Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bianchi via Nirone 7 ultegra vs. Giant TCR 1/0

bulldog007
Forum-lid

bulldog007 23 jan 2011 18:32

Al tijden aan het kijken naar een nieuwe racefiets.
Mijn oog is gevallen op 2 fietsen, hiertussen twijfel ik dan ook sterk.

1ste fiets: Giant TCR 1 of 0 van 2011 (105 triple/ Ultegra triple)
2de fiets: Bianchi via nirone 7 van 2011 (ultegra triple)

Ik zoek een fiets waarmee ik zowel op de vlakte als in de bergen uit de voeten kan, hierdoor is mijn keus gevallen voor een triple (ben niet zo,n berggeit).
Nu is het zo dat de Bianchi niet beschikt over allemaal Shimano onderdelen en de Giant weer wel (zo heb ik afgesproken de lokale fm, de bianchi zou dan echt te duur worden).

1 van mijn vragen is dus, ga ik dit merken qua qualiteit ?
Wat kunnen jullie zeggen over de frames en over de wielen die eronder zitten
(ik ben zelf niet 1 van de lichtste dus een sterk wiel is voor een belangrijke zaak).
En natuurlijk staat de nieuwe 105 groep gelijk aan de ultegra groep die op de Bianchi zit ...
Alle advies is welkom !!!

diogenes
Forum-lid

diogenes 23 jan 2011 18:37

Ik zou de Via Nirone kopen, maar met Campa onderdelen.

Iets als dit, maar dan met handgespaakte wielen en 100% Veloce
Laatst gewijzigd door diogenes op 03 okt 2011 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Velgenfluisteraar

Florezido

bulldog007
Forum-lid

bulldog007 23 jan 2011 18:43

@ Diogenes

Waarom zou je voor de Nirone gaan (en sorry voor de campa fans, maar wil echt Shimano, snap de emotie --> Italiaanse fiets en Campa !!).

De wielen:
Giant, Giant P-R2 - Sleeve Joint AluxX aluminium
Bianchi, WheelsMaddux RX 5,1

diogenes
Forum-lid

diogenes 23 jan 2011 18:45

De reden waarom ik Campa zou nemen is niet vanwege de emotie, maar omdat je bij Campa alles zelf kan repareren. Daarom wil ik ook handgespaakte wielsets: betrouwbaar en makkelijk te repareren.

Ik heb zelf een Nirone en vind het een heel erg fijne fiets. Tikje zwaar, maar wat maakt dat uit? Vooral als je zelf geen vlieggewicht bent.

Als je een fiets met onbekende wielen meeneemt naar het buitenland en daar pech krijgt, vind je geen enkel onderdeel voor zo'n wielset. Een standaard spaak koop je op elke hoek van de straat, bij wijze van apreken. Evenals een body van Shimano/Campa.

Wil je zowieso geen compact hebben? Ik rijd zelf heel veel met een 50 buitenblad hier en met een 34 kom je overal boven, lijkt mij.
Velgenfluisteraar

Florezido

bulldog007
Forum-lid

bulldog007 23 jan 2011 18:48

De Giant weegt zover ik weet 8,5 kilo, wat zou de Nirone wegen ?
Ik ben zelf echt een leek in het bouwen en verbouwen van fietsen en ben dus zoiezo afhangkelijk van een FM :-(
En een setje "betrouwbare wielsets, wat raad je me aan en in welke prijsklasse moet ik denken
(handig he, al die vragen van iemand die echt geen verstand heeft van de techniek van racefietsen ...)

diogenes
Forum-lid

diogenes 23 jan 2011 18:52

Ik denk vergelijkbaar, hoewel ik er Chorus op heb zitten met handgespaakte Record naven plus DT RR 1.1 velgen.

Fietstechniek is echt niet moeilijk. Met een paar gereedschappen kan je al heel veel. En je verdient ze zo terug.

Ik zou zelf minimaal 105 naven nemen met Open Pro of CXP33. Als je echt zwaar bent moet je zowieso een 36 spaaks achterwiel nemen. (nou ja, je moet niets, maar dat is echt beter als je zwaar bent).

Kijk even naar het minimale aantal spaken op de pagina van Smolik, die wielsets voor Canyon ontwierp en de moderne schakelhendel heeft uitgevonden:

Zie : "Minimale Speichenanzahl"
http://www.smolik-velotech.de/laufrad/0 ... hanleitung

Vergeet niet dat het bij gewicht gaat om jouw gewicht plus dat van de fiets. Grammenjagen heeft geen zin als je niet zelf heel licht bent.
Velgenfluisteraar

Florezido

bulldog007
Forum-lid

bulldog007 23 jan 2011 19:59

Als ik een triple wil, dan zit ik toch automatisch aan Shimano vast (of mis ik hier iets) ?

diogenes
Forum-lid

diogenes 23 jan 2011 20:17

Nee hoor, Campa heeft ook een triple:

http://www.campagnolo.com/jsp/en/groupset/catid_8.jsp
Velgenfluisteraar

Florezido

farelli
Forum-lid

farelli 23 jan 2011 20:29

Die Giant is wel mooi uit beeld, of zie ik dat verkeerd?:D
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

bulldog007
Forum-lid

bulldog007 23 jan 2011 21:29

De Giant lijkt uit beeld, maar dat is die nog niet ;-)

Als ik de fiets bij Salden zou bestellen (die is erg goedkoop met zijn fietsen) dan is het niet mogelijk om een campa triple erop te zetten (tenzij ik er grof voor betaal, bijna alles wat anders moet aan de fiets als "standaard" uit fabriek wordt daar als lastig bestempeld). Misschien eens bij de Vos informeren (ik ken de verhalen van andere forumleden, maar mijn vader is toch zeer tevreden met zijn Sensa en de service die zij hierop hebben verleend).

Is er nog iemand die zijn mening wil/kan geven over de "beste"keus tussen deze 2 fietsen ??

tilion
Forum-lid

tilion 23 jan 2011 21:46

Ik zou toch nog eens goed naar die Giant kijken. Die nirone ziet er wel heel mooi uit. Daar ben ik ook ingestonken. Na een jaar fietsen snel de deur uit gedaan. Dramatisch gedrag in de bochten en zeer dunne lak waardoor snel beschadegingen..

diogenes
Forum-lid

diogenes 23 jan 2011 22:14

>Na een jaar fietsen snel de deur uit gedaan. Dramatisch gedrag in de bochten
Geen enkel probleem er mee. Rijdt op rails, zelfs in Z-W Franrkijk

> en zeer dunne lak waardoor sne beschadegingen..
Nul beschadigingen hier na 2 jaar.

Een medewerker van Fiets, die ik zeer goed ken, heeft er ook eentje en heeft er ook geen klachten over.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie