Campagnolo Veloce
Heeft iemand ervaring met de Campagnolo Veloce groep? Graag zou ik vernemen wat jou ervaringen zijn met deze groep. Verder vraag ik me af wat triple betekend? Houdt dit in dat je 3 tandwielen voor hebt of staat triple voor nog meer? Zelf heb ik nog weinig ervaring op het gebied van onderdelen vandaar deze vraag.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Laatst stond er een uitgebreide test in Fiets over Campa veloce, en na 20 of 30000 km was er haast niets aan kapot. De groep is dus gewoon GOED. Voor een wielertoerist is dit ruim voldoende, en wat er aan kan kapot gaan, gaat bij alle groepen kapot (ketting, cassette, op termijn MISSCHIEN trapas). Bovendien is Veloce echt niet duur, en oogt hij mooi.
Triple staat voor drie kettingbladen vooraan. Een triple vergt dan ook een triple derailleur vooraan met een iets bredere kooi, om de verschillen in tandwielen goed op te vangen en probleemloos te schakelen. Gezien je een brede range aan versnellingen hebt met een triple (heel zwaar en heel licht) is dit ideaal voor in de bergen, of af en toe op korte, nijdige hellingen. Een alternatief is de compact, waarbij je twee kettingbladen vooraan hebt maar iets kleiner (minder zwaar). Een triple vraagt ook om een achterderailleur die het verschil in kettinglengte tussen de bladen van de triple elegant kan opvangen, en dat is dan een langeslagderailleur. Je hebt SHORT (twee bladen, normale verhoudingen: vooraan 52/39, achter 12/25-26), MEDIUM (compact vooraan of achteraan groter dan 26) en LNG (triple of achteraan groter dan 31) achterderailleurs. Meer info vind je via deze link:
http://www.albinoblacksheep.com/flash/posting.php
Groeten,
de zwarten
Triple staat voor drie kettingbladen vooraan. Een triple vergt dan ook een triple derailleur vooraan met een iets bredere kooi, om de verschillen in tandwielen goed op te vangen en probleemloos te schakelen. Gezien je een brede range aan versnellingen hebt met een triple (heel zwaar en heel licht) is dit ideaal voor in de bergen, of af en toe op korte, nijdige hellingen. Een alternatief is de compact, waarbij je twee kettingbladen vooraan hebt maar iets kleiner (minder zwaar). Een triple vraagt ook om een achterderailleur die het verschil in kettinglengte tussen de bladen van de triple elegant kan opvangen, en dat is dan een langeslagderailleur. Je hebt SHORT (twee bladen, normale verhoudingen: vooraan 52/39, achter 12/25-26), MEDIUM (compact vooraan of achteraan groter dan 26) en LNG (triple of achteraan groter dan 31) achterderailleurs. Meer info vind je via deze link:
http://www.albinoblacksheep.com/flash/posting.php
Groeten,
de zwarten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Bedankt alvast voor deze informatie.
Echter heb ik nog een vraag: Op mijn voor derailleur staat Champ Triple 9 speed en heb achter 10 tandwielen of staat die 9 niet voor het aantal tandwielen?
Ik merk wel als mijn ketting voor op het grootste tandwiel staat en achter op het kleinste tandwiel dat de ketting tegen de kooi aan komt ik neem aan dat dit met de afstelling te maken heeft. Graag had ik hierover wat informatie bvd
Echter heb ik nog een vraag: Op mijn voor derailleur staat Champ Triple 9 speed en heb achter 10 tandwielen of staat die 9 niet voor het aantal tandwielen?
Ik merk wel als mijn ketting voor op het grootste tandwiel staat en achter op het kleinste tandwiel dat de ketting tegen de kooi aan komt ik neem aan dat dit met de afstelling te maken heeft. Graag had ik hierover wat informatie bvd
Van de Campa site:
Champ Triple Triple Drivetrains
There are three triple drivetrain kits available for enthusiasts of the steepest climbs, two 10-speeds and a 9-speed one, to have the most agile possible ratio set at your fingertips.The kits consist of a crankset, front derailleur and a rear derailleur with a long cage, and require the use of 111 mm and 115.5 mm ISO bottom brackets.The 10-speed kits can be interfaced with all the 10v groupsets and it goes without saying that the 9-speed kits are compatible with all the 9v groupsets.
Champ Triple™
The Champ Triple™ Kit was conceived for those who still use 9-speed drivetrain and wish to avail of a greatly expanded ratio set, in order to be able to tackle the toughest courses. The crankset is traditional with an ISO spindle while the rear derailleur has a long cage. It is compatible with all the Campagnolo® triple chainrings.
Voor het bereik van de voorderailleur maakt 9s of 10s niet uit, dus als de ketting tegen die kast aankomt, is de boel niet goed afgesteld. Is zo aan te passen.
Het is wel vreemd als je de Champ Triple hebt, met een 10s groep. Als ik Campagnolo mag geloven, is Champ voor 9speed en had je de Race Triple groep moeten hebben. Wat staat er op je achterderailleur?
Champ Triple Triple Drivetrains
There are three triple drivetrain kits available for enthusiasts of the steepest climbs, two 10-speeds and a 9-speed one, to have the most agile possible ratio set at your fingertips.The kits consist of a crankset, front derailleur and a rear derailleur with a long cage, and require the use of 111 mm and 115.5 mm ISO bottom brackets.The 10-speed kits can be interfaced with all the 10v groupsets and it goes without saying that the 9-speed kits are compatible with all the 9v groupsets.
Champ Triple™
The Champ Triple™ Kit was conceived for those who still use 9-speed drivetrain and wish to avail of a greatly expanded ratio set, in order to be able to tackle the toughest courses. The crankset is traditional with an ISO spindle while the rear derailleur has a long cage. It is compatible with all the Campagnolo® triple chainrings.
Voor het bereik van de voorderailleur maakt 9s of 10s niet uit, dus als de ketting tegen die kast aankomt, is de boel niet goed afgesteld. Is zo aan te passen.
Het is wel vreemd als je de Champ Triple hebt, met een 10s groep. Als ik Campagnolo mag geloven, is Champ voor 9speed en had je de Race Triple groep moeten hebben. Wat staat er op je achterderailleur?