verzet 30 * 30
Ik wil in juli de Mont Ventoux op. Ik ben niet zo'n rasklimmer en wil voor de moeilijke stukken een 30 achterkrans monteren. (Heb nu triple voor 30 achter 25) Van ultegra is deze niet verkrijgbaar. Nu heb ik me laten vertellen dat je een MTB krans kunt monteren. Weet iemand hou dat dan gaat?
Je kan een mtb cassette monteren, toch bij 9-speed, maar waar je wel moet rekening mee houden is de capaciteit van je derailleurs. Kunnnen je derailleurs het extra verschil in tandjes wel aan? Je kan wel, geloof ik, zonder verdere aanpassingen 12-27 cassette monteren (toch bij shimano). Dat is toch al een verbetering.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Oplossing is trainen . Zie je ook minder af en kun je ook nog eens om je heen kijken tijdens het klimmen naar de andere "afzieners" hoe zwaar zij het hebben en dit geeft dan weer extra moraal .
What makes the boat go faster?
Er zijn er denk ik weinigen die met zo'n verzet daar gaan rijden. Bedenk dat je ook eerst wat makkelijkere heuvels kunt doen en dan nog eens kijken of je de ventoux wilt doen.
Als dit een uitdaging voor je moet worden zou ik geen 1:1 verzet monteren.
Maar een 27 kan zo en dat scheelt ook niet zo heel erg veel. Als je lekker fietst met de 30, dus 70 toeren, zou je met een 27 inplaats daarvan 63 toeren trappen.
nderschat je jezelf niet?
Als dit een uitdaging voor je moet worden zou ik geen 1:1 verzet monteren.
Maar een 27 kan zo en dat scheelt ook niet zo heel erg veel. Als je lekker fietst met de 30, dus 70 toeren, zou je met een 27 inplaats daarvan 63 toeren trappen.
nderschat je jezelf niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35
Ik heb hetzelfde als de Topic Starter. Weet iemand nu een antwoord of niet? ik zou mijn triple Tiagra 30-25 ook graag willen voorzien van een 27 en een 29. Ik moet ze niet gebruiken, maar als ik er op kan terugvallen dan heb ik wat. Heuvels heb je hier in de polder niet, de Stichtse brug van Huizen naar Almere en de Hollandse brug van Almere naar Muiderberg zijn mijn "heuvels". Mijn enigste "trainings mogelijkheid" is Limburgs Mooiste. (waar ik vorig jaar al moeilijk zat mee had). 45 jaar en iets te zwaar en ook ik zal die berg op, al vinden de klimmers dat het dan niks voorstelt.
Gerrit-Jan
Gerrit-Jan
Volgens mij (maar ik ben geen kenner) kun je allereerst natuurlijk probleemloos een cassette met een 27 monteren. Daarna kun je het doen met 1 of meerdere losse kransjes van een ander merk (Miche bijvoorbeeld). Officieel gaat je Shimano achterderailleur tot 27. 28 en 29 zul je nog wel kunnen schakelen. Zou je bijvoorbeeld een 30 of 32 willen monteren, dan krijg je problemen met je achterderailleur. Voor 9 speed kun je dan een Deore (LX) achterderailleur monteren (die is compatibel). Als je het mij vraagt kun je het beter eenvoudig houden en voor de normale cassette met een 27 gaan. Dan schakelt alles gegarandeerd goed en hou je een redelijk normaal verloop in je verzetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35
ik zag bij Bike2build een aanbieding voor een 12-27 cassette met dura ace ketting voor 59 euro. Ik ga die morgen afhalen...
Gerrit-Jan
Gerrit-Jan
Het grootste dat je 'officieel' kunt monteren is een 27.
Groter kan wel, dan zul je bijvoorbeeld de 13 tussen je cassette moeten uithalen en een pizzaplaatje van 29 of zelfs 30 kopen. Indien je een lange slag (triple) achterderailleur hebt kun je hiermee zelfs groot-groot schakelen.
Merk op dat het effect van een extra tandje steeds kleiner wordt. Verschil tussen 30/27 en 30/30 is nauwelijks te merken.
Zelf ben ik bepaald geen superman maar toch snap ik niet waarom je in godsnaam zo'n verzet zou willen. Elke redelijk getrainde wielrenner komt met 30/25 gewoon de Mt. Ventoux op. Een lichter verzet is in sommige gevallen zelfs een dom idee, aangezien je er alleen maar langzamer van gaat.
Groter kan wel, dan zul je bijvoorbeeld de 13 tussen je cassette moeten uithalen en een pizzaplaatje van 29 of zelfs 30 kopen. Indien je een lange slag (triple) achterderailleur hebt kun je hiermee zelfs groot-groot schakelen.
Merk op dat het effect van een extra tandje steeds kleiner wordt. Verschil tussen 30/27 en 30/30 is nauwelijks te merken.
Zelf ben ik bepaald geen superman maar toch snap ik niet waarom je in godsnaam zo'n verzet zou willen. Elke redelijk getrainde wielrenner komt met 30/25 gewoon de Mt. Ventoux op. Een lichter verzet is in sommige gevallen zelfs een dom idee, aangezien je er alleen maar langzamer van gaat.
Nou ja, effe wat statistiek van mezelf. Als je alle Ventoux tijden bekijkt ben ik een middenmoter met mijn 1u.39min. Ik woog toen 78 kg. In het bos heb ik bijna uitsluitend de 30 - 23 gebruikt. Voor mij zou een verzet van 25 of 26 daar het meest efficient zijn (en dus het snelst). Zeker als ik 10 kg meer zou wegen, zou ik dat verzet nodig hebben. Er zijn een heleboel mensen die tijden rijden tussen de 1u.50 en 2u. Kijkend naar mijn ervaringen is 30 - 27 dan geen gek idee. Ik zou echter ook niet de moeite nemen om nog kleiner te gaan. Heel veel moeite voor een beetje verschil.