Beste,
Na anderhalf jaar vrij intensief aan het spinnen geweest ben ik sinds een half jaar flink actief op de MTB.
Nu is het zo dat ik de dag na het fietsen last heb van mijn fysieke gestel.
Dat vertaald zich in spierpijn tussen de schouderbladen en structureel een verhoging van de lichaams temperatuur van 1 tot 1,5 graad 12 uur na de inspanning. Ik zou gewoon graag vaker willen fietsen maar de klachten beperken me tot maar 1 x in de week actief zijn.
Nu zal ik best een aantal zaken verkeerd aanpakken (houding, voeding etc etc) maar waar kan ik sport advies krijgen als beginnend MTBer zodat ik pijn vrij kan knallen een paar keer in de week?
Hoor het graag,
Mvrt groet,
Kees Biervliet
Inspanning en techniek MTBer
-
- Forum-lid
sport advies kun je tegen betaling krijgen bij een Sport Medisch Adviescentrum (SMA) Dat advies/keuring zal je niet van je klachten afhelpen. Nek en rugklachten, kun je voorkomen door een goede positie op de fiets en training van je arm, rug en buikspieren. De verhoging zal m.i. toch komen van ongetraindheid. Wat je traint wordt je beter in, dus na verloop van tijd zal je lichaam er zeker beter mee omgaan. bij spinnen is er zeker sprake van wisselende intensiteit, net als bij MTBen. Echter, bij spinnen rem, stuur spring je niet. Belasting is dus nog wat intenser en diverser.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
-
- Forum-lid
Ok dank je, ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij het sma dus dat loopt al prima.
Veel trainen kan me dus van mijn klachten af helpen begrijp ik?
Quoten: Origineel geplaatst door Kees Biervliet op 10 April 2007
Dat zou je inderdaad verwachten. Let op dat veel trainen iets anders is dan zo vaak mogelijk zo hard mogelijk rijden. Kijk eens rond in de div. discussies over trainen. Ook de overige spiergroepen (nek, armen, rug enz.) zullen zich aanpassen (compenseren) als je vaker en/of langer op de fiets zit.
Dat zou je inderdaad verwachten. Let op dat veel trainen iets anders is dan zo vaak mogelijk zo hard mogelijk rijden. Kijk eens rond in de div. discussies over trainen. Ook de overige spiergroepen (nek, armen, rug enz.) zullen zich aanpassen (compenseren) als je vaker en/of langer op de fiets zit.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid
Ok dank je, maar waar kan ik die onderwerpen vinden om na te lezen?
Ik denk inderdaad dat de geest het in mijn geval vaker wint dan het lichaam.
Als ik op de mtb zit wil ik knallen.
Ik denk inderdaad dat de geest het in mijn geval vaker wint dan het lichaam.
Als ik op de mtb zit wil ik knallen.
Lijkt mij niet verstandig, je kunt veel meer bereiken door je te laten begeleiden door trainingshulp. Je kunt dan in een aantal maanden voldoende basis opdoen wat je lichaam ten goede kan komen om daarna echt te knallen. ik laat mij begeleiden door www. trainingshulp.nl met goede schema,s die veel rendement opleveren tegen beperkte kosten. Ik heb dus ook 3 jaar knallend rondgereden maar niet harder gaan rijden. Ik heb nu veel meer power door gericht te trainen (3x per week). Een max- en lactaattest geeft hierbij de beste basis. Verder verschijnen de laatste tijd in de fietsbladen veel artikelen over trainingmethodieken. ik heb zelf het boek Inspannings- en sportfysiologie aangeschaft waarin en heldere uiteenzetting over je lichaam en trainen wordt gegeven.