Hallo,
ik ben van plan om mijn eerste racefiets te kopen. Deze wil ik gaan gebruikem voor recreatief fietsen in eerste instantie.
Nu heb ik mij georienteerd op allerlei merken en afmontages. Mijn budget loopt t/m Ultegra. Nu vind ik kwa frames sommige 105 fietsen netter uitzien.
Kan iemand mij vertellen wat het voornaamste verschil is tussen de ultegra en 105 groep? Ik weet dat de ultegra lichter is in gewicht, maar verder??
Hartelijk dank!
Welke afmontage
105 is een segment lager dan ultegra, maar wil niet zeggen dat het slechter is , wel lichter en het ziet er wat mooier uit en beter gepolijst en afgewerkt een ultegra ketting bij voorbeeld is mooier dan een 105 ketting en voor zover ik weet zijn de tandwielen van een ultegra casette harder dan een 105 cassette en de grote tandwielbladen voor 105 gestanst en die voor ultegra uitgevreest als ik het goed heb.
Maar wat de verschillen in slijtage is dat weet ik niet maar zal wel niet zo veel verschillen en onderhoud is ook een graadmeter hierin , want dat is belangrijk.
Zelf rijd ik met ultegra en dat bevalt me prima en ik ben er zuinig op, goed schoonmaken en de draaipunten in het vet houden.
Groepen vanaf 105/Veloce kwaliteit zijn gewoon heel goed, zouden zelfs voor wedstrijden gebruikt kunnen worden (Discovery profs rijden trouwens in bepaalde koersen ook met 105 remmetjes omdat ze bester om carbon wielen heen passen dan Dura Ace!).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat was 't, ik had 't niet helemaal goed gezegd.
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 26 April 2007
Dat was 't, ik had 't niet helemaal goed gezegd.
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.
en wel meer uitbereidingen in het DA-segment
Dat was 't, ik had 't niet helemaal goed gezegd.
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.
en wel meer uitbereidingen in het DA-segment
Heb je een budget voor ultegra, zou je ook 105 kunnen nemen en het saldo in goede wielen kunnen investeren. Krijg je achteraf de microbe te pakken dat je topmateriaal wil, dan heb je met je 105 een goede trainingsfiets en die wielen blijven altijd inzetbaar. Ik begon met tiagra en rij nu dura-ace. De tiagrafiets staat nu in mijn Tacx. Maar het verschil in prijs tussen een ultegra en een 105 fiets zal nu ook wel niet zoveel bedragen, en meestal zijn mensen achteraf best tevreden dat ze vanaf de start goed(lees: beter, best) materiaal hebben gekocht. En weet je nu al dat je echt veel zal fietsen (10.000km per jaar en meer), zou je zelfs voor dura-ace kunnen gaan. Waarom niet? Je vindt dura-ace groepen nu al voor 800 euro. Er komt blijkbaar binnenkort een nieuwe versie en daarvan kan je nu profiteren. Trouwens, voor loepzuiver schakelen betaal ik een prijs. Bij de aanschaf van een auto betalen mensen soms dikke poen voor de meest banale details. Maar die 200 of 300 euro extra die je aan je fiets uitgeeft, daar heb je vaak veel meer plezier van achteraf. En het motiveert extra om de fiets van stal te halen, wanneer je materiaal tip top is.