altijd aan: stuurpen los als je topcap vastdraait!)
Als je spacers hebt (minstens 1), dan hoort de stuurpen natuurlijk BENEDEN de vorkbuis te blijven (veel beter ook voor je verbinding pen-vorkbuis), en dan zorgt de spacer ervoor dat je alles strak kan draaien, alweer met stuurpen los...
www.parktool.com/repair
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
bedankt voor het antwoord, bij mij is het dus als volgt, er zitten 2 spacers tussen, en mijn stuurpen steekt een 3 mm boven mijn vorkpijp uit, en dan komt op de stuurpen de cap om alles af te regelen, maar wat ik mij afvroeg was als 3 mm niet te weining is en er dus nog een spacer bij moet om alles goed te kunnen afstellen ?
en als ik het goed begrijp moet je dus eerst je cap vastdraaien alvorens je stuurpen ?
grtz
en als ik het goed begrijp moet je dus eerst je cap vastdraaien alvorens je stuurpen ?
grtz
2 de jr junior
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 01 Mei 2007
bedankt voor het antwoord, bij mij is het dus als volgt, er zitten 2 spacers tussen, en mijn stuurpen steekt een 3 mm boven mijn vorkpijp uit, en dan komt op de stuurpen de cap om alles af te regelen, maar wat ik mij afvroeg was als 3 mm niet te weining is en er dus nog een spacer bij moet om alles goed te kunnen afstellen ?
en als ik het goed begrijp moet je dus eerst je cap vastdraaien alvorens je stuurpen ?
grtz
inderdaad, eerst je cap, dan je stuurpen. Je stuurpen is immers ook een soort spacer, en die 3 mm kan voldoende zijn, maar als je zegt dat je nog een spacer boven je stuurpen hebt, mag dat zeker minder zijn (je stuurpen mag lager komen dan je vorkbuis), want je spacer zal dan alleen op je stuurpen drukken.
bedankt voor het antwoord, bij mij is het dus als volgt, er zitten 2 spacers tussen, en mijn stuurpen steekt een 3 mm boven mijn vorkpijp uit, en dan komt op de stuurpen de cap om alles af te regelen, maar wat ik mij afvroeg was als 3 mm niet te weining is en er dus nog een spacer bij moet om alles goed te kunnen afstellen ?
en als ik het goed begrijp moet je dus eerst je cap vastdraaien alvorens je stuurpen ?
grtz
inderdaad, eerst je cap, dan je stuurpen. Je stuurpen is immers ook een soort spacer, en die 3 mm kan voldoende zijn, maar als je zegt dat je nog een spacer boven je stuurpen hebt, mag dat zeker minder zijn (je stuurpen mag lager komen dan je vorkbuis), want je spacer zal dan alleen op je stuurpen drukken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 01 Mei 2007
ok, maar ik heb geen spacer boven mijn stuurpen, enkel die cap
grtz
p.s. dus je moet eerst die cap vast draaien en dan de stuurpen
De cap ook niet té vast hé. Je stelt hiermee de speling af. Té vast en je stuur draait moeilijk en je draait je lagers stuk.
ok, maar ik heb geen spacer boven mijn stuurpen, enkel die cap
grtz
p.s. dus je moet eerst die cap vast draaien en dan de stuurpen
De cap ook niet té vast hé. Je stelt hiermee de speling af. Té vast en je stuur draait moeilijk en je draait je lagers stuk.
We cannot direct the wind but we can adjust our sails.
Meten is weten, gissen is missen.
Meten is weten, gissen is missen.
heb gedaan wat jullie mij adviseerden, en inderdaad, volledig spelingvrij nu, bedankt
heb juist nog 1 vraagje, mijn spacers spannen nu wel redelijk veel, ik kan ze met de hand niet meer draaien, spannen ze niet nu wat te veel of kan dat geen kwaad, is een full carbonnen voorvork, of heb je een tip om te weten hoe hard het mag spannen
grtz
heb juist nog 1 vraagje, mijn spacers spannen nu wel redelijk veel, ik kan ze met de hand niet meer draaien, spannen ze niet nu wat te veel of kan dat geen kwaad, is een full carbonnen voorvork, of heb je een tip om te weten hoe hard het mag spannen
grtz
2 de jr junior