Ik heb een maand of 2 geleden een Massini gekocht bij Salden. Nu hoor ik af en toe een tikkkend geluid als ik op een klinkerweg rijd, alsof er af en toe spaken tegen het magneet je van de teller aankomen. Kan dit komen doordat de spaken niet strak genoeg afgesteld staan? En is het gebruikelijk dat de spaken na levering van de fiets(opgestuurd met de post) nog bijgedraaid moeten worden?
spaken nog aandraaien?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Niettemin te slap of niet, de spaken na de eerste 500 km nog een keer na laten trekken is bij de meeste (goede) FM standaard.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
Je moet wel eerst zeker zijn dat t je spaken zijn. Bij mij was t mijn voorderailleurkabel die tegen mn schuine buis aantikte.
Je kan gewoon even met de hand voelen of er spanningsverschil tussen de spaken zit. Zo ja, hoogstwaarschijnlijk een spaak die dit geluid maakt.
Het kan ook zo zijn dat het punt waar de spaken elkaar kruisen voor lawaai zorgt als je over klinkers rijdt, ze verschuiven dan t.o.v. elkaar. Ik heb wel eens ergens op dit forum iets gelezen over het vastbinden van die kruisingen. Moet je maar ff opzoeken.
Het kan ook zo zijn dat het punt waar de spaken elkaar kruisen voor lawaai zorgt als je over klinkers rijdt, ze verschuiven dan t.o.v. elkaar. Ik heb wel eens ergens op dit forum iets gelezen over het vastbinden van die kruisingen. Moet je maar ff opzoeken.
Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 16 April 2007
Ik heb ook een tikkend geluid in mijn acherwiel, voornamelijk als ik snel door de bocht ga (fiets = 2 dagen oud, citec 3000r wielen).
Ga morgen langs de fietsenmaker, dus ik hoop dat het daarna opgelost is.
Als mijn wielen zijn gericht, knerspen ze vaak wat de eerste meters. Volgens mij moeten de spaken zich dan even zetten of draait een nippeltje wat in de velg. Normaal gesproken geen probleem.
Ik heb ook een tikkend geluid in mijn acherwiel, voornamelijk als ik snel door de bocht ga (fiets = 2 dagen oud, citec 3000r wielen).
Ga morgen langs de fietsenmaker, dus ik hoop dat het daarna opgelost is.
Als mijn wielen zijn gericht, knerspen ze vaak wat de eerste meters. Volgens mij moeten de spaken zich dan even zetten of draait een nippeltje wat in de velg. Normaal gesproken geen probleem.
Wielen waar bij de spaken spanning te laag is, kan er beweging komen op de plek waar de nippel in de velg komt en vooral bij aan zetten of bochten werk beginnen ze te wringen, dit gaat gepaard met tikken. Gewoon ff langs de fm en na laten spannen anders krijgt de strakste spaak te veel op zijn kop.