Over de wielersport en zijn beoefenaars.

dwars door de pyreneeen

campaioen
Forum-lid

campaioen 17 apr 2007 20:54

Ik ben serieuze plannen aan het maken om van de zomer dwars door de pyreneeen, van oos naar west, te knallen. Waarschijnelijk ga ik mee met het cycletour arrangement (17 daags). Nu heb ik wel een beetje ervaring met wat bergtochtjes in de Zwitserse alpen. Maar zo'n lange tourtocht heb ik nog nooit gemaakt.
ik hoop dat jullie over wat ervaring kunnen schrijven met lange bergtochten.
wat neem jij mee aan eten? welk verzet rij je?
Maar ook van die handige dingetjes:  hoe weer je de insecten en de zon enz.
kortom schrijf op waar je volgens jou zeker op moet letten bij zo'n tocht!
no pain no gain

campaioen
Forum-lid

campaioen 18 apr 2007 18:52

Geen reacties ?? laat ik het anders zeggen.
Heeft iemand tips voor het rijden van lange tochten in hooggebergten?
no pain no gain

rubencornelisse
Forum-lid

rubencornelisse 19 apr 2007 00:36

Ik fiets ook veel in de vakantie's. Ben ook een paar keer in de pyreneen geweest. Ook dwars er door heen. het oostelijke (bij middelandse zee) en midden deel vind ik het mooist. Vanaf andorra naar het westen toe beginnen de grote cols. De wegen zijn wel iets minder dan in de alpen vind ik.  Ik weet niet hoe goed je getrained bent en hoeveel kilometer je wil fietsen per dag, maar let er goed op dat je genoeg eet en drinkt, dat spreekt mischien voor zich, maar als het warm is heb je soms minder trek terwijl je wel veel energie nodig hebt. Ik koop altijd onderweg veel eten: fruit en taartjes. Als je eten mee gaat nemen wordt dat alleen maar warm. (wat musli repen is wel handig mee te nemen) Let op dat je genoeg zout binnen krijgt: als het warm is transpireer je erg veel. Insecten heb je soms last van in beboste gebieden waar het vochtig is of waar veel vee graast, maar ik heb er eigenlijk nooit echt last van gehad.  Het kan behoorlijk heet zijn, vooral tijdens het klimmen; Doe dan gewoon een petje op. In frankrijk is het meestal wat slechter weer in vergelijking met de spaanse kant van de pyreneen.
Tegenwoordig fiets ik altijd dagtochten op vakanties. Vroeger ging ik elke zomer met mijn vader op vakantie met de fiets (dus met bagage). We namen dan niet zo veel mee, onder andere:
kleding + waspoeder, goede kaarten, gids voor hotels, wat gereedschap als kettingpons, imbus, reserve binnen banden + reserve ketting,  dun gore tex jasje (bij het afdalen kan het koud zijn door de wind). Veel plezier! welke route wil je trouwens gaan fietsen?

toni
Forum-lid

toni 19 apr 2007 12:25

Ik heb zelf inmiddels zo'n stuk of 8 fiets vakanties met cycletours gedaan. De organisatie en begeleiding is over het algemeen zo goed dat je zelf eigenlijk niets hoeft mee te nemen. nderweg organiseren ze lunch-stops met fruit / soep / brood / muesly en thee. Als je graag iets meer in je bidon wil hebben dan water, zou je zelf iets aan sportdrank / poeder mee kunnen nemen.
Het verzet dat je nodig hebt hangt erg af van je conditie en kracht. Ik zelf kom met 39/53 + 13/26 tot nog toe overal wel boven. Ben je minder getraind dan zou een triple wellicht iets kunnen zijn.
Reis je met een bus, zorg er dan voor dat je je fiets goed inpakt. isolatie mantels voor verwarmings buizen kunnen uitstekend worden gebruikt om je frame te beschermen. Sommige chaufeurs van Oad zijn erg lomp en gaan met je fiets om alsof het een vuilnisemmer is. Blijf er bij staan als jouw fiets in de aanhanger wordt geplaatst, dan kan je ingrijpen als ze er weer eens een janboel van maken. Mijn fiets laat ik door die Oad mannen niet meer aanraken!!
Een lijstje met handige dingen:
- 2 bidons (een is al snel te weinig)- altijd een helm dragen, zeker in de afdalingen- heb je niet zoveel haar, draag dan een BUFF of bandana onder je helm- windbreker (+armstukken) voor in de ochtenden of in de afdalingen - zonnebrand olie- zoveel mogelijk verschillende setjes kleding. Ik heb er een hekel aan om dagen lang in hetzelfde tenue te moeten fietsen. Die pyrineeen reis heeft rustdagen waarin je eventueel nog wat kunt wassen.- (wind)jack wat je in de bus legt om tijdens stops niet teveel af te koelen- altijd een bril op tegen insecten en UV straling- zorg dat je een pompje en twee binnenbandjes op zak hebt. In je tas kan je nog wat ander materiaal mee nemen als buiten bandje(s), binnen banden en remblokken.- als je in bezit bent van een compact camera: meenemen! (wel in plastic zak verpakken om vocht te weren)
Maak je niet te veel zorgen. Als je in staat bent om in flink tempo lange solo ritten te maken (>150 km) ben je er echt wel klaar voor. In een groepsreis vormen zich al snel sub-groepjes die aan elkaar zijn gewaagd en trek je samen op en sleep je elkaar door moeilijke momenten heen ;-).
Veel plezier in de pyreneeen!

edwin01
Forum-lid

edwin01 19 apr 2007 13:14

nderschat vooral de colletjes in het Baskenland niet. Bultjes als de Burdincurutcheta, Bagargui en de Marie Blanc zijn misschien niet hoger dan 1300 meter, maar ze zijn op hun manier net zo zwaar (of misschien wel zwaarder...) als de Tourmalet . Ze zijn nl. langdurig knettersteil (km's achter elkaar 10-12 met uitschieters naar 20.....). En het is in het Baskenland regelmatig vochtig warm (of gewoon vochtig, wat het regent er heel vaak).
Maar het is absoluut een schitterend gebied, ruiger dan de Alpen. De verzorging bij CT is over het algemeen goed tot zeer goed.
Veel plezier!

siral
Forum-lid

siral 19 apr 2007 13:20

Houdt er ook rekening mee dat het Baskenland erg steil is. In de tabellen staat dan bijvoorbeeld 10 per km gemiddeld. Dit gemiddelde ontstaat dan door eerst een deel te dalen en vervolgens dik boven de 15 te stijgen (bijvoorbeeld op de Col de Soudet). Een triple of een 39*29 is dan zeker geen overbodige luxe!
Verder doe ik ook wel eens wat zout (niet te veel) in mijn waterbidons. Op een gegeven moment komt de sportdrank/dorstlesser je de neus uit. Met wat zout in het water heb je dan toch wat extra's. Er zijn op veel plaatsen in de pyreneeen kraantjes waar je water kunt tappen. Als het geen drinkwater is staat dit vermeld (eau non potable).
Geniet ook vooral van de rustdagen want er is ook veel cultuur te snuiven in de Pyreneeen!

campaioen
Forum-lid

campaioen 19 apr 2007 18:58

bedankt voor de reacties so far!
even wat verdere info over mijn toestand, om een indicatie te geven van mijn getrainheid :) 50 km doe ik met 31,7 km/h gem.  Ik heb al eens in zwitserland 136 km gefietst met een gehuurde fiets. ( daar begon de liefde voor de sport). Op die fiets zat een triple. Nu heb ik echter mijn eigen fiets waar een 9sp chorus dubbel (52x39 - 13x26) op zit.
Ik lees dat die stukjes in het baskenland erg heftig zijn. Misschien voor de zekerheid nog een 28 achter erbij steken??? Is dat nodig en heb je dan nog een mooi verloop ??
Verder nog een praktische vraag: 2x korte broek met zeem en 3x wielershirt. is dat genoeg om de rustdag mee te redden?
no pain no gain

toni
Forum-lid

toni 19 apr 2007 19:12

Die reis van Cycletours komt helemaal niet in Baskenland dus daar zou ik me niet bang door laten maken. Als je in Zwitserland uit de voeten kon met 39 x 26 zou ik daar ook lekker mee naar de Pyreneeen gaan.
Vreemd, in de instructie sheets van campagnolo voor 9 speed zie ik helemaal geen grotere kransjes dan 26t staan. Daarnaast weet ik niet of je met een korte slag derailleur 29t wel aan zou kunnen.
http://www.campagnolo.com/pdf/136_Pignoni_9V.pdf
Ik zou gewoon zoveel mogelijk setjes kleding meenemen. Ikzelf ga op vakantie met 5-6 komplete setjes. Op vakantie heb ik geen zin om de was te doen. Die Pyreneeen reis heeft behoorlijk wat rustdagen, maar ja, op een rustdag kan je ook fietsen

campaioen
Forum-lid

campaioen 19 apr 2007 19:27

das wel een goeie vraag toni, weet iemand wat het grootste kransje is wat je op een 9sp campa cassete kan steken? Het verloop van de ketting moet natuurlijk wel mooi blijven.
Ik dacht trouwens dat er wel een stukje baskenland werd mee gepakt bij cycletours hoor, volgens mij naar Ochagavia ofzo..
no pain no gain

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 19 apr 2007 20:20

Op de gehuurde fiets in Zwitserland zat 'n triple, Toni. Dus níet een 39x26 als lichtste verzet. En ja, als er 17 dagen lang -- enigszins soepeltjes -- door de Pyreneeën getrapt moet worden, lijkt het me dan ook handiger om achter te kunnen vluchten naar 'n 29T, of liever nog 'n 30T.

campaioen
Forum-lid

campaioen 20 apr 2007 00:06

Toni was er idd niet helemaal bij toen ie mijn quote las . Mij leek het idd ook wel handig om een stok tussen de deur te hebben in de vorm van een 28 of 29t, 30t lijkt me ietswat overdreven :)
no pain no gain

campaioen
Forum-lid

campaioen 11 mei 2007 19:04

WAT EEN DRAMA!!! Ik had me ingeschreven voor de tocht, dat ik minderjarig was was geen probleem, met toestemming van mijn ouders kon ik gewoon mee.
Dit mailtje kregen mijn ouders vandaag:

Geachte heer en mevrouw Romeijn,

Twee weken geleden hebben wij per e-mail uw toestemming binnen gekregen voor de inschrijving van uw zoon Maks voor de fietstocht Pyreneeën, waarvoor onze dank. Wij zijn sindsdien bij onszelf te rade gegaan, omdat wij zitten met de vraag of deze reis wel geschikt is voor Maks. De fietstocht door de Pyreneeën is namelijk een van de zwaarste binnen ons programma. Klanten die dit soort reizen boeken zijn over het algemeen doorgewinterde fietsers met veel ervaring in het fietsen in de bergen, die hun hand niet omdraaien voor etappes van 100 kilometer of meer met daarin een reeks cols tussen de 1500 en 2000 meter. En dat dag in dag uit, twee weken achter elkaar.

Wij hebben dit in eerder contact met Maks ook per e-mail aan hem doorgegeven (zie de citaten hieronder). Jongens van zijn leeftijd (die dit soort reizen over het algemeen niet boeken) accpeteren wij eigenlijk alleen als zij lid zijn van een wielervereniging, een licentie hebben en ruime ervaring hebben met het rijden in de bergen.
Aangezien dit bij Maks niet het geval is, hebben wij na lang beraad toch besloten om zijn inschrijving niet te accepteren, hoe vervelend wij dit tegelijkertijd ook vinden. Voor ons is maar één ding belangrijk en dat is (zoals ik laatst ook aan Maks schreef) dat hij straks van een fantastische fietsvakantie terugkomt. Ik denk dat voor u en Maks hetzelfde geldt.

Wat het nemen van deze beslissing weer iets gemakkelijker maakt, is het feit dat wij zoveel andere reizen voor Maks hebben die wel geschikt voor hem zijn. Ik schreef Maks eerder al dat wij meestal een 5-sterren reis aanraden aan klanten die voor het eerst een sportieve fietsvakantie bij ons boeken (ons kwalificatie-systeem loopt van 1-ster tot 8-sterren: de tocht door de Pyreneeën telt 7-sterren). Een heel leuke 5-sterren reis zou bijvoorbeeld die naar de Alpes Maritimes zijn, een tocht die begint in Zuid-Frankrijk en vandaar de Alpen intrekt tot aan Barcelonette. Het is een tocht die een stuk lichter is, maar nog steeds sportief van karakter. Bovendien heeft de tocht als grote voordeel dat hij flexibel van opzet is, waardoor hij eenvoudig naar eigen inzicht per dag zwaarder of lichter gemaakt kan worden. Meer informatie over deze tocht vindt u op pagina 21 van onze brochure of op de volgende pagina van onze website: face=Arial color=#0000ff klik hier

Ik hoop dat u en Maks onze beslissing zult begrijpen. Mocht u nog vragen hebben, aarzelt u dan niet om weer contact met ons op te nemen. Ik hoop oprecht dat wij Maks dit jaar op onze reis Alpes Maritimes, of een vergelijkbare, mogen begroeten. En dan hoop ik ook dat wij hem over een jaar of twee terugzien op de reis Pyreneeën Zee tot Zee.

Met vriendelijke groet,

René SnoekCycletours00 31 20 5218400 face=Arial color=#0000ff info@cycletours.nl face=Arial color=#0000ff www.cycletours.nl

Uit eerder mailcontact

Beste Maks Romeijn,Er zijn twee dingen voor ons belangrijk:1) Is dit een geschikte tocht voor jou.Dit heeft niets met je leeftijd te maken (we stellen ons deze vraag bij iedere boeking, ongeacht de leeftijd van de boeker), maar wel met het feit dat het een behoorlijk zware tocht is voor iemand met nog niet zoveel ervaring in het fietsen in de bergen. Wij kennen jou en je conditie niet dus in feite kan alleen jij deze vraag beantwoorden. Probeer je wel goed een voorstelling te maken hoe het is om een groot aantal dagen achter elkaar 100km pe per dag te rijden met in elke etappe een aantal cols rond de 1500m. Iemand die nog nooit met ons een tocht heeft gereden raden wij over het algemeen aan om met een 5 of 6 tandwieltjes tocht te beginnen. Maar de beslissing is natuurlijk aan jou.

>>Houdt in gedachte dat dit een zeer zware tour is, waarvoor een zeer goede >>conditie vereist is. Graag zouden wij van u vernemen of u een >>wielerlicentie heeft, of  bijvoorbeeld lid bent van een wielervereniging.

Ze vragen of dit een geschikte tocht voor mij is... ik heb daarop met ja geantwoord, ik ben namelijk hard aan het trainen voor de tocht. Hoe kunnen zij nu inschatten wat ik wel of niet kan??? ik zeg toch dat ik klaar ben voor deze tocht!!!!

Vinden jullie dit een normale gang van zaken? ik snap dat zij twijfels hebben als een 17-jarige zich inschrijft voor zoiets (welke 17 jarige doet dat nou  ) , maar als ik aangeeft capabel genoeg te zijn voor deze tocht, kunnen zij daar moeilijk over anders over oordelen. ze kennen mij immers niet en hebben me nooit gezien!!
no pain no gain

Plaats reactie