Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

linkse en rechtse draad?

fennek
Forum-lid

fennek 18 apr 2007 19:08

ik heb deze week de vaste cup van  mijn trapas losgereden. Het gaat hier om een trapas met  BSA/BSC draad.
Nu vroeg ik mij af hoe "normaal" dit is.  Het is natuurlijk zowieso niet normaal dat ie loskomt. Maar als ik het goed begrijp is de draad  van de cups bij BSA/BSC tegenovergesteld aan de draad van de trappers  (rechtertrapper heeft rechterdraad, dus heeft de rechtercup linkse draad).
Linkse draad is tegenwijzerszin vastdraaien, met de klok mee is losdraaien.   Trappen doe je ook met de klok mee. 
Dus als dit allemaal klopt kan het wel zijn dat je de trapas los trapt (als ie bvb niet goed vastzit), vermits losdraaien met de traprichting mee is.  Of niet?
Demontage van je BSC/BSA trapas is dus steeds naar voren draaien.
Altius, Citius, Fortius!!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 apr 2007 21:16

parktool.com, zoekfunctie, etc...
en ik trap meestal tegen de klok in. en zo draai je een ITA links los, en een BSA links vast.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fennek
Forum-lid

fennek 19 apr 2007 10:52

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 18 April 2007

ik trap meestal tegen de klok in. en zo draai je een ITA links los, en een BSA links vast.

Als we dan toch de wiseguy gaan uithangen   Ik denk toch dat ik het vrij duidelijk over de rechtercup had? Daar trap je met de klok mee.  Of trap jij met je linker én rechterpedaal tegen de klok in? Dan heb jij wel een fantastische motoriek.
De zoekfunctie had ik trouwens al geprobeerd, maar ze spreken elkaar hier vaak tegen, vandaar mij nieuwe vraag om voor eens en altijd duidelijk te hebben.
Altius, Citius, Fortius!!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 apr 2007 12:10

Quoten: Origineel geplaatst door fennek op 19 April 2007

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 18 April 2007

ik trap meestal tegen de klok in. en zo draai je een ITA links los, en een BSA links vast.

Als we dan toch de wiseguy gaan uithangen   Ik denk toch dat ik het vrij duidelijk over de rechtercup had? Daar trap je met de klok mee.  Of trap jij met je linker én rechterpedaal tegen de klok in? Dan heb jij wel een fantastische motoriek.
De zoekfunctie had ik trouwens al geprobeerd, maar ze spreken elkaar hier vaak tegen, vandaar mij nieuwe vraag om voor eens en altijd duidelijk te hebben.

tja, wiseguy, linkse draad zit bij mij links, en die is BSA (beide zelfde richting los of vast) of ITA (Het is logisch dat ITA minder goed is, want je trapt links de draad los, in tegenwijzerszin, rechts niet) 
BSA: VAST is naar VOREN
ITA: VAST is zoals alle moeren en bouten, dus met de klok vast, tegen de klok los.
En als je toch die as of cup lostrapt, zie je toch ook hoe die vast moet?
ik hoop niettemin wat meer duidelijkheid gegeven te hebben, succes!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie