Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen voor de winter?

jansje
Forum-lid

jansje 17 apr 2007 12:47

Ja de zomer begint en ik denk aan de winter.
Conditie afgelopen winter flink gedaald. Daarom wil ik in de winter ook zoveel mogelijk doorfietsen. Is het dan handig om een extra wielset te hebben met corssbandjes?
Mijn fiets is een simpele trek 1000 met voor een triple en achter 8 tandwielen. (shimano)
Ik weeg zelf niet zo heel veel 60 kg.
Als ik tweede hands wielen koop wat moet er dan allemaal aanzitten om ze snel om te wisselen?
Ik weet niets van techniek, ik kan zelf mijn fiets op de tacx zetten. Zoveel weet ik er nog net van.
Wie heeft er een tip. Kan ik er de hele zomer over denken.
Bedankt alvast, Jansje

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 apr 2007 13:09

Hoi Jansje,

Als je een extra wielsetje koopt is het aan te raden meteen een nieuwe cassette (achtertandwielen) erbij te kopen, anders moet je die elke keer overzetten. Kost je de kop niet (paar tientjes). Een wiel wisselen met cassette is net zo lastig als je fiets in een Tacx zetten en kost je nog geen 30 seconden (oefening baart kunst). Wel even de rem openzetten (zit een hendeltje op).

Bij aankoop van een nieuw wiel moet je goed opletten dat deze geschikt is voor 8-speed. Dat is bij nieuwe wielen zeker niet zonder meer het geval, aangezien het gros van de fietsen tegenwoordig 9 en 10 speed is.

Dan je vraag over de bandjes: ik gebruik gewoon goedkope bandjes in de winter (Conti GP van € 7,95). ventueel kun je iets bredere (25mm ipv. 23mm) bandjes gebruiken voor meer grip maar mijn ervaring (heb de hele winter doorgefietst) is dat het ook prima gaat met gewone bandjes. Je zult je rijstijl sowieso iets moeten aanpassen omdat de wegen nu eenmaal nat en/of glad kunnen zijn.

Als ik je een tip mag geven: tik een paar Campagnolo Khamsin wielen op de kop. Dat zijn echt uitstekende wielen voor in de winter. Niet heel licht, wel heel sterk. Zijn te krijgen voor +/- € 100.- en da's niet veel.

jansje
Forum-lid

jansje 18 apr 2007 12:12

Hoi Havanna,
Bij futurumshop gekeken naar de wielen, maar er staat alleen geschikt voor campa

konig

konig 18 apr 2007 12:22

Hey jansje,

Ik heb de khamsins op mijn nieuwe fiets laten zetten met shimano 105, er moet enkel een nieuwe body op. Miss is het handiger om via een fietsenmaker te werken, dat zal kosten uitsparen.(ik heb gemerkt dat niet elke fietsenmaker dit (wil?) doen.)
succes

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 apr 2007 14:24

Als je een Shimano body wil op Khamsin moet je even een mailtje sturen naar support@futurumshop.nl

ilko
Forum-lid

ilko 18 apr 2007 14:33

De Khamsins worden volgens mij niet std uitgeleverd met Shimi body. Je kan er natuurlijk wel een losse body bij kopen, maar dan is het geheel weer wat minder interessant.

jansje
Forum-lid

jansje 29 apr 2007 20:01

Hallo, ik kan een paar shimano wielen overnemen die geschikt zijn voor een 8 speed. Alleen zit er nu een 10 op, moet ik dan een nieuwe body erbij kopen?

koersklak
Forum-lid

koersklak 30 apr 2007 23:20

Shimano 8, 9 en 10-speed wielen (eigenlijk de body) zijn gelijk. Je moet enkel al dan niet een spacer (10-speed) plaatsen.

Om heel correct te zijn, dit geldt enkel voor een stalen body.   Zo heeft de Dura-Ace 10 speed achternaaf een aluminium body (voor het gewicht), en daar passen alleen 10-speed kransjes op.

Maar in het goedkopere wielensegment is er dus helemaal geen probleem.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 30 apr 2007 23:24

een mavic aksium wielensetje is ook een leuk setje als winterset. ook voor +/- 100,- te krijgen en behoorlijk bombproof

jansje
Forum-lid

jansje 01 mei 2007 16:51

Bedankt voor de info, dat maakt de keus wat breder. De meeste tweede hands wielen hebben of 9 of 10 speed. Ook al worden het straks misschien toch nog nieuwe wielen dan weet ik door jullie al heel wat meer over fietsonderdelen.

jansje
Forum-lid

jansje 01 mei 2007 16:53

Beste Lance
Wat voor bomb zou ik tegen moeten komen in de winter? Kan ik me daarop voorbereiden, behalve de wielen, want ik denk niet dat er veel clubmaatjes mee gaan fietsen, die zijn dan aan het schaatsen.

Plaats reactie