A Sunday in Hell
Geplaatst: 11 apr 2007 16:41
A Sunday in Hell
Woensdag 11 april 2007
om 23.15 op Canvas
je kan al om 20.50 inschakelen, dan komt de David Lynchfilm 'Mulholland Drive', ook mooi!
Deense documentaire over de wielerklassieker Parijs-Roubaix van 1976.
De wedstrijd werd in stoffige omstandigheden gereden en gewonnen door onze landgenoot Marc Demeyer, voor Francesco Moser en Roger De Vlaeminck. Van de eerste tien waren er zes Belgen (Demeyer, De Vlaeminck, Godefroot, Merckx, Teirlinck en Verbeeck) en twee Nederlanders (Kuiper en Raas).
"A Sunday in hell" ("En forårsdag i helvede") wordt beschouwd als één van de beste wielerfilms ooit.
Hij werd in 1977 gemaakt door Jörgen Leth, niet alleen de Michel Wuyts van de Deense televisie, maar ook een gerespecteerd filmregisseur en de mentor van Lars von Trier.
Met behulp van twintig camera's en een helikopter brengt Leth de wedstrijd op een magnifieke manier in beeld. De film kan zowel de sportleek als de wielerfanaat boeien en geeft tevens een mooie indruk van het landelijke Frankrijk van de jaren '70.
Maar het is vooral een indrukwekkend verslag van een dag in de hel van het noorden, met zijn stoffige achterafwegeltjes en kasseistroken die "nog alleen worden gebruikt voor het transport van vee en voor wielerwedstrijden" en die moordend zijn voor mens en materiaal (Merckx reed dat jaar 10 keer lek).
Woensdag 11 april 2007
om 23.15 op Canvas
je kan al om 20.50 inschakelen, dan komt de David Lynchfilm 'Mulholland Drive', ook mooi!
Deense documentaire over de wielerklassieker Parijs-Roubaix van 1976.
De wedstrijd werd in stoffige omstandigheden gereden en gewonnen door onze landgenoot Marc Demeyer, voor Francesco Moser en Roger De Vlaeminck. Van de eerste tien waren er zes Belgen (Demeyer, De Vlaeminck, Godefroot, Merckx, Teirlinck en Verbeeck) en twee Nederlanders (Kuiper en Raas).
"A Sunday in hell" ("En forårsdag i helvede") wordt beschouwd als één van de beste wielerfilms ooit.
Hij werd in 1977 gemaakt door Jörgen Leth, niet alleen de Michel Wuyts van de Deense televisie, maar ook een gerespecteerd filmregisseur en de mentor van Lars von Trier.
Met behulp van twintig camera's en een helikopter brengt Leth de wedstrijd op een magnifieke manier in beeld. De film kan zowel de sportleek als de wielerfanaat boeien en geeft tevens een mooie indruk van het landelijke Frankrijk van de jaren '70.
Maar het is vooral een indrukwekkend verslag van een dag in de hel van het noorden, met zijn stoffige achterafwegeltjes en kasseistroken die "nog alleen worden gebruikt voor het transport van vee en voor wielerwedstrijden" en die moordend zijn voor mens en materiaal (Merckx reed dat jaar 10 keer lek).