Over de wielersport en zijn beoefenaars.

valpartijen en materiaal ?

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 12 apr 2007 10:02

er lijken dit jaar opvallend veel valpartijen voor te komen. vorig weekend tijdens de ronde van vlaanderen ook weer. jongens die onderuit gaan op rechte wegen en bijvoorbeeld die 2 van liquigas die bijsturen maar toch rechtuit gaan.
maarten ducrot (commentator nederlandse tv) haalde hierbij aan dat hij de oorzaak zag bij het materiaal. hij opperde dat de frames te licht waren en de wielen te stijf.
persoonlijk zie ik meer oorzaak in het hoge koert tempo, de grote van het peleton en de daarmee totstandkoming van een hogere nervositeit in het peleton, waardoor er meer valpartijen ontstaan.
nu kan ik me niet helemaal voorstellen dat het verhaal van het materiaal juist is maar zou er een verband zijn tussen de valpartijen en het materiaal of niet.\
wat denken jullie

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 apr 2007 11:21

ik denk dat je gelijk hebt. Ik zou het materiaal ook niet direct van alles de schuld geven. In de RVV zat de wind goed, het weer was mooi en dan krijg je een nerveuze, snelle koers met teveel man op smalle wegen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 12 apr 2007 12:16

Gisteren in de afdaling van de kemmelberg, al die drinkbussen die eruit vliegen en bijgevolg renners die vliegen. Daar kan je misschien wel de link naar materiaal leggen. Een carbon drinkbushouder kan je onmogelijk een beetje samendrukken zoals je dat met de good old aluminiumhouders wel kan. 'k Begrijp trouwens helemaal niet wat het voordeel van een carbon drinkbushouder is...... die twintig gram winst maken op vlaamse wegen echt niks verschil. En dan die hoge velgen die je toch zag rijden.....Triestig dat marketing het zo dikwijls haalt van goede materiaalkeuze.

zimmie
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2006 18:21

zimmie 12 apr 2007 12:26

Veel renners kiezen voor meer uitstraling, in plaats van goede een materiaalkeuze. Hoge velgen zijn zoveel mooier, en die laatste nieuwe carbonnen spullen ook. Er staat dan ook zoveel volk langs het parcours, en thuis voor de buis. Ze laten zich meer leiden door een mooie look aan te nemen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 apr 2007 15:01

Roger Devlaeminck had destijds zijn vaste fiets voor Parijs-Roubaix. Een exra lange Gios met verstelbare padden. Die liet hij iedere winter spuiten in de nieuwe sponsorkleuren en daarmee reed hij dan Parijs-Roubaix. Tubes bereidde hij speciaal erop voor. Het resultaat, een hele resem overwinningen in kasseikoersen.
Materiaal moet je aanpassen aan de koers. De fietsen waarmee Unibet aan de start stond zijn gewoon levensgevaarlijk op kasseien, die houd je echt niet in de hand. Oversized alu met systeemwielen met hoge velgen en weinig spaken (dus hoge spaakspanning). Dat kan nooit goed gaan en ging ook niet goed.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2007 16:45

Als je je bij de feiten houdt dan valt er meer zinnings te zeggen. Want welke PT-ploeg rijdt er nog met over-sized aluminium frames? De meeste wielen met hoge velgen zijn juist verticaal minder stijf dan een klassiek 36 spaaks wiel, omdat er veel minder spaken in steken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 apr 2007 18:26

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 April 2007
Als je je bij de feiten houdt dan valt er meer zinnings te zeggen. Want welke PT-ploeg rijdt er nog met over-sized aluminium frames? De meeste wielen met hoge velgen zijn juist verticaal minder stijf dan een klassiek 36 spaaks wiel, omdat er veel minder spaken in steken.


De Canyon frames van Unibet bijvoorbeeld. Het kleiner aantal spaken dat er in steekt heeft wel een enorme spaakspanning. Ik hoor van de rijders met dergelijke wielen alleen maar dat die stijf en strak zijn.
Met excuses voor het omschoppen van jouw heilige huisjes.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 12 apr 2007 18:49

Rijden zij op alu canyon met spaken in ?   Sorry grapje (nog last van endorfines van mijn lsd-trip vandaag).   Ik weet wel wat je bedoeld maar carbon zou toch, in theorie beter geschikt moeten zijn dan OS alu frames.
Ik ben niet voor de kemmel maar het was een paniekreactie en stuurfout van de renners (logisch ook, je moet daar maar eens naar beneden hossen in peleton) eerder dan een materiaal probleem.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 12 apr 2007 19:05

als berijder van een Canyon F10 (zelfde frame als de Unibet ploeg en dat is van carbon, niet van alu) moet ik hier toch echt even reageren.
De stijfheid van het frame is inderdaad groot. Conform de metingen in het blad Tour net een heel klein beetje (miniem verschil) meer dan een cervelo R3. Raad eens op welke fiets vorig jaar Cancellara reed toen hij PR won?
Verder merk ik wanneer ik op klinkers/kinderkopjes rijd niet echt heel veel verschil met een slappere fiets, behalve dat het lekkerder rijdt met mijn Canyon. Bandenspanning en breedte van de band doet ook heel wat.
Wanneer je kijkt naar de valpartijen zul je tevens zien dat er niet meer met stijve frames dan slappere frames wordt gevallen. Wat mij betreft (een mening dus, maar wel gebaseerd op feiten) dus ultieme BS (heerlijk om eens een keer ongenuanceerd te zijn) om te zeggen dat de Canyons (of andere stijve frames) niet geschikt zouden zijn om over de kasseien te rijden
Dat Roger de Vlaeminck vaak PR heeft gewonnen zegt veel over hem, niet zo veel over zijn fiets. Dan zou je immers ook moeten stellen dat als je de Tour wilt winnen, je op een Trek moet fietsen. Immers, Lance heeft de Tour 7 keer gewonnen, en telkens op een Trek. Wie niet op een Trek tijdens de Tour rijdt zou dan dus dom met zijn materiaalkeuze omgaan?
 
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 12 apr 2007 19:34

Tijdens de rechtstreekse uitzending van Gent-Wevelgem maakte José De Cauwer de bedenking dat onlangs een heel peloton junioren en daarna nog een peloton beloften de Kemmelberg waren afgedaald, en dit zonder één enkele valpartij (hij heeft erbij gezegd om welke koers het ging, doch dat herinner ik mij niet). Van profs mag je toch een grotere stuurvaardigheid verwachten dan van jongeren? En zijn bij die jongeren dan geen drinkbussen uit de houders gesprongen? Volgens de renners lag nl. de grootste oorzaak van de vele valpartijen bij het remmen op de kasseiën, die er door de weggesprongen drinkbussen op bepaalde plaatsen nat en dus spekglad bijlagen, terwijl de snelheid bij het dalen uiteraard hoog lag. Hiermee wil ik geenszins pleiten voor behoud van die afdaling in het parcours, maar het zet wel even tot denken aan. Misschien nemen de profs grotere risico's of gaan ze op vlak van materiaal inderdaad over de limiet? 

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 13 apr 2007 01:05

Tom Steels werd jaren geleden uit de Tour gezet toen die met een drinbus smeet.
Op de Kemmel vlogen de drinkbussen in het rond, en niemand werd uit koers gezet
Het grote probleem bij Gent-Wevelgem waren toch die drinkbussen.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 13 apr 2007 19:41

Musseeuw klaagt twee zaken aan i.v.m. de valpartijen:
 - de vroegere drinkbushouders kon je wat dichtknijpen, zodat de bussen er beter in geklemd zaten. Met die vederlichte houdertjes van tegenwoordig is dat niet meer mogelijk, tewijl ze amper enkele grammetjes gewichtsbesparing opleveren.
 - met hoge carbonvelgen tegen zeventig per uur op kasseien afdalen is zelfs voor de stuurvaardigsten uit het profgild om problemen vragen. Praktisch alle gevallen renners reden met zulke velgen. Die peperdure Lightweights zijn prima voor asfalt, maar ongeschikt voor kasseien.
Hij legt hiermee de schuld vooral bij de materiaalsponsors.

Plaats reactie