Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa RACE vs. 105

djbj
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 feb 2007 18:02

djbj 30 mar 2007 02:04

Beste allemaal,
Ik heb op dit moment de volgende fiets op het oog: (voor € 839 bij Derks)
http://www.bianchi.com/en/products2007/Road_Y7B11.aspx
Het is een Bianchi met RACE derailleurs en MIRAGE shifters. Volgens de Bianchi site staat ie hoger in de rangorde dan de vergelijkbare fiets met 105.
Kunnen jullie mij iets vertellen over de RACE en hoe die is in verhouding tot de 105 of anders tot de Tiagra?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2007 10:10

Campa race bestaat helemaal niet! Dus het zal wel Xenon of Mirage zijn. Mirage zit tussen Tiagra en 105 in als je het mij vraagt.
Less is bore

maartentjes
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15

maartentjes 30 mar 2007 15:12

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 30 Maart 2007

Campa race bestaat helemaal niet! Dus het zal wel Xenon of Mirage zijn. Mirage zit tussen Tiagra en 105 in als je het mij vraagt.


Campa Race bestaat wel, neem maar eens een kijkje op de Campa site.

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 30 mar 2007 15:44

Ik was ook verbaasd. Campa Race wordt alleen gebruikt voor specifieke onderdelen die niet bij een groep horen, zoals een lange achterderailleur voor de Triples. Die zijn -als ik het goed begrijp- uit de groepen gehaald.
Zo is er ook Campa Champ (de hoge groep) en Campa Comp. voor oude groepen die opgewaardeerd worden.
Echt duidelijk is het niet.
Qua kwaliteit gok ik dat het elkaar niet veel maakt. 105 is ook prima spul.
Op de Bianchisite staat deze fiets idd "boven" de 105-fiets genoemd, maar ik zou daar niet teveel waardeoordeel aan hechten. Of heb je andere teksten gevonden?

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 30 mar 2007 17:11

Update van www.i-c-c.nl (importeur):
Waar blijven de triple groepen? Campagnolo heeft dan wel de triple onderdelen uit de groepen weggenomen maar brengt hiervoor een andere oplossing. Mensen die nog steeds bij de triple groep zweren kunnen kiezen uit drie triple kits. Zo is er een 9s kit die we CHAMP™ (niveau Xenon) noemen en is er een 10s RACE™ (niveau Mirage) triple kit en een 10s COMP™ (niveau Centaur) triple kit. De kits werken met het Iso-type bracketas systeem en bestaan uit een voor- en achterderailleur; bracketas en crankstel telkens voorzien van het bijbehorende nieuwe logo.
Ik vind dit een dubieus beleid. Ik lees eruit dat Campagnolo de Triple-kopers als tweederangs gebruikers behandelt: "Vooruit, we voeren het nog wel, maar liever niet en je moet het met oude techniek doen." Ze gokken duidleijk op de Compact en dat is in berggebied vast handig, maar in de polder heb je daar echt niks aan.
Shimano wrijft zich in de handjes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mar 2007 17:22

Hoezo heb je aan een compact niks in de polder? (rijd er zelf naar volle tevredenheid mee)
39T Nerius binnenblad erop van TA en gaan met die banaan...... Ga je naar de bergen of Limburg monteer je in 3 minuten je 34T blad weer. OK, je ontkomt niet aan wisselen en dat soort grappen maar als je niet zo gek vaak naar het gebergte gaat geen probleem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2007 20:03

Quote: Origineel geplaatst door havana op 30 Maart 2007
Hoezo heb je aan een compact niks in de polder? (rijd er zelf naar volle tevredenheid mee)

Dat vooroordeel lees ik zo vaak. Compact gaat prima, ik heb er ook een op mijn 2e fiets.
Less is bore

djbj
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 feb 2007 18:02

djbj 30 mar 2007 21:10

Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is precies een Compact?
Tandwielen zitten dichter tegen elkaar ofzo en dat heeft als voordeel?
Is een compact een speciaal soort double of triple of kun je dat zo niet zeggen?
Waarvoor is een compact bedoeld, bergen of polders :-) ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2007 22:05

Compact heeft een 50-34(of36) als crankstel. Een traditioneel crankstel heeft 53-39(of 42). Je kunt dus een iets kleiner verzetje rijden.
IN principe is een compact geschikt voor alle omstandigheden. Met een mooie oplopende cassette (12-23bijv) prima voor het vlakke, met een ruimere cassette (13-29) perfect voor de bergen. Een en ander natuurlijk afhankelijk van je niveau.
Less is bore

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 mar 2007 22:49

Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 30 Maart 2007

Update van www.i-c-c.nl (importeur):
Waar blijven de triple groepen? Campagnolo heeft dan wel de triple onderdelen uit de groepen weggenomen maar brengt hiervoor een andere oplossing. Mensen die nog steeds bij de triple groep zweren kunnen kiezen uit drie triple kits. Zo is er een 9s kit die we CHAMP™ (niveau Xenon) noemen en is er een 10s RACE™ (niveau Mirage) triple kit en een 10s COMP™ (niveau Centaur) triple kit. De kits werken met het Iso-type bracketas systeem en bestaan uit een voor- en achterderailleur; bracketas en crankstel telkens voorzien van het bijbehorende nieuwe logo.
Ik vind dit een dubieus beleid. Ik lees eruit dat Campagnolo de Triple-kopers als tweederangs gebruikers behandelt: "Vooruit, we voeren het nog wel, maar liever niet en je moet het met oude techniek doen." Ze gokken duidleijk op de Compact en dat is in berggebied vast handig, maar in de polder heb je daar echt niks aan.
Shimano wrijft zich in de handjes.



Vooreerst, ICC is geen Campagnolo importeur maar de Benelux Campagnolo agent en het Benelux Campa service center.
En om ten gronde op je opmerking te antwoorden:
Campagnolo trekt idd de triple onderdelen los van de groepsnamen (een beetje zoals Shimano tot voorheen met compact deed ) en laat idd uitschijnen dat compact hét systeem is dat technisch een betere oplossing is dan triple.En dat is het ook: geen enkele onderdelenfabrikant is er immers in geslaagd een triple groep te ontwikkelen met een degelijke Q-factor met buitenliggende lagers, dus houdt Campa het voor de triples bij de vierkante assen (m.i. nog steeds een prima systeem hoor). Daarnaast is compact lichter, eenvoudiger in gebruik, beter voor een juiste kettinglijn en mooie Q-factor én biedt het vrijwel alle, zoniet alle, mogelijkheden van de triple. Op een en dezelfde compact kan ik immers het zware verzet voor snelle Vlaamse koersen draaien en het bergverzetje voor steile hellingen. Bovendien zal dit met dezelfde voorderailleur kunnen als de gewone race crankstellen.Maar uiteraard zijn er Champ, Race en Comp triple. Idd voor wie echt niet van het triple gebeuren wenst af te stappen.
Het lijkt dus alsof Campa het -omwille van de marktvraag- er maar bij neemt. Bij Shimano is het de omgekeerde redenering: daar lijken ze de compact er maar bij aan te bieden... De 2008 Shimano verandering zal je leren dat Shimano uiteindelijk Campa's redenering is gaan volgen en ook meer de compact kaart trekt.
 
Ik zou niet weten waarom je in de polder niets hebt aan compact!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

djbj
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 feb 2007 18:02

djbj 31 mar 2007 13:45

Nou, zo leer ik nog eens wat!
Aangezien de triples volgens mij (voorlopig) nog goedkoper zijn houd ik het daar even bij, maar als ik een voordelige compact zie met een ruime cassette is dat dus ook een optie voor zowel in NL als in de bergen.
Dan snap ik alleen nog niet waarom Havana dan altijd moet wisselen. Je hebt met een ruimere cassette zeker grotere sprongen tussen de versnellingen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2007 14:31

Een 34 of 36 vinden de meeste mensen te klein voor als voorblad in Nederland, tijdens je duurtrainingen moet je dan namelijk eerder naar buitenblad schakelen of met een schuine kettinglijn rijden. Het binnenblad vervangen is zo gedaan, dus is het niet zo'n probleem om dat een paar keer per jaar te doen.
Een cassete met grote sprongen tussen de tandjes rijdt gewoon (voor mij en de meeste andere) waardeloos. Ik wil gewoon met een vlakke cassete rijden, dus dat er 1 tandje bij komt, daarom vind ik een 12-25 cassete al niet fijn want dan mis ik de 18.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie