Pagina 1 van 2

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 13:58
door robert2
Hallo,
Ik rij nu met een octalink 53-39 crankstel met een ultegra 10speed groep. En 12-27 cassette.
Nu ben ik met pasen naar de moezel/hunsruck geweest en daar bleek dat ik nogal veel toeren trap bergop, 80-85 vind ik wel fijn. En met 39-27 komt dat neer op +-15 km/h. Daar was dat verder geen probleem maar als ik in de zomer naar de dolomieten ga ben ik bang dat ik wel eens lager zal moeten gaan dan 15.
Ik ben nu eens gaan kijken voor compact crankstellen.
Zijn er betaalbare compact cranken die op een octalink as gaan? Ik heb nu een octalink as dus dan zou ik makkelijk kunnen wisselen.
Anders had ik nog de shimano r600 en r700 gezien. Is het verschil tussen die twee groot? Want bij rose heb je voor 95 euro een r600 met lagers.
Om te beginnen wou ik de compact alleen in het hooggebergte gebruiken, dus wisselen.  Als de bladen van mijn huidige dubbel dan op zijn kan ik de compact altijd gaan gebruiken. Kun je de octalink as, in geval van een r600/700, makkelijk en onbeperkt wisselen met lagers voor een hollowtech crank? Of wordt de draad in het frame dan gaar?
Als ik makkelijk kan wisselen tussen een r600/700 en mijn octalink zou dat misschien een goede zijn.
Maar laat jullie antwoorden en ideen maar komen
Groeten Robert 

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:18
door havana
Hoi Robert,
Als je wilt overstappen op een Hollowtech II systeem (met buitenboord lagers) dient je bracketpot (bij aluminium frame) eerst afvlakt en nagesneden te worden door een specialist. Het lijkt mij niet verstandig om nadien veel te gaan wisselen met crankstellen. Niet alleen vanwege de levensduur van het bracket maar ook omdat je dan je voorderralleur telkens opnieuw moet gaan afstellen.
Waarom niet gewoon met een compact op 't vlakke rijden? Ik rijd zelf met een Shimano compact crankstel (de 700, nog immer in de aanbieding bij Salden voor 129.-) en op 't vlakke steek ik gewoon een 40T binnenblad met 12-23 achter. Ga ik naar Limburg kan ik kiezen: op de 34T erop, of een Alpencassette (12-27). Ga ik naar het echte hooggebergte doe ik beiden.
Zo zie je maar: met een compact kan je alle kanten op! Let op dat de FC-600 alleen leverbaar is in 170 en 175 mm cranklengte. De FC-700 is er wel in 172.5. Er is ook nog de goedkopere FC-4550 (cranklengte 170mm). Officieel is die voor 9-speed maar werkt ook prima met 10-speed.

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:18
door niklas2
Ritchey heeft bij mijn weten een octalink compact cranckstel in het assortiment, dat zal je tegen de 200 euro kosten.
Als je naar een duurzame, redelijk betaalbare oplossing zoekt en je perse met compact wilt rijden in de bergen, zou ik switchen naar een goed (hollowtech) compact cranckstel en daar dan een (bijv.) 38 binnenblad los bij kopen.
Ik zou geen voorstander zijn van het telkens wisselen van as, omwille van het in stand houden van de bracket draad. Anderzijds: hoe vaak zou je per seizoen wisselen van as?
Nog een oplossing: switchen naar compact en daar dan twee cassettes bij kopen: bijv 11-23 voor het vlakke land en 12-25 (of zelfs 27) voor de bergen.Ikzelf rijd hiermee en dat bevalt werkelijk uitstekend! ngeschikt voor wedstrijden, maar voor een gewone wielertoerist een prima oplossing.
 

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:29
door robert2
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zou graag hier met mijn dubbel blijven rijden tot de kettingbladen op zijn. De fiets en ook het crankstel hebben pas 1000 kilometer gehad. Als die bladen op zijn kan ik altijd met de compact gaan rijden. Het is niet perse nodig maar anders doe ik een bijna nieuw crankstel weg.
Of wil er iemand tzt een ultegra octalink crankstel kopen?
Er heeft op de fiets wel een trippel hollowtech crankstel gezeten, maar als ik de octalink er op wilde kreeg ik een flinke korting. Voor die korting kon ik ook wel een compact kopen als het echt nodig zou zijn, wat nu dus blijkt, dus heb ik de gok maar gewaagd. Misschien is het frame dus al gevlakt en gesneden of niet? Omdat die trippel dezelfde (?) lagercups gebruikt.
Maar is de r600 ultegra of 105 niveau? en welk niveau is de r700 dan?

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:33
door amclassic-fan
@Niklas, 50-11 is zwaar genoeg voor wedstrijden het is zwaarder dan 53-12. Zijn niet zoveel renners die niet genoeg hebben aan 53-12.

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:51
door niklas2
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 April 2007

@Niklas, 50-11 is zwaar genoeg voor wedstrijden het is zwaarder dan 53-12. Zijn niet zoveel renners die niet genoeg hebben aan 53-12.

@AM-C: daar heb je zeker een punt. Ik huil mee met de wolven. Simpelweg omdat in het algemeen geldt dat wedstrijdrijders met een 'klassiek' cranckstel rijden, ging er van uit dat een compact niet zo heel erg geschikt is voor wedstrijden. Vooral ook omdat een compact lichter is dan een klassiek cranckstel, je zou dan mogen verwachten dat juist wedstrijdrijders van dit voordeel gebruik zouden maken. 

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 14:51
door pjotr
TA maakt toch ook 53 bladen met een steek voor compact?

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 15:17
door robert2
Buitenblad 50 heb ik geen problemen mee. Ik vind het zelfs wat fijner want dan kan ik vaker het buitenblad gebruiken, 50-19.
Binnenblad doe ik dan wel een 39 of 42.
Maar denken jullie dat het bracket al afgevlekt en getapt is omdat er oorspronkelijk een hollowtech trippel op zat?
 

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 18:29
door havana
Als die crank ooit gemonteerd is geweest is dan hoeft het niet, maar wie zegt dat het destijds wel gebeurd is? (even navragen bij de FM).
Forumlid Ilko zoekt nog een crank (een gewone dubbel) dus als je je huidige crank wilt verkopen stuur hem eens een mailtje.
De rc-700 is Ultegra niveau (hoort ook bij de Ultegra groep) welk niveau de 600 is weet ik zo niet (ik vermoed 105).

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 18:36
door robert2
Ja zal het even vragen aan de FM, maar ik denk het wel. Ze hebben hem vanaf de fabriek, Cube, met trippel besteld dus ik vermoed dat die er ook op zat.
Ik had bij te koop gevraagd al gereageerd bij ilko, nou maar hopen dat het allemaal goed gaat lopen.
Ik denk dat ik dan iig voor de 700 ga aangezien de hele groep ultegra is en ik dan ook altijd met dat crankstel ga rijden.

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 18:42
door havana
Heel goed, bovendien kun je dan dezelfde cranklengte houden.
Het installeren is een fluitje van een cent (mits je bracketpot goed is afgevlakt). Mocht je nog uitleg nodig hebben geef maar een gil.

van octalink naar compact

Geplaatst: 11 apr 2007 18:47
door robert2
Ik dacht er over om de r700 dan bij salden te kopen, goedkoper heb ik hem nog niet gezien. Maar zouden ze daar het crankstel er in willen zetten en het oude er af halen? Want ik vind het niet erg om zelf te prullen maar ik heb niet zo'n sleutel om die lagers in het bracket te draaien. Ook heb ik geen moment sleutel voor de linker krank vast te zetten.