iBike Pro Power Meter
Las net over de Ibike in O²Magazine. Dit toestel profileert zich als goedkoper alternatief voor vermogensmeting op de fiets.
Het principe achter de Ibike is dat de krachten die je moet overwinnen gelijk zijn aan de stuwkracht (vermogen), d.i. een eenvoudige wet uit de fysica. Maar hoe meet die Ibike nu die weerstanden? Het gaat hier om: 1) de luchtweerstand Hier is toch de frontale oppervlakte van groot belang. Hoe weet die Ibike dat je de handen losjes op het stuur hebt, dan wel onderaan? Wordt er rekening gehouden met de temperatuur, de vochtigheidsgraad en de luchtdruk? Allemaal factoren die de luchtweerstand beïnvloeden. Om nog maar te zwijgen van aerodynamische eigenschappen van kleding en materiaal. 2) de rolweerstand Hier zijn bandbreedte, bandendruk, wieldiameter, type binnenband,... elementen die een rol spelen. Ook de eigenschappen van het wegdek zelf hebben een invloed. Hoe kent Ibike die dan? 3) de zwaartekracht: Dit lijkt mij dan nog het eenvoudigste te berekenen. Ik vermoed dat je ergens je gewicht (incl. fiets) moet ingeven?
Heb even de post van MTB-biker uit de ergomo-draad geplukt:
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 10 Januari 2007
Iemand ervaring met de Ibike ? Relatief 'goedkoop' t.o.v. SRM, Ergomo etc. 399$.
Kun je deze al ergens in NL of BE of DE kopen ?
Lijkt wel een beetje op de werking van mijn oude Ciclosport HAC-4, met dat verschil dat hij ook de windsnelheid meet, waardoor vermogens op het vlakke realistischer zullen zijn.
http://www.roadbikerider.com/producttests.htm
http://ibikesports.com/ibikemovie/ibikemovie.html
Enige dat nog mist is HF. Zag net dat Cadence wel mogelijk is.
http://www.ibikesports.com/detail.aspx?ID=13
Het principe achter de Ibike is dat de krachten die je moet overwinnen gelijk zijn aan de stuwkracht (vermogen), d.i. een eenvoudige wet uit de fysica. Maar hoe meet die Ibike nu die weerstanden? Het gaat hier om: 1) de luchtweerstand Hier is toch de frontale oppervlakte van groot belang. Hoe weet die Ibike dat je de handen losjes op het stuur hebt, dan wel onderaan? Wordt er rekening gehouden met de temperatuur, de vochtigheidsgraad en de luchtdruk? Allemaal factoren die de luchtweerstand beïnvloeden. Om nog maar te zwijgen van aerodynamische eigenschappen van kleding en materiaal. 2) de rolweerstand Hier zijn bandbreedte, bandendruk, wieldiameter, type binnenband,... elementen die een rol spelen. Ook de eigenschappen van het wegdek zelf hebben een invloed. Hoe kent Ibike die dan? 3) de zwaartekracht: Dit lijkt mij dan nog het eenvoudigste te berekenen. Ik vermoed dat je ergens je gewicht (incl. fiets) moet ingeven?
Heb even de post van MTB-biker uit de ergomo-draad geplukt:
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 10 Januari 2007
Iemand ervaring met de Ibike ? Relatief 'goedkoop' t.o.v. SRM, Ergomo etc. 399$.
Kun je deze al ergens in NL of BE of DE kopen ?
Lijkt wel een beetje op de werking van mijn oude Ciclosport HAC-4, met dat verschil dat hij ook de windsnelheid meet, waardoor vermogens op het vlakke realistischer zullen zijn.
http://www.roadbikerider.com/producttests.htm
http://ibikesports.com/ibikemovie/ibikemovie.html
Enige dat nog mist is HF. Zag net dat Cadence wel mogelijk is.
http://www.ibikesports.com/detail.aspx?ID=13
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij benadering is het helemaal niet zo moeilijk:
Op het vlakke zijn er 2 soorten weerstand (zoals jij al schreef)Totaal vermogen (Pt) = luchtwrijvingsvermogen (Pl) + rolwrijvingsvermogen (Pr)
Pr = constante1 * [massa fietser+fiets] * fietssnelheidPl = constante2 * [luchtsnelheid t.o.v. fiets]^2 * fietssnelheid
(natuurkundige wetten) Als het een beetje een blits apparaat is, dan heeft 'ie een database van allerlei bandensoorten etc en kan 'ie constante 1 benaderenConstante 2 is eventueel nog te relateren aan massa vd fietser (voor de liefhebbers: volgens k*massa^(2/3) )
Het apparaat kan dus niet weten in welke houding je zit en zal dus afhankelijk van je positie meer of minder de werkelijke waarde aangeven.
Als je de omhoog gaat komt er nog een derde vermogensterm bij:
Ph = [massa fietser+fiets]*9.81*"stijgsnelheid"
Als het apparaat nou ook nog meet of je bijtrapt of niet kan ie ook het geleverde vermogen bij dalen uitrekenen (bij benadering)
Op het vlakke zijn er 2 soorten weerstand (zoals jij al schreef)Totaal vermogen (Pt) = luchtwrijvingsvermogen (Pl) + rolwrijvingsvermogen (Pr)
Pr = constante1 * [massa fietser+fiets] * fietssnelheidPl = constante2 * [luchtsnelheid t.o.v. fiets]^2 * fietssnelheid
(natuurkundige wetten) Als het een beetje een blits apparaat is, dan heeft 'ie een database van allerlei bandensoorten etc en kan 'ie constante 1 benaderenConstante 2 is eventueel nog te relateren aan massa vd fietser (voor de liefhebbers: volgens k*massa^(2/3) )
Het apparaat kan dus niet weten in welke houding je zit en zal dus afhankelijk van je positie meer of minder de werkelijke waarde aangeven.
Als je de omhoog gaat komt er nog een derde vermogensterm bij:
Ph = [massa fietser+fiets]*9.81*"stijgsnelheid"
Als het apparaat nou ook nog meet of je bijtrapt of niet kan ie ook het geleverde vermogen bij dalen uitrekenen (bij benadering)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wat de instellingen van het toestel betreft ben ik het volgende te weten gekomen:
- je moet je gewicht ingeven - Instelling om de helling te berekenen: je zet je fiets in bepaalde stand , de computer berekent, dan draai je de fiets exact 180 graden en meet opnieuw, op die manier meet men de hellingsgraad (berekening zwaartekracht) - Vervolgens moet je 32 per uur rijden in de houding waarin je het meeste rijdt, voor berekening van rolweerstand.
- je moet je gewicht ingeven - Instelling om de helling te berekenen: je zet je fiets in bepaalde stand , de computer berekent, dan draai je de fiets exact 180 graden en meet opnieuw, op die manier meet men de hellingsgraad (berekening zwaartekracht) - Vervolgens moet je 32 per uur rijden in de houding waarin je het meeste rijdt, voor berekening van rolweerstand.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Niet meer dan speelgoed, het geeft een indicatie van het vermogen die je zelf ook wel kunt verzinnen. Om het als leidraad in je trainingen te gebruiken is het ding niet geschikt. Ik vind de prijs trouwens ook vrij fors, ik zou gewoon door sparen en dan een Ergomo, Powertap of SRM kopen.
Quote: Ik vind de prijs trouwens ook vrij fors, ik zou gewoon door sparen en dan een Ergomo, Powertap of SRM kopen.
De Ibike vergelijken met de (semi)prof systemen is een beetje een kromme vergelijking. Mij zou eerder interesseren hoe ie zich verhoudt t.o.v. het polar systeem.
Iemand trouwens een adres van de verdeler van Ibike in de benelux? Of is die er nog niet?
De Ibike vergelijken met de (semi)prof systemen is een beetje een kromme vergelijking. Mij zou eerder interesseren hoe ie zich verhoudt t.o.v. het polar systeem.
Iemand trouwens een adres van de verdeler van Ibike in de benelux? Of is die er nog niet?
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De Polar zal nog een stuk dichter bij de werkelijke waarde zitten want die doen nog een poging om de kracht te meten die op de ketting staat. Bij deze IBike trap je even veel vermogen als je met je handen in de beugel rijdt of bovenop het stuur...
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 April 2007
De Polar zal nog een stuk dichter bij de werkelijke waarde zitten want die doen nog een poging om de kracht te meten die op de ketting staat. Bij deze IBike trap je even veel vermogen als je met je handen in de beugel rijdt of bovenop het stuur...
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Sorry, maar daar geloof ik helemaal niets van. Het lijkt me dat door de manier van meten de ruis van de polar gigantisch is. Bij het iBike systeem zit je inderdaad met een aantal aannames voor de verschillende weerstandsconstantes, maar door deze een beetje slim te bepalen verwacht ik toch dat het systeem een vrij goede indicatie van vermogen kan geven. Zeker als er een hellingsmeter EN een windmeter (luchtsnelheid t.o.v. fiets) inzitten. Het verschil met een powertap is inderdaad niet extreem groot, en daarvan verwacht ik wel dat 'ie een heel stuk nauwkeuriger is.
De Polar zal nog een stuk dichter bij de werkelijke waarde zitten want die doen nog een poging om de kracht te meten die op de ketting staat. Bij deze IBike trap je even veel vermogen als je met je handen in de beugel rijdt of bovenop het stuur...
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Sorry, maar daar geloof ik helemaal niets van. Het lijkt me dat door de manier van meten de ruis van de polar gigantisch is. Bij het iBike systeem zit je inderdaad met een aantal aannames voor de verschillende weerstandsconstantes, maar door deze een beetje slim te bepalen verwacht ik toch dat het systeem een vrij goede indicatie van vermogen kan geven. Zeker als er een hellingsmeter EN een windmeter (luchtsnelheid t.o.v. fiets) inzitten. Het verschil met een powertap is inderdaad niet extreem groot, en daarvan verwacht ik wel dat 'ie een heel stuk nauwkeuriger is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 05 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 April 2007
De Polar zal nog een stuk dichter bij de werkelijke waarde zitten want die doen nog een poging om de kracht te meten die op de ketting staat. Bij deze IBike trap je even veel vermogen als je met je handen in de beugel rijdt of bovenop het stuur...
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Sorry, maar daar geloof ik helemaal niets van. Het lijkt me dat door de manier van meten de ruis van de polar gigantisch is. Bij het iBike systeem zit je inderdaad met een aantal aannames voor de verschillende weerstandsconstantes, maar door deze een beetje slim te bepalen verwacht ik toch dat het systeem een vrij goede indicatie van vermogen kan geven. Zeker als er een hellingsmeter EN een windmeter (luchtsnelheid t.o.v. fiets) inzitten. Het verschil met een powertap is inderdaad niet extreem groot, en daarvan verwacht ik wel dat 'ie een heel stuk nauwkeuriger is.
Als we het hebben over systemen onder de 400 euro (Ibike en Polar), dan geef ik de Ibike toch ook de voorkeur van de twijfel.
De powertap is waarschijnlijk accurater maar dat mag dan ook voor het dubbele van de prijs. Kwaliteit heeft zijn prijs, dat is ook een basiswet, al is die dan niet uit de fysica.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 April 2007
De Polar zal nog een stuk dichter bij de werkelijke waarde zitten want die doen nog een poging om de kracht te meten die op de ketting staat. Bij deze IBike trap je even veel vermogen als je met je handen in de beugel rijdt of bovenop het stuur...
Je koopt zo'n ding omdat je het vermogen wilt weten, dan zeg ik als je echt iets met vermogen wilt gaan doen dan moet je het goed doen en beter apparaat kopen (wat ook duurder is). De prijzen van Powertap's beginnen volgens mij bij een euro of 800, dus dat zijn andere bedragen dan SRM's.
Sorry, maar daar geloof ik helemaal niets van. Het lijkt me dat door de manier van meten de ruis van de polar gigantisch is. Bij het iBike systeem zit je inderdaad met een aantal aannames voor de verschillende weerstandsconstantes, maar door deze een beetje slim te bepalen verwacht ik toch dat het systeem een vrij goede indicatie van vermogen kan geven. Zeker als er een hellingsmeter EN een windmeter (luchtsnelheid t.o.v. fiets) inzitten. Het verschil met een powertap is inderdaad niet extreem groot, en daarvan verwacht ik wel dat 'ie een heel stuk nauwkeuriger is.
Als we het hebben over systemen onder de 400 euro (Ibike en Polar), dan geef ik de Ibike toch ook de voorkeur van de twijfel.
De powertap is waarschijnlijk accurater maar dat mag dan ook voor het dubbele van de prijs. Kwaliteit heeft zijn prijs, dat is ook een basiswet, al is die dan niet uit de fysica.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij Polar doen ze aannames aan de hand van de trillingen van de ketting, die trillingen houden rechtsstreeks verband met de kracht die op de ketting staat. Helaas zijn er alleen nog wat meer zaken die verband houden met die trillingen. Bij de Ibikes ben je aannames aan het doen die je net zo goed na afloop van je rit in Excel kunt doen. De luchtweerstand een beetje gokken, de snelheid erbij, rolweerstand is nog wel in te schatten en dan kan je de boel gewoon in Excel stoppen, maar of je er wat mee opschiet?
Vermogen is alleen interessant als het de werkelijkheid ook nog een beetje benaderd. Het verschil qua luchtweerstand tussen met je handjes op het stuur rijden of met je onder armen op het stuur (Erik Dekker stijl) is enorm, die Ibike bakt in zo'n uiterste situatie er helemaal niets meer van terwijl Polar net zo onnauwkeurig is als altijd en dus met een getal komt wat wel binnen +- 15 van het daadwerkelijke vermogen ligt.
Vermogen is alleen interessant als het de werkelijkheid ook nog een beetje benaderd. Het verschil qua luchtweerstand tussen met je handjes op het stuur rijden of met je onder armen op het stuur (Erik Dekker stijl) is enorm, die Ibike bakt in zo'n uiterste situatie er helemaal niets meer van terwijl Polar net zo onnauwkeurig is als altijd en dus met een getal komt wat wel binnen +- 15 van het daadwerkelijke vermogen ligt.
@AMclassicfan: Jouw Excel sheet weet ook de versnellingen onderweg, hellingspercentages, luchtdruk en windsnelheid? Kom nou toch! Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat de nauwkeurigste manier om (instantaan!) power output te bepalen het rechtstreeks meten van kracht + snelheid aangrijpingspunt (zoals SRM en powertap), maar ik vind dat je wel heel snel op de barricades staat te roepen dat de iBike niets is.
Van de site: "What’s your most powerful or fastest position? What about your fastest equipment combination? Because of the unique way the Pro power meter measures power, you can test and change your riding position—or even your cycling components—and the iBike Pro power meter will measure the effect the changes have on your riding--putting you at your competitive best. "
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat dan kan, heb ze gemaild en hoop dat ze een tipje van de sluier op willen lichten. Voorlopig geloof ik nog wel in het concept.
Van de site: "What’s your most powerful or fastest position? What about your fastest equipment combination? Because of the unique way the Pro power meter measures power, you can test and change your riding position—or even your cycling components—and the iBike Pro power meter will measure the effect the changes have on your riding--putting you at your competitive best. "
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat dan kan, heb ze gemaild en hoop dat ze een tipje van de sluier op willen lichten. Voorlopig geloof ik nog wel in het concept.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 05 April 2007
Vermogen is alleen interessant als het de werkelijkheid ook nog een beetje benaderd. Het verschil qua luchtweerstand tussen met je handjes op het stuur rijden of met je onder armen op het stuur (Erik Dekker stijl) is enorm, die Ibike bakt in zo'n uiterste situatie er helemaal niets meer van terwijl Polar net zo onnauwkeurig is als altijd en dus met een getal komt wat wel binnen +- 15 van het daadwerkelijke vermogen ligt.
Ibike argumenteert dat je 95 van de tijd in dezelfde houding fietst. Als je met die houding het toestel hebt gekalibreerd is er voor 95 van de tijd geen probleem.
Vermogen is alleen interessant als het de werkelijkheid ook nog een beetje benaderd. Het verschil qua luchtweerstand tussen met je handjes op het stuur rijden of met je onder armen op het stuur (Erik Dekker stijl) is enorm, die Ibike bakt in zo'n uiterste situatie er helemaal niets meer van terwijl Polar net zo onnauwkeurig is als altijd en dus met een getal komt wat wel binnen +- 15 van het daadwerkelijke vermogen ligt.
Ibike argumenteert dat je 95 van de tijd in dezelfde houding fietst. Als je met die houding het toestel hebt gekalibreerd is er voor 95 van de tijd geen probleem.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog wat grafiekvergelijkingen Ibike/SRM (wat gezien het prijsverschil niet geheel een faire vergelijking is)
http://www.thresholdpower.com/images/ib ... arison.gif
http://www.thresholdpower.com/images/ib ... ison_2.gif
http://www.djconnel.com/cycling/SRM_vs_iBike.pdf
http://www.thresholdpower.com/images/ib ... arison.gif
http://www.thresholdpower.com/images/ib ... ison_2.gif
http://www.djconnel.com/cycling/SRM_vs_iBike.pdf
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;