FIETS april
Voor iedereen die geïnteresseerd is in het Google bestand van de FietsChallenge zoals aangegeven op de laatste redactionele pagina maar het niet kan vinden op de genoemde sites, het staat samen met een GPS bestand (ook) hier.http://home.wanadoo.nl/huubc/fietschallenge07.html
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik vond de fietsentest door enkele lezers wel weer leuk om te lezen. Dat de Canyon als beste uit de bus komt, verbaasd mij eerlijk gezegd niet. Mooie fiets voor die prijs. De bergenspecial was wat mij betreft wat meer van hetzelfde. Ik heb het idee dat nu wel genoeg over fietsen in de bergen geschreven is. Het komt uiteindelijk aan op hard werken, en niet te veel wegen. De suggestie dat klimmen op een hoge frequentie het beste zou zijn, lijkt me niet altijd juist. Bij het tempo dat de meeste recreanten (ook de fanatieke) rijden, moet je wel een verrekte klein verzet draaien om lekker soepel te rijden. Of, en dat kan ook, heel snel rijden. Voor de gewone sterveling die een beetje tempo wil maken op een Alpencol, is het een simpele kwestie van duwen en stoempen. Te klein rijden heeft een lage snelheid tot gevolg.
Bij POST van lezers zie ik een vreemd antwoord van de redactie op de vraag over "Fietsdragers" en of die bij carbonframes wel veilig te gebruiken zijn met die klemmen om de framebuis.De redactie komt met een antwoord alsdat het af te raden is om er ook maar een klein dragertje op te monteren. Een moderne racefiets is alleen maar om mee te racen en niet als vakantiefiets te gebruiken.
Tja, beste redactie. Ik denk dat iedereen dat wel weet. Maar blijft de vraag: Hoe kan je een carbonfiets vervoeren op een fietsdrager waar een klem om de framebuis komt?
Ik denk dat het wel kan mits je een zachte vulling tussen de bekken van de klem plaatst en niet erg hard vastdraait. De wielen zitten met toeclips vast en die klemming om de zitbuis dient er alleen voor om de fiets overeind te houden. Dus vast=vast. Wat denken jullie hierover?
Tja, beste redactie. Ik denk dat iedereen dat wel weet. Maar blijft de vraag: Hoe kan je een carbonfiets vervoeren op een fietsdrager waar een klem om de framebuis komt?
Ik denk dat het wel kan mits je een zachte vulling tussen de bekken van de klem plaatst en niet erg hard vastdraait. De wielen zitten met toeclips vast en die klemming om de zitbuis dient er alleen voor om de fiets overeind te houden. Dus vast=vast. Wat denken jullie hierover?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quote: Origineel geplaatst door Heuvelrug op 06 April 2007
Voor iedereen die geïnteresseerd is in het Google bestand van de FietsChallenge zoals aangegeven op de laatste redactionele pagina maar het niet kan vinden op de genoemde sites, het staat samen met een GPS bestand (ook) hier.
http://home.wanadoo.nl/huubc/fietschallenge07.html
Heb de route ook op Bikely geplaatst.
http://www.bikely.com/maps/bike-path/Sh ... YCLO-Vaals
Voor iedereen die geïnteresseerd is in het Google bestand van de FietsChallenge zoals aangegeven op de laatste redactionele pagina maar het niet kan vinden op de genoemde sites, het staat samen met een GPS bestand (ook) hier.
http://home.wanadoo.nl/huubc/fietschallenge07.html
Heb de route ook op Bikely geplaatst.
http://www.bikely.com/maps/bike-path/Sh ... YCLO-Vaals
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ff snel de nieuwe fiets doorgebladerd, met name de BergSpecial. Daarin viel mij wel op dat ze een Scott en een Trek gingen vergelijken; behalve dat ze allebij van carbon zijn is en dat allebij de brackets heel slap zijn volgens metingen. dat ook het enige verschil. Met name in Prijsklasse is het prijsverschil erg groot ( dacht €2399,- en €5300,- correct me if i'm very wrong) en stijfheid, op bracket na dan. vind het een beetje appels met peren vergelijken. neem dan twee carbon fietsen van ongeveer dezelfde prijsklasse en van dezelfde materialen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Marconi, een licht gewicht frame moet je gewoon niet willen vervoeren op een drager die een buis klemt. Daarvoor is het frame niet ontworpen. Er zijn ook dragers die de zadelpen klemmen, dat lijkt me een stuk slimmer.
De druk die je met zo'n klem op het frame zet wordt niet minder door er wat tussen te doen, je blijft namelijk het probleem houden dat je er een bepaalde kracht op moet zetten om te zorgen dat de fiets op z'n plek blijft staan.
De druk die je met zo'n klem op het frame zet wordt niet minder door er wat tussen te doen, je blijft namelijk het probleem houden dat je er een bepaalde kracht op moet zetten om te zorgen dat de fiets op z'n plek blijft staan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40476
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En de dragers die aan de bovenbuis klemmen? De grootste druk hangt dan gewoon op de wielen, die staan in een gootje. Dan hoef je de klem alleen maar zo vast te draaien dat hij niet gaat klapperen. Kan mij niet voorstellen dat een frame daar niet tegen kan. Je praat dan echt maar over een paar Nm aandraaimoment.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 April 2007
@Marconi, een licht gewicht frame moet je gewoon niet willen vervoeren op een drager die een buis klemt. Daarvoor is het frame niet ontworpen. Er zijn ook dragers die de zadelpen klemmen, dat lijkt me een stuk slimmer.
De druk die je met zo'n klem op het frame zet wordt niet minder door er wat tussen te doen, je blijft namelijk het probleem houden dat je er een bepaalde kracht op moet zetten om te zorgen dat de fiets op z'n plek blijft staan.
Het beroerde is dat er m.i. maar 2 klemmethoden bestaan. Ik heb nog een oude Tacx fietsdrager met staander die om de zitbuis klemt. Nu heb ik geen problemen omdat ik een oude stalen Gazelle en en alu Pinarello Galileo heb. Die zet ik ook NOOIT echt vast hoor. Er zit altijd iets van een doekje of stevig soort schuimrubber tussen. De eigen "bekken "van die klemmen zijn min of meer vierkant en dat bevalt mij sowieso al minder goed. Het voordeel is dat je altijd contact hebt met de buis maar het nadeel is dat dit erg plaatselijk is.De fietsen staan met "iets" ( Hard schuimrubber of een doekje) tussen de klemmen en niet hard aangedraaid gewoon stevig op hun plaats. De wielen staan in gootjes en zijn extra vastgezet met toeclipsriempjes. Die klem dient er alleen voor om te voorkomen dat de fiets niet omvalt en daarvoor behoef je die klemmen echt niet knettervast te draaien. Als de fiets maar niet los staat te rammelen tegen die klemmen.
Blijft methode 2. Dat Twinny Load systeem. Hierbij klem je een crank vast. Voor de mooie carbon en gepolijste alu cranks nu ook geen aanlokkelijk alternatief.
Als ik jouw advies opvolg dan kan je een moderne racefiets dus helemaal nooit op een fietsdrager vervoeren maar achterin een auto. Hier is weer meer kans op lakbeschadigingen of zoals met een kennis die zijn Cannondale met een deuk in de liggende achtervork terugkreeg na massavervoer door de club.
@Marconi, een licht gewicht frame moet je gewoon niet willen vervoeren op een drager die een buis klemt. Daarvoor is het frame niet ontworpen. Er zijn ook dragers die de zadelpen klemmen, dat lijkt me een stuk slimmer.
De druk die je met zo'n klem op het frame zet wordt niet minder door er wat tussen te doen, je blijft namelijk het probleem houden dat je er een bepaalde kracht op moet zetten om te zorgen dat de fiets op z'n plek blijft staan.
Het beroerde is dat er m.i. maar 2 klemmethoden bestaan. Ik heb nog een oude Tacx fietsdrager met staander die om de zitbuis klemt. Nu heb ik geen problemen omdat ik een oude stalen Gazelle en en alu Pinarello Galileo heb. Die zet ik ook NOOIT echt vast hoor. Er zit altijd iets van een doekje of stevig soort schuimrubber tussen. De eigen "bekken "van die klemmen zijn min of meer vierkant en dat bevalt mij sowieso al minder goed. Het voordeel is dat je altijd contact hebt met de buis maar het nadeel is dat dit erg plaatselijk is.De fietsen staan met "iets" ( Hard schuimrubber of een doekje) tussen de klemmen en niet hard aangedraaid gewoon stevig op hun plaats. De wielen staan in gootjes en zijn extra vastgezet met toeclipsriempjes. Die klem dient er alleen voor om te voorkomen dat de fiets niet omvalt en daarvoor behoef je die klemmen echt niet knettervast te draaien. Als de fiets maar niet los staat te rammelen tegen die klemmen.
Blijft methode 2. Dat Twinny Load systeem. Hierbij klem je een crank vast. Voor de mooie carbon en gepolijste alu cranks nu ook geen aanlokkelijk alternatief.
Als ik jouw advies opvolg dan kan je een moderne racefiets dus helemaal nooit op een fietsdrager vervoeren maar achterin een auto. Hier is weer meer kans op lakbeschadigingen of zoals met een kennis die zijn Cannondale met een deuk in de liggende achtervork terugkreeg na massavervoer door de club.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quoten: Origineel geplaatst door cube op 09 April 2007
Hoe zit het dan met de triple butted aluminium frames? Ik rij zelf op een colnago dream hp, heb deze als ik hem mee neem bijna altijd in de auto liggen. maar zou deze wel op een drager kunnen?
Vorig jaar zijn wij naar Bourg d Oisans gereden met 2 auto's. Achterop iedere auto een Tacx fietsdrager met daarop: 1 Cannondale en 1 Pinarello Galileo. Op de andere auto 1 carbon Kestrel en 1 alu MTB. Zoals eerder vermeld waren de klemmen lichtjes aangedraaid( vast=vast) met dik zacht rubber ertussen. De Cannondale was met een eind binnenband beschermd dat 2x rond het frame gewonden zat omdat wij onvoldoende van dat speciale dikke rubber hadden. Zoiets wat je ook wel bij sommige mousepads vindt. Je moet natuurlijk geen kracht met die klemmen op de framebuizen zetten.Voor zoverre dus mijn eigen ervaringen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 April 2007
Wij hebben gewoon zo'n Twinny load die de zadelpen klemt, dat lijkt me veruit het meest veilige systeem. Zolang je over een mooie weg rijdt krijgt het frame nauwlijks wat te verduren, maar wat als je hard door een gat in de weg rijdt?
Zoals ik schreef zaten die klemmen : vast=vast. Dus zonder echt te klemmen. Dat was heus voldoende want er zit geen krasje , deukje of beschadiging op die 4 fietsen. Maar als er iets is dat met een langere staande stang werkt die om de zadelpen zit , is dat altijd een betere oplossing. Dat kan je dan hoogstens een carbon pen kosten wat nog te overzien is. Maar ik geef alleen onze bevindingen weer. Misschien dat er anderen zijn met slechte ervaringen.
Wij hebben gewoon zo'n Twinny load die de zadelpen klemt, dat lijkt me veruit het meest veilige systeem. Zolang je over een mooie weg rijdt krijgt het frame nauwlijks wat te verduren, maar wat als je hard door een gat in de weg rijdt?
Zoals ik schreef zaten die klemmen : vast=vast. Dus zonder echt te klemmen. Dat was heus voldoende want er zit geen krasje , deukje of beschadiging op die 4 fietsen. Maar als er iets is dat met een langere staande stang werkt die om de zadelpen zit , is dat altijd een betere oplossing. Dat kan je dan hoogstens een carbon pen kosten wat nog te overzien is. Maar ik geef alleen onze bevindingen weer. Misschien dat er anderen zijn met slechte ervaringen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955