Pagina 1 van 1
FSA expander
Geplaatst: 07 apr 2007 12:19
door evertdehandsch
Ik rij nu al 2 jaar met m'n FSA-expander op m'n ridley pegasus, maar de laatste maanden komt deze elke keer weer los. Gevolg, een rammelend geluid, speling op m'n balhoofd dus je hoort de lagers klapperen in de balhoofdbuis. Elke keer kan ik hem opnieuw aanspannen, maar na een tijdje (een km of 5) gaat hij weer los.Ik heb deze eens er volledig uitgehaald en op z'n hardst aangedraaid uit de vork, wat ik merkte is dat ik daarna de expander gewoon erin en eruit kan schuiven. Deze wijkt dus blijkbaar enkele mm af, hopelijk krijg ik het opgelost door gewoon een andere te gaan halen. Of is er meer aan de hand met m'n frame dan?
http://www.fullspeedahead.com/flyimage. ... g&big=true
Het gaat hier dus om deze expander.En welk merk van expander zouden jullie me aanraden?
FSA expander
Geplaatst: 08 apr 2007 01:35
door fdegrove
Hoi,
Het deel dat zich tegen de binnenkant van de vork uitzet als je schroef aandraait is gemaakt van iets wat lijkt op gesinterd aluminium. Als dat al wat heeft zitten verschuiven dan wordt de opgeruwde buitenkant spiegelglad en heb je het probleem zoals je beschrijft.
Het enige wat je nog kan doen is de vork binnenin helemaal grondig ontvetten alsook de compressor. Vervolgens overloop je de hele instelprocedure. Ben je daar mee klaar laat je je voorwiel vanaf ongeveer een halve meter hoogte een aantal malen tegen de vloer aankaatsen. Zit er weerom speling op dan draai je de compressor opnieuw aan (stuurpen wel steeds losmaken) en herhaal je het kaatsen met het voorwiel nogmaals. Blijft er speling opkomen dan vrees ik dat je een nieuwe compressor dient aan te schaffen.
Ik heb er nog eentje liggen die nooit is gebruikt, als je die wil dan mail je maar. Als ik me goed herinner hebben we het daar al over gehad toen je de wielen hebt afgehaald of vergis ik me?
Ciao,
FSA expander
Geplaatst: 08 apr 2007 01:57
door drifer
Als er steeds speling op het balhoofd ontstaat zit de stuurpen niet goed vast...
De compressor is als alles goed is alleen nodig om het balhoofd af te stellen. De stuurpen zorgt er als deze goed is vastgezet dat het geheel vast blijft zitten. De compessor zou je dan theoretisch weer kunnen verwijderen. (niet bij een carbon vork, dan zorgt de compressor voor tegendruk zodat de vorkbuis niet samengedrukt kan worden door de stuurpen).
FSA expander
Geplaatst: 09 apr 2007 03:14
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door driFer op 07 April 2007
Als er steeds speling op het balhoofd ontstaat zit de stuurpen niet goed vast...
De compressor is als alles goed is alleen nodig om het balhoofd af te stellen. De stuurpen zorgt er als deze goed is vastgezet dat het geheel vast blijft zitten. De compessor zou je dan theoretisch weer kunnen verwijderen. (niet bij een carbon vork, dan zorgt de compressor voor tegendruk zodat de vorkbuis niet samengedrukt kan worden door de stuurpen).
Hoi,
Niet noodzakelijk. Als je je expander niet meer correct kan vastzetten krijg je nooit de correcte voorspanning op je lagers en dan kan je je stuurpen nog zo vastzetten als je wil, die speling komt tenslotte toch terug.
Anderzijds, als je expander goed verankerd zit en je geen speling op de lagers hebt mag je de stuurpen bij wijze van spreken los zetten dan zal er toch niks meer aan die lagervoorspanning veranderen en komt er geen speling op.
Een compressor verwijderen of de spanning na het vast schroeven wegnemen is gewoonweg gevaarlijk want alle kracht komt nu op de klemming van je stuurpen te staan en die werkt zich bij carbonvorken echt vrij makkelijk omhoog waarna je met zekerheid na verloop van tijd of enkele deftige kasseistroken speling op je vork hebt. Dat, of je hebt plots je stuur in de handen en rijdt de fiets alleen verder..........
Ciao,
FSA expander
Geplaatst: 09 apr 2007 11:10
door evertdehandsch
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 07 April 2007
Hoi,
Het deel dat zich tegen de binnenkant van de vork uitzet als je schroef aandraait is gemaakt van iets wat lijkt op gesinterd aluminium. Als dat al wat heeft zitten verschuiven dan wordt de opgeruwde buitenkant spiegelglad en heb je het probleem zoals je beschrijft.
Het enige wat je nog kan doen is de vork binnenin helemaal grondig ontvetten alsook de compressor. Vervolgens overloop je de hele instelprocedure. Ben je daar mee klaar laat je je voorwiel vanaf ongeveer een halve meter hoogte een aantal malen tegen de vloer aankaatsen. Zit er weerom speling op dan draai je de compressor opnieuw aan (stuurpen wel steeds losmaken) en herhaal je het kaatsen met het voorwiel nogmaals. Blijft er speling opkomen dan vrees ik dat je een nieuwe compressor dient aan te schaffen.
Ik heb er nog eentje liggen die nooit is gebruikt, als je die wil dan mail je maar. Als ik me goed herinner hebben we het daar al over gehad toen je de wielen hebt afgehaald of vergis ik me?
Ciao,
Ik heb anders wel intresse jah, wat voor model is het juist? Jammer genoeg hadden we het toen ook al over dat probleem!
FSA expander
Geplaatst: 09 apr 2007 21:06
door fdegrove
Hoi,
Het is net dezelfde als in de link die je hebt gepost.
Ciao,