Iemand ervaring met deze snelspanners? Zijn erg licht en worden volgens mij in Nederland niet meer verkocht.
Werken ze goed? Te gebruiken voor iemand van een kleine 80kg?
M2 Racer snelspanners
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
volgens mij is Sharkman de expert, ik heb op dit forum weleens gezien dat hij ze verkocht aan iemand!
Ze zijn schaars te verkrijgen, M2 Racer bestaat niet meer zijn gestopt.
Je doet even goed met een setje van Tune.
Je doet even goed met een setje van Tune.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 23 April 2007
Iemand ervaring met deze snelspanners? Zijn erg licht en worden volgens mij in Nederland niet meer verkocht.
Werken ze goed? Te gebruiken voor iemand van een kleine 80kg?
Hoi,
Je kan ze moeilijk te pakken krijgen maar er doen ondertussen al kopietjes de ronde die volgens mij van dezelfde fabriek komen als waar destijds de M2 Racer snelspanners werden gemaakt. Ik heb ook al zadelpenklemmen gezien met identieke afwerking.
Ze werken prima, ik doe er al mijn tweede seizoen mee en geen enkel probleem. Wel heb ik veren geplaatst zoals gebruikelijk is bij snelspanners. Dat vergemakkelijkt het centreren, vooral bij het achterwiel.
Of je nu 60 of 160 kgs weegt zal voor een snelspanner geen verschil uitmaken, die draagt niks.
Ciao,
Iemand ervaring met deze snelspanners? Zijn erg licht en worden volgens mij in Nederland niet meer verkocht.
Werken ze goed? Te gebruiken voor iemand van een kleine 80kg?
Hoi,
Je kan ze moeilijk te pakken krijgen maar er doen ondertussen al kopietjes de ronde die volgens mij van dezelfde fabriek komen als waar destijds de M2 Racer snelspanners werden gemaakt. Ik heb ook al zadelpenklemmen gezien met identieke afwerking.
Ze werken prima, ik doe er al mijn tweede seizoen mee en geen enkel probleem. Wel heb ik veren geplaatst zoals gebruikelijk is bij snelspanners. Dat vergemakkelijkt het centreren, vooral bij het achterwiel.
Of je nu 60 of 160 kgs weegt zal voor een snelspanner geen verschil uitmaken, die draagt niks.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
En da's dus niet zo! er komen behoorlijke zijdelingse krachten op een snelspanner te staan (en ze kunnen breken met alle nare gevolgen van dien).
Wat betreft de M2racers: Ze zijn ermee gestopt vanwege het niet meer verkrijgbare basismateriaal met de juiste kwaliteit (alleen al om deze reden zo ik de imitatiespanners niet kopen).
De spanners hebben een max. toegelate rijdersgewicht van 85 kg en mogen nooit met veren worden gemonteerd. Er is één serie uitgeleverd met veertjes maar die is meteen weer teruggeroepen vanwege problemen.
Wat betreft de M2racers: Ze zijn ermee gestopt vanwege het niet meer verkrijgbare basismateriaal met de juiste kwaliteit (alleen al om deze reden zo ik de imitatiespanners niet kopen).
De spanners hebben een max. toegelate rijdersgewicht van 85 kg en mogen nooit met veren worden gemonteerd. Er is één serie uitgeleverd met veertjes maar die is meteen weer teruggeroepen vanwege problemen.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 April 2007
En da's dus niet zo! er komen behoorlijke zijdelingse krachten op een snelspanner te staan (en ze kunnen breken met alle nare gevolgen van dien).
Wat betreft de M2racers: Ze zijn ermee gestopt vanwege het niet meer verkrijgbare basismateriaal met de juiste kwaliteit (alleen al om deze reden zo ik de imitatiespanners niet kopen).
De spanners hebben een max. toegelate rijdersgewicht van 85 kg en mogen nooit met veren worden gemonteerd. Er is één serie uitgeleverd met veertjes maar die is meteen weer teruggeroepen vanwege problemen.
Hoi,
De zijdelingse krachten zijn trekkrachten op de as van de spanner en dat kan je berekenen als constructeur: materiaaltype en doormeter van je materiaal. Hoedanook veel bewegingsruimte om te rekken is er niet mits ze juist gemonteerd zijn.
Dat verhaaltje van je mag geen veren monteren ken ik ook maar dat is een zogenaamd ontwerpfoutje van M2Racer die een uitsparing hebben gemaakt in het schijfje dat net gelijk is qua diameter aan de diameter van de veer waardoor dit zich bij aanspannen daarin gaat vastzetten. Bij aanspannen is het drukpunt dan gelijk aan de omtrek en doormeter van de veerdraad volgens hen en niet het platte vlak van het schijfje. Volgens dezelfde logica zou je dan geen enkele snelspanner van veren mogen voorzien want ik zie niet in wat die uitsparing in dat schijfje verandert aan de hele bedoening.
In alle geval met of zonder veertjes maakt wel het verschil tussen bruikbaar als elke andere goede snelspanner of klungelen tot je het schijfje op de juiste plaats hebt wat in dat geval de spanner reduceert tot een leuk hebbeding dat niet in een race is te gebruiken.
De faling van M2Racer heeft niks van doen met stijgende materiaalprijzen en dies meer zoals men laat uitschijnen maar wel met een slecht ontwerp van een aheadset waar ze voor de keuze werden gesteld: chapter11 (faling onder bescherming) of een eindeloze reeks processen die hen miljoenen dollars had kunnen kosten.
De andere snelspanners, de zogenaamde kopieen, zijn voor 100 identisch aan wat M2Racer zelf liet maken en het zou me niet verbazen als er later nog een paar andere zaken zouden opduiken mocht er voldoende vraag voor zijn.
Ciao,
En da's dus niet zo! er komen behoorlijke zijdelingse krachten op een snelspanner te staan (en ze kunnen breken met alle nare gevolgen van dien).
Wat betreft de M2racers: Ze zijn ermee gestopt vanwege het niet meer verkrijgbare basismateriaal met de juiste kwaliteit (alleen al om deze reden zo ik de imitatiespanners niet kopen).
De spanners hebben een max. toegelate rijdersgewicht van 85 kg en mogen nooit met veren worden gemonteerd. Er is één serie uitgeleverd met veertjes maar die is meteen weer teruggeroepen vanwege problemen.
Hoi,
De zijdelingse krachten zijn trekkrachten op de as van de spanner en dat kan je berekenen als constructeur: materiaaltype en doormeter van je materiaal. Hoedanook veel bewegingsruimte om te rekken is er niet mits ze juist gemonteerd zijn.
Dat verhaaltje van je mag geen veren monteren ken ik ook maar dat is een zogenaamd ontwerpfoutje van M2Racer die een uitsparing hebben gemaakt in het schijfje dat net gelijk is qua diameter aan de diameter van de veer waardoor dit zich bij aanspannen daarin gaat vastzetten. Bij aanspannen is het drukpunt dan gelijk aan de omtrek en doormeter van de veerdraad volgens hen en niet het platte vlak van het schijfje. Volgens dezelfde logica zou je dan geen enkele snelspanner van veren mogen voorzien want ik zie niet in wat die uitsparing in dat schijfje verandert aan de hele bedoening.
In alle geval met of zonder veertjes maakt wel het verschil tussen bruikbaar als elke andere goede snelspanner of klungelen tot je het schijfje op de juiste plaats hebt wat in dat geval de spanner reduceert tot een leuk hebbeding dat niet in een race is te gebruiken.
De faling van M2Racer heeft niks van doen met stijgende materiaalprijzen en dies meer zoals men laat uitschijnen maar wel met een slecht ontwerp van een aheadset waar ze voor de keuze werden gesteld: chapter11 (faling onder bescherming) of een eindeloze reeks processen die hen miljoenen dollars had kunnen kosten.
De andere snelspanners, de zogenaamde kopieen, zijn voor 100 identisch aan wat M2Racer zelf liet maken en het zou me niet verbazen als er later nog een paar andere zaken zouden opduiken mocht er voldoende vraag voor zijn.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Dat van die materiaalprijzen klopt wel degelijk (ik was in die periode verantwoordelijk voor dezelfde materiaalkwaliteiten als gebruik voor een flink aantal onderdelen van M2racer) en de prijzen stegen zodanig (schaarste) dat de spanners uiteindelijk een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag hadden moeten kosten (en voor alles is er een limiet aan de verkoopprijs).
Wat betreft dat balhoofdstel: dat klopt, er zat een ontwerpfout in maar heel veel zijn er niet van verkocht en gevaar heeft het probleem nooit opgeleverd (afstellen was lastig en het ging niet echt lang mee.
Wat betreft die imitatiespanners: op het eerste oog zien ze er hetzelfde uit maar in waag te betwijfelen of dit hetzelfde basismateriaal betreft want de askleur van het paar dat ik zag week al behoorlijk af (andere legering)
En wat betreft de krachten op een spanner: welleens afgevraagd waarom een niet goed vastgezette spanner herrie gaat maken en waarom tune de AC 14 met aluminium as voor mountainbike toepassingen verbiedt.
Wat betreft dat balhoofdstel: dat klopt, er zat een ontwerpfout in maar heel veel zijn er niet van verkocht en gevaar heeft het probleem nooit opgeleverd (afstellen was lastig en het ging niet echt lang mee.
Wat betreft die imitatiespanners: op het eerste oog zien ze er hetzelfde uit maar in waag te betwijfelen of dit hetzelfde basismateriaal betreft want de askleur van het paar dat ik zag week al behoorlijk af (andere legering)
En wat betreft de krachten op een spanner: welleens afgevraagd waarom een niet goed vastgezette spanner herrie gaat maken en waarom tune de AC 14 met aluminium as voor mountainbike toepassingen verbiedt.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 April 2007
Dat van die materiaalprijzen klopt wel degelijk (ik was in die periode verantwoordelijk voor dezelfde materiaalkwaliteiten als gebruik voor een flink aantal onderdelen van M2racer) en de prijzen stegen zodanig (schaarste) dat de spanners uiteindelijk een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag hadden moeten kosten (en voor alles is er een limiet aan de verkoopprijs).
Wat betreft dat balhoofdstel: dat klopt, er zat een ontwerpfout in maar heel veel zijn er niet van verkocht en gevaar heeft het probleem nooit opgeleverd (afstellen was lastig en het ging niet echt lang mee.
Wat betreft die imitatiespanners: op het eerste oog zien ze er hetzelfde uit maar in waag te betwijfelen of dit hetzelfde basismateriaal betreft want de askleur van het paar dat ik zag week al behoorlijk af (andere legering)
En wat betreft de krachten op een spanner: welleens afgevraagd waarom een niet goed vastgezette spanner herrie gaat maken en waarom tune de AC 14 met aluminium as voor mountainbike toepassingen verbiedt.
Hoi,
Dat de materiaalprijzen in die periode de pan uitrezen is inderdaad zo maar dat was voor iedereen het geval. Als je daardoor in faling gaat, tja....
Wat betreft de kopieen, als je een fabireksvers asje met eentje van enkele jaren oud vergelijkt ga je altijd wel kleuronderscheid ontdekken, het is tenslotte geen edelmetaal.
Als je een snelspanner niet goed vastzet zal er in je achterwiel wel een en ander gaan kraken ja, da's logisch als je een asymetrische aandrijving hebt.
Aluminium is niet geschikt als materiaal om een asje te maken waarop je grote trekkracht op aanbrengt door een excenter. Het heeft geen gunstige Young modulus en daarom gebruik je het ook beter niet voor spaken b.v.. Je zou het wel kunnen gebruiken in een voorwiel en zeker als het om een tijdrit snelspanner gaat, dus een zonder excenter.
De ongunstige Young modulus is dus de reden waarom Tune hun aluminium snelspanners afwijst voor MTB gebruik maar we hebben het hier wel racefietsen en titanium. Als je snelspanner juist is ontworpen en gebruikt dan zal de kracht die erop staat voornamelijk de spankracht zijn die veroorzaakt wordt door het aanspannen ervan. Immers goed gebruikt zal de spanner geen bewegingsvrijheid hebben. Mocht dat wel zo zijn stond elk achterwiel binnen de kortste tijd schuin in de uitsparingen van je frame. Aangezien dit niet zo is bewijst dit dat de kracht op de snelspanner door de sluiter ruim voldoende is om het wiel op zijn plaats te houden.
Als je zwaar bent kan je enkel door je gewicht alleen al meer kracht uitoefenen waardoor je uiteindelijk ook je snelspanner harder zal moeten aanspannen. Als die snelspanner daar niet is op berekend, zal die uiteindelijk door de rek gaan breken en dat is ook de reden waarom M2Racer een gewichtslimiet oplegt. Wat op zich niks zegt want er zijn renners genoeg die veel meer kracht kunnen ontwikkelen dan hun statisch gewicht op een crankarm alleen.
Ciao,
Dat van die materiaalprijzen klopt wel degelijk (ik was in die periode verantwoordelijk voor dezelfde materiaalkwaliteiten als gebruik voor een flink aantal onderdelen van M2racer) en de prijzen stegen zodanig (schaarste) dat de spanners uiteindelijk een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag hadden moeten kosten (en voor alles is er een limiet aan de verkoopprijs).
Wat betreft dat balhoofdstel: dat klopt, er zat een ontwerpfout in maar heel veel zijn er niet van verkocht en gevaar heeft het probleem nooit opgeleverd (afstellen was lastig en het ging niet echt lang mee.
Wat betreft die imitatiespanners: op het eerste oog zien ze er hetzelfde uit maar in waag te betwijfelen of dit hetzelfde basismateriaal betreft want de askleur van het paar dat ik zag week al behoorlijk af (andere legering)
En wat betreft de krachten op een spanner: welleens afgevraagd waarom een niet goed vastgezette spanner herrie gaat maken en waarom tune de AC 14 met aluminium as voor mountainbike toepassingen verbiedt.
Hoi,
Dat de materiaalprijzen in die periode de pan uitrezen is inderdaad zo maar dat was voor iedereen het geval. Als je daardoor in faling gaat, tja....
Wat betreft de kopieen, als je een fabireksvers asje met eentje van enkele jaren oud vergelijkt ga je altijd wel kleuronderscheid ontdekken, het is tenslotte geen edelmetaal.
Als je een snelspanner niet goed vastzet zal er in je achterwiel wel een en ander gaan kraken ja, da's logisch als je een asymetrische aandrijving hebt.
Aluminium is niet geschikt als materiaal om een asje te maken waarop je grote trekkracht op aanbrengt door een excenter. Het heeft geen gunstige Young modulus en daarom gebruik je het ook beter niet voor spaken b.v.. Je zou het wel kunnen gebruiken in een voorwiel en zeker als het om een tijdrit snelspanner gaat, dus een zonder excenter.
De ongunstige Young modulus is dus de reden waarom Tune hun aluminium snelspanners afwijst voor MTB gebruik maar we hebben het hier wel racefietsen en titanium. Als je snelspanner juist is ontworpen en gebruikt dan zal de kracht die erop staat voornamelijk de spankracht zijn die veroorzaakt wordt door het aanspannen ervan. Immers goed gebruikt zal de spanner geen bewegingsvrijheid hebben. Mocht dat wel zo zijn stond elk achterwiel binnen de kortste tijd schuin in de uitsparingen van je frame. Aangezien dit niet zo is bewijst dit dat de kracht op de snelspanner door de sluiter ruim voldoende is om het wiel op zijn plaats te houden.
Als je zwaar bent kan je enkel door je gewicht alleen al meer kracht uitoefenen waardoor je uiteindelijk ook je snelspanner harder zal moeten aanspannen. Als die snelspanner daar niet is op berekend, zal die uiteindelijk door de rek gaan breken en dat is ook de reden waarom M2Racer een gewichtslimiet oplegt. Wat op zich niks zegt want er zijn renners genoeg die veel meer kracht kunnen ontwikkelen dan hun statisch gewicht op een crankarm alleen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...