Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies gevraagd voor snelle hybride

toffepee
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:58

toffepee 19 apr 2007 14:44

Even voorstellen, ik ben een recreatieve fietser die een zachtlopende, confortabele snelle fiets zoekt voor gevarieerd terrein -). M.a.w. een hybride. Gebruik is 80 asfalt en slechte ( Belgische) fietspaden in combinatie met 20 bospaden en veldwegen. Voor de keuze van fiets twijfel ik tussen twee types welke elk hun eigen voor en nadelen hebben, graag jullie ervaren advies
TREK 7.5 Fx:Alpha Alu frame, starre carbon voorvork, Deore/Tiagra met als update een verende Suntour  zadelpen volgens principe van een thudbuster.
TREK 7500: Alpha Alu frame, verende voorvork met lock-out, voilledig Deore.
Waarover ik graag jullie mening/ervaring had gewenst: Buiten het feit dat m'n huidge (volledig alu, vrij zware) fiets versleten is vind ik het vervelend dat ik elke oneffenheid zich meteen uit in een vervelende schok (voornamelijk last aan zitvlak+onderrug). Ik zoek dus meer comfort, wat is het beste: carbon voorvork + verende zadelpen of een geveerde voorvork ? Punt 2, is de TREK 7.5 Fx geschikt voor veldwegen en bospaden (GEEN MTB werk wel te verstaan) ? Nog iets belangrijk denk ik, ik weeg 82kg -)
Over de fietsen zelf, voor een gebruik van 100km/week: afmontage van beiden voldoende ? Iemand ervaring met één van beide reeksen van Trek ? Andere suggesties zijn welkom. Totaal budget is 700 €
Hopelijk vele reacties hierover
 

toffepee
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:58

toffepee 20 apr 2007 11:12

Quoten: Origineel geplaatst door Toffepee op 19 April 2007


Even voorstellen, ik ben een recreatieve fietser die een zachtlopende, confortabele snelle fiets zoekt voor gevarieerd terrein -). M.a.w. een hybride. Gebruik is 80 asfalt en slechte ( Belgische) fietspaden in combinatie met 20 bospaden en veldwegen. Voor de keuze van fiets twijfel ik tussen twee types welke elk hun eigen voor en nadelen hebben, graag jullie ervaren advies
TREK 7.5 Fx:Alpha Alu frame, starre carbon voorvork, Deore/Tiagra met als update een verende Suntour  zadelpen volgens principe van een thudbuster.
TREK 7500: Alpha Alu frame, verende voorvork met lock-out, voilledig Deore.
Waarover ik graag jullie mening/ervaring had gewenst: Buiten het feit dat m'n huidge (volledig alu, vrij zware) fiets versleten is vind ik het vervelend dat ik elke oneffenheid zich meteen uit in een vervelende schok (voornamelijk last aan zitvlak+onderrug). Ik zoek dus meer comfort, wat is het beste: carbon voorvork + verende zadelpen of een geveerde voorvork ? Punt 2, is de TREK 7.5 Fx geschikt voor veldwegen en bospaden (GEEN MTB werk wel te verstaan) ? Nog iets belangrijk denk ik, ik weeg 82kg -)
Over de fietsen zelf, voor een gebruik van 100km/week: afmontage van beiden voldoende ? Iemand ervaring met één van beide reeksen van Trek ? Andere suggesties zijn welkom. Totaal budget is 700 €
Hopelijk vele reacties hierover
 

Niemand die iet of wat uitleg kan verschaffen ?

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 apr 2007 12:05

Mischien heb je hier wat aan?
Ik heb een tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan: een snelle fiets, die toch confortabel is op ongelijk terrein.
Ik heb toen een goedkope hybride gekocht (ook om te kijken of het fietsen me bevalt), en hier een paar duizend km’s op rondgereden. Deze zat qua afmontage in de buurt van wat je hier al laat zien.
Dit geval vond ik maar langzaam, en ik heb toen een zogenaamde flatbar-racefiets gekocht. En dat beviel een stuk beter (voor op het asfalt dan), veel sneller. Toch miste ik de zand- en bospaadjes wel, plus ik wilde wel weer eens MTB’en. Dus ik kocht een MTB. De ene keer gooide ik er Racing Ralph banden op en ging ik MTB’en, de andere keer gingen er semi-slicks op zodat ik over asfalt en bospaadjes kon crossen. Dit beviel met de MTB een stuk beter als met de hybride.
Puur op mijn eigen ervaringen raad ik je dus aan voor een MTB (met voorvork voorzien van lock-out) te kijken, en die te voorzien van slicks, en eventueel 28” wielen.

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 20 apr 2007 12:08

ik denk dat het overgrote deel van de forumleden op racefietsen rijdt vandaar misschien weinig reacties

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 apr 2007 12:20

Toets trouwens ook het volgende maar eens in bij Google:

“hybride site:www.fiets.nl

Dan zul je zien dat er stiekem toch wel wat topics lopen over hybrides. Kun je mischien nog wel wat meer info uit halen.

Ik laat je trouwens via Google zoeken, omdat de zoekmachine van deze site bagger is, en omdat ik geen directe links kan plakken.

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 20 apr 2007 12:41

Hey ToffePee,
Ikzelf heb indertijd ook gekozen voor een MTB (Merida Matts Speed). Deze heeft een verende voorvork, Deore XT afgemonteerd. En ik heb een 2e set wielen gekocht. Op de ene set legde ik MTB-banden (zomer : type racing ralph; winter : type nobby nic), op de andere set legde ik iets bredere banden dan racebanden (racebanden hebben breedte 1.0, mijn banden hadden breedte 1.25). Dit rijdt snel op de weg en is ook nog eens comfortabel.
 
Jo.

gunter
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 jun 2005 18:03

gunter 20 apr 2007 13:25

Ik heb een paar jaar geleden een Trek Hybride gekocht (7200 FX). ngeveer dezelfde prijsklasse als die jij voor ogen hebt.  Het fietst wel aangenaam, maar ga er wel van uit dat je nog een heleboel extra geld nodig zal hebben om onderdelen te vervangen.  Bij mij waren de pedalen na minder dan een jaar volledig versleten/stuk.  De spaken in de bontrager wielen breken als lucifers.
Voor mij dus geen Trek of Bontrager onderdelen meer.  Waarschijnlijk zijn de duurdere onderdelen wel steviger, maar zoveel geld wil ik er niet aan geven.
Ik heb me ondertussen een Granville racefiets en een Granville mountainbike gekocht en die bevallen me uitstekend.  Maar voor mij is een hybride fiets ideaal om de 'fietsmicrobe' te pakken te krijgen.
 
 

toffepee
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:58

toffepee 20 apr 2007 14:20

Quoten: Origineel geplaatst door Gunter op 20 April 2007


Ik heb een paar jaar geleden een Trek Hybride gekocht (7200 FX). ngeveer dezelfde prijsklasse als die jij voor ogen hebt.  Het fietst wel aangenaam, maar ga er wel van uit dat je nog een heleboel extra geld nodig zal hebben om onderdelen te vervangen.  Bij mij waren de pedalen na minder dan een jaar volledig versleten/stuk.  De spaken in de bontrager wielen breken als lucifers.
Voor mij dus geen Trek of Bontrager onderdelen meer.  Waarschijnlijk zijn de duurdere onderdelen wel steviger, maar zoveel geld wil ik er niet aan geven.
Ik heb me ondertussen een Granville racefiets en een Granville mountainbike gekocht en die bevallen me uitstekend.  Maar voor mij is een hybride fiets ideaal om de 'fietsmicrobe' te pakken te krijgen.
 
 



Nuttige info lijkt me, ik denk wel dat mijn niveau iets bescheidener zal zijn, ik kan niet verwachten dat ik voor 700a750 € proffesioneel materiaal krijg. Doel is en blijft recreatief fietsen over licht gevarieerd terrein. De wielen zullen het wel een tijdje uithouden neem ik aan. Ik geloof dat er 5 jaar garantie zit op de bontdrager onderdelen, niet ? Maar nog een concrete vraag: geeft (of gaf) je verende vork meer comfort op bvb een slecht fietspad - schokken naar de rug ?  

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 apr 2007 15:01

"Doel is en blijft recreatief fietsen over licht gevarieerd terrein."

Voor zo'n rijstijl heb je ook geen professioneel budget nodig.
De verende voorvork die in die Trek zit ken ik niet, maar goedkope voorvorken veren meestal niet lekker. Ze leveren niet zo heel veel comfort op, alleen de grove schokken worden een beetje gedempt. Tenminste dit was bij zo. Ik heb mijn vork destijds dan ook vervangen voor een starre, en er iets bredere banden opgelegd (redelijk lage spanning). Echt snel was het niet meer, maar wel comfortabeler dan mét die verende voorvork.

gunter
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 jun 2005 18:03

gunter 20 apr 2007 16:59

Quoten: Origineel geplaatst door Toffepee op 20 April 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Gunter op 20 April 2007


Ik heb een paar jaar geleden een Trek Hybride gekocht (7200 FX). ngeveer dezelfde prijsklasse als die jij voor ogen hebt.  Het fietst wel aangenaam, maar ga er wel van uit dat je nog een heleboel extra geld nodig zal hebben om onderdelen te vervangen.  Bij mij waren de pedalen na minder dan een jaar volledig versleten/stuk.  De spaken in de bontrager wielen breken als lucifers.
Voor mij dus geen Trek of Bontrager onderdelen meer.  Waarschijnlijk zijn de duurdere onderdelen wel steviger, maar zoveel geld wil ik er niet aan geven.
Ik heb me ondertussen een Granville racefiets en een Granville mountainbike gekocht en die bevallen me uitstekend.  Maar voor mij is een hybride fiets ideaal om de 'fietsmicrobe' te pakken te krijgen.
 
 




Nuttige info lijkt me, ik denk wel dat mijn niveau iets bescheidener zal zijn, ik kan niet verwachten dat ik voor 700a750 € proffesioneel materiaal krijg. Doel is en blijft recreatief fietsen over licht gevarieerd terrein. De wielen zullen het wel een tijdje uithouden neem ik aan. Ik geloof dat er 5 jaar garantie zit op de bontdrager onderdelen, niet ? Maar nog een concrete vraag: geeft (of gaf) je verende vork meer comfort op bvb een slecht fietspad - schokken naar de rug ?  



M'n Trek 7200 FX heeft een verende voorvork en verende zadelpen.  Vooral die voorvork neemt de 'grootste bots' wat weg als je in een putje rijdt, maar je kan het natuurlijk niet vergelijken met een deftige verende voorvork.  Die zadelpen geeft niet zoveel.  Als je over kasseien rijdt, scheelt het wel een beetje.
Voor dat bedrag kan je inderdaad geen topmateriaal verwachten, maar ik verwachtte wel dat die wielen iets steviger hadden geweest.  Ik was dan ook niet zo tevreden met m'n vorige fietsenmaker, die iedere keer rekende als ik weeral eens met stukgesprongen spaken bij hem stond.  Zelfs op asfalt sprongen die spaken.  Ik heb vorig jaar bij een andere fietsenmaker een stevig, niet al te duur setje wielen laten spaken voor die hybride, en sindsdien geen problemen meer mee ondervonden.

marcelfiets
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2007 00:01

marcelfiets 21 apr 2007 00:44

Misschien kun je kijken voor een 2e hands Koga terraliner alloy met voorvering.
Hele degelijke fiets die niet al te zwaar is en heerlijk rijdt. Met de juiste bandjes eronder kun je een redelijk tempo rijden.
Op marktplaats wordt er wel wat aangeboden meestal.
 
 

Plaats reactie