mavic cosmic of ksyrium es
Hey,
bij een wedstrijd van de voorbije zaterdag ben ik gevallen door een zwiep van deze voor mij. Er is iemand over mijn achterwiel (mavic cosmic) gefietst en daardoor is een spaak uit het wiel gerukt en is de carbon onherstelbaar (?) beschadigd.Nu ben ik op zoek naar een ander wiel.Ik twijfel tussen een mavic cosmic en een mavic ksyrium es. Ik rij eigenlijk enkel ronde-wedstrijden en aerodynamica is dus belangrijker dan gewicht.Kunnen jullie mij helpen kiezen?
Dank wouter
bij een wedstrijd van de voorbije zaterdag ben ik gevallen door een zwiep van deze voor mij. Er is iemand over mijn achterwiel (mavic cosmic) gefietst en daardoor is een spaak uit het wiel gerukt en is de carbon onherstelbaar (?) beschadigd.Nu ben ik op zoek naar een ander wiel.Ik twijfel tussen een mavic cosmic en een mavic ksyrium es. Ik rij eigenlijk enkel ronde-wedstrijden en aerodynamica is dus belangrijker dan gewicht.Kunnen jullie mij helpen kiezen?
Dank wouter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Mavic ES zou ik je niet aanraden, vorig jaar een set gehad 4x spaakbreuk in het achterwiel op 3000 km, maar dit is mijn ervaring!Ik ken er ook genoeg die dik tevreden zijn met hun ES wielen, en er geen problemen mee hebben.
Maar ik heb al meer klachten gehoord, als je eenmaal 1 keer spaakbreuk gehad heb, blijft het vaak tobben.
Maar ik heb al meer klachten gehoord, als je eenmaal 1 keer spaakbreuk gehad heb, blijft het vaak tobben.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quoten: Origineel geplaatst door korsakow op 23 Maart 2007
Hey,
bij een wedstrijd van de voorbije zaterdag ben ik gevallen door een zwiep van deze voor mij. Er is iemand over mijn achterwiel (mavic cosmic) gefietst en daardoor is een spaak uit het wiel gerukt en is de carbon onherstelbaar (?) beschadigd.Nu ben ik op zoek naar een ander wiel.Ik twijfel tussen een mavic cosmic en een mavic ksyrium es. Ik rij eigenlijk enkel ronde-wedstrijden en aerodynamica is dus belangrijker dan gewicht.Kunnen jullie mij helpen kiezen?
Dank wouter
Hoi ,
Een nieuwe velg en spaken laten steken door Mavic Cervice Centre,
( via je/een FM.)
Richtprijs ; incl. nieuwe spaken € 335,- (scheelt van FM tot FM !)
Voor de ES'en qua aerodynamica zeker niet gaan, bekijk de test van tour maar even;
http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html
Ciao !
Hey,
bij een wedstrijd van de voorbije zaterdag ben ik gevallen door een zwiep van deze voor mij. Er is iemand over mijn achterwiel (mavic cosmic) gefietst en daardoor is een spaak uit het wiel gerukt en is de carbon onherstelbaar (?) beschadigd.Nu ben ik op zoek naar een ander wiel.Ik twijfel tussen een mavic cosmic en een mavic ksyrium es. Ik rij eigenlijk enkel ronde-wedstrijden en aerodynamica is dus belangrijker dan gewicht.Kunnen jullie mij helpen kiezen?
Dank wouter
Hoi ,
Een nieuwe velg en spaken laten steken door Mavic Cervice Centre,
( via je/een FM.)
Richtprijs ; incl. nieuwe spaken € 335,- (scheelt van FM tot FM !)
Voor de ES'en qua aerodynamica zeker niet gaan, bekijk de test van tour maar even;
http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html
Ciao !
Hoi,
De ES is gewoon geldklopperij. Een van de slechtere wielen die qua aerodynamica bijzonder slechter scoort, nog slechter bij het minste beetje zijwind.
Dan liever een setje Komieke Cartons, die bollen tenminste nog lekker.
Ciao,
De ES is gewoon geldklopperij. Een van de slechtere wielen die qua aerodynamica bijzonder slechter scoort, nog slechter bij het minste beetje zijwind.
Dan liever een setje Komieke Cartons, die bollen tenminste nog lekker.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Inderdaad verrassende cijfers ivm de aerodynamica van de ES. Kan er iemand hier zeggen hoe het gesteld is met de aerodynamica van de Ksyrium SL? Is die wat beter dan de ES? En bestaan daar ook vergelijkende cijfers over zoals degene die Morel(waarvoor dank) gepost heeft?
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 24 Maart 2007
Inderdaad verrassende cijfers ivm de aerodynamica van de ES. Kan er iemand hier zeggen hoe het gesteld is met de aerodynamica van de Ksyrium SL? Is die wat beter dan de ES? En bestaan daar ook vergelijkende cijfers over zoals degene die Morel(waarvoor dank) gepost heeft?
Hoi,
De oudste (eerste) versie van de Ksyrium is waarschijnlijk de meest earodynamische omdat de velg nog iets of wat afgerond was !
Maar schijnbaar was deze velg volgens Mavic te zwaar en begon er ijverig aan te frezen en kreeg daardoor scherpe en blinkende randen wat voor sommigen de "Ultimate" uitsraling was, want bijna iedereen moest die dingen hebben.
Qua aerodinamic boerden ze echter wel achteruit maar ja dat gaf niet want daar hadden ze dan ook de Cosmic Elite en de Cocmic Carbon voor.
Dus moest je kiezen ofwel aero ofwel blitz maar natuurlijk liefst beiden dan verkochten ze weer een setje méér snap je.
Het lichter maken is ze op den duur wel zuur opgebroken want de ene na de andere wielset scheurde aan de spaakgaten !
Terweil er met de eerste ongefreesde uitvoering hoegenaamd geen problemen zijn geweest .
Gelukkig is dit nu grotendeels achter de rug en zijn ze vrijwel stabiel te noemen.
Hoe dan ook probeer ik je hier te vertellen dat de Ksyrim's SL zeker nier méér aero zijn dan zijn jongere broer ES vermits zij hoegenaamd hetzelfde velgprofiel hebben, dezelfde spaken en spaakpatroon .
Groeten.
Inderdaad verrassende cijfers ivm de aerodynamica van de ES. Kan er iemand hier zeggen hoe het gesteld is met de aerodynamica van de Ksyrium SL? Is die wat beter dan de ES? En bestaan daar ook vergelijkende cijfers over zoals degene die Morel(waarvoor dank) gepost heeft?
Hoi,
De oudste (eerste) versie van de Ksyrium is waarschijnlijk de meest earodynamische omdat de velg nog iets of wat afgerond was !
Maar schijnbaar was deze velg volgens Mavic te zwaar en begon er ijverig aan te frezen en kreeg daardoor scherpe en blinkende randen wat voor sommigen de "Ultimate" uitsraling was, want bijna iedereen moest die dingen hebben.
Qua aerodinamic boerden ze echter wel achteruit maar ja dat gaf niet want daar hadden ze dan ook de Cosmic Elite en de Cocmic Carbon voor.
Dus moest je kiezen ofwel aero ofwel blitz maar natuurlijk liefst beiden dan verkochten ze weer een setje méér snap je.
Het lichter maken is ze op den duur wel zuur opgebroken want de ene na de andere wielset scheurde aan de spaakgaten !
Terweil er met de eerste ongefreesde uitvoering hoegenaamd geen problemen zijn geweest .
Gelukkig is dit nu grotendeels achter de rug en zijn ze vrijwel stabiel te noemen.
Hoe dan ook probeer ik je hier te vertellen dat de Ksyrim's SL zeker nier méér aero zijn dan zijn jongere broer ES vermits zij hoegenaamd hetzelfde velgprofiel hebben, dezelfde spaken en spaakpatroon .
Groeten.
Hartelijk dank. Ik had een vermoeden van de slechte aerocijfers van de SL. Heb ze vorig jaar gekocht toen ik vooral klimwerk(genre Marmotte, Criq) wou doen, maar ondertussen de competitie microbe te pakken gekregen. En nu dus op zoek naar degelijke aero wielen. Vermits ik goed zit bij mn Fm en hij de Cosmics Carbon aan schappelijke prijs verkoopt, overweeg ik om zo'n setje aan te schaffen. Zij komen wel goed uit de Tour-test.
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 24 Maart 2007
Hartelijk dank. Ik had een vermoeden van de slechte aerocijfers van de SL. Heb ze vorig jaar gekocht toen ik vooral klimwerk(genre Marmotte, Criq) wou doen, maar ondertussen de competitie microbe te pakken gekregen. En nu dus op zoek naar degelijke aero wielen. Vermits ik goed zit bij mn Fm en hij de Cosmics Carbon aan schappelijke prijs verkoopt, overweeg ik om zo'n setje aan te schaffen. Zij komen wel goed uit de Tour-test.
Bij mij ook goed uit de praktijktest gekomen. Met rond de 88 kg nog geen slag in gekregen na een paar duizen km op af en toe toch slecht wegdek. En ook niet oncomfortabel zoals je wellicht zou denken.
Hartelijk dank. Ik had een vermoeden van de slechte aerocijfers van de SL. Heb ze vorig jaar gekocht toen ik vooral klimwerk(genre Marmotte, Criq) wou doen, maar ondertussen de competitie microbe te pakken gekregen. En nu dus op zoek naar degelijke aero wielen. Vermits ik goed zit bij mn Fm en hij de Cosmics Carbon aan schappelijke prijs verkoopt, overweeg ik om zo'n setje aan te schaffen. Zij komen wel goed uit de Tour-test.
Bij mij ook goed uit de praktijktest gekomen. Met rond de 88 kg nog geen slag in gekregen na een paar duizen km op af en toe toch slecht wegdek. En ook niet oncomfortabel zoals je wellicht zou denken.
ik rijd met Cosmic en SL (over de ES kan ik me dus niet uitspreken). beide zijn prima sets wielen maar het Cosmic set is voor mij duidelijk het beste van de 2: snel, comfortabel, looks, geluid - 1 nadeel hebben ze wel: ze 'slikken' water, tijdens een stevige plensbui worden ze dus zwaarder.
Ook ik ben in het bezit van zowel de Ksyrium SL's als de Cosmic SL's. Over beide ben ik te spreken, maar het zijn wel echt totaal verschillende wielen hoor! Itt vele anderen heb ik met de ksyriums nog nooit problemen gehad (misschien omdat ik de zwarte 2003 versie heb?). Voelen strak aan, geen slag in te krijgen en relatief licht, maar idd absoluut niet aero.
De Cosmics heb ik sinds najaar '06. Vind het heerlijke wielen. Ben ervan overtuigd dat je er met hetzelfde vermogen 1 km/u (of meer) harder mee fietst (op kop / solo). Zijn wel wat zwaarder, maar dat maakt in de polder natuurlijk geen f**k uit. Laat je niets wijsmaken door mensen die zeuren dat het carbon een opgeplakt laagje karton is. Deze wielen zijn nog steeds 1 van de meest aerodynamische wielen die er zijn (meer dan de overhype-te lightweights bijvoorbeeld meen ik me te herinneren) en daar gaat het tenslotte om (ok toegegeven, en een beetje om de "patser" factor natuurlijk).
Laat je keuze afhangen van waar je ze voor wilt gebruiken. Ik gebruik mijn ksyriums alleen in de heuvels/bergen en mijn Cosmics voor de jaarlijkse ploegentijdrit rond het IJsselmeer (en trainingen daarvoor), of als ik het mannetje wil zijn op een mooie zomerdag . Voor de dagelijkse trainingen heb ik een setje handgespaakte wielen met CXP33 velgen.
De Cosmics heb ik sinds najaar '06. Vind het heerlijke wielen. Ben ervan overtuigd dat je er met hetzelfde vermogen 1 km/u (of meer) harder mee fietst (op kop / solo). Zijn wel wat zwaarder, maar dat maakt in de polder natuurlijk geen f**k uit. Laat je niets wijsmaken door mensen die zeuren dat het carbon een opgeplakt laagje karton is. Deze wielen zijn nog steeds 1 van de meest aerodynamische wielen die er zijn (meer dan de overhype-te lightweights bijvoorbeeld meen ik me te herinneren) en daar gaat het tenslotte om (ok toegegeven, en een beetje om de "patser" factor natuurlijk).
Laat je keuze afhangen van waar je ze voor wilt gebruiken. Ik gebruik mijn ksyriums alleen in de heuvels/bergen en mijn Cosmics voor de jaarlijkse ploegentijdrit rond het IJsselmeer (en trainingen daarvoor), of als ik het mannetje wil zijn op een mooie zomerdag . Voor de dagelijkse trainingen heb ik een setje handgespaakte wielen met CXP33 velgen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wel, dat zijn uitspraken die mijn beslissing eerder naar de Cosmic's zullen leiden. Want ik vind 1 km per uur echt wel heel wat. Zeker in wedstrijden. En natuurlijk zijn er nog aerodynamischere wielen, maar dan betaal ik misschien het dubbele tot het driedubbbele en bij een valpartij snik je dan evenredig keer zo hard. Mijn SL's zijn waarschijnlijk tot een bergcyclotoekomst gedoemd. Ik vraag me af waarom Mavic zulke mooie wielen als de SL's niet wat aerodynamischer maakt(hoewel zijzelf beweren dat ze het wel zijn).