Campa 2006
-
- Forum-lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 09 mar 2006 21:59
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Fatta in Italia
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij is alles tussen Chorus en Record prima uit te wisselen. Ik rij zelf met precies de omgekeerde combinatie: Record as en Chorus carbon crank.
Wat soms moet gebeuren is een ring tussen de trapas en het frame stoppen zodat de boel iets opschuift omdat de crank anders aan de drive-side het frame raakt bij sprinten. Dit was bijv het geval bij de Scott van Girlinred.
Wat soms moet gebeuren is een ring tussen de trapas en het frame stoppen zodat de boel iets opschuift omdat de crank anders aan de drive-side het frame raakt bij sprinten. Dit was bijv het geval bij de Scott van Girlinred.
-
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 20 feb 2007 13:30
Quoten: Origineel geplaatst door Leonardo FP op 20 Maart 2007
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Wat een onzin, wie heeft je dat wijs gemaakt? Campagnolo streeft juist naar uitwisselbaarheid binnen alle groepen. Je hebt wel verschillende aslengten (o.a. voor triples), maar de 102mm assen zijn gewoon uitwisselbaar. Ik rijd altijd met een Chorus trapas en een Record crank (op 2 verschillende fietsen). Je ziet het verschil toch niet (dat stukje carbon is onzichtbaar) en ik geloof niet in het kwaliteitsverschil. Die paar gram neem ik op de koop toe.
Het kan wel zijn dat sommige frames dergelijk gebogen achtervorken hebben, dat het aanloopt.
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Wat een onzin, wie heeft je dat wijs gemaakt? Campagnolo streeft juist naar uitwisselbaarheid binnen alle groepen. Je hebt wel verschillende aslengten (o.a. voor triples), maar de 102mm assen zijn gewoon uitwisselbaar. Ik rijd altijd met een Chorus trapas en een Record crank (op 2 verschillende fietsen). Je ziet het verschil toch niet (dat stukje carbon is onzichtbaar) en ik geloof niet in het kwaliteitsverschil. Die paar gram neem ik op de koop toe.
Het kan wel zijn dat sommige frames dergelijk gebogen achtervorken hebben, dat het aanloopt.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Maart 2007
Volgens mij is alles tussen Chorus en Record prima uit te wisselen. Ik rij zelf met precies de omgekeerde combinatie: Record as en Chorus carbon crank.
Wat soms moet gebeuren is een ring tussen de trapas en het frame stoppen zodat de boel iets opschuift omdat de crank anders aan de drive-side het frame raakt bij sprinten. Dit was bijv het geval bij de Scott van Girlinred.
wat voor ring is dat dan? een soort metalen tussenring? hoeveel mm heb je hiermee 'gewonnen'? En om de q-fqctor symmetrisch te houden, heb je ook een ring qqn de non-drive side moeten steken?
Volgens mij is alles tussen Chorus en Record prima uit te wisselen. Ik rij zelf met precies de omgekeerde combinatie: Record as en Chorus carbon crank.
Wat soms moet gebeuren is een ring tussen de trapas en het frame stoppen zodat de boel iets opschuift omdat de crank anders aan de drive-side het frame raakt bij sprinten. Dit was bijv het geval bij de Scott van Girlinred.
wat voor ring is dat dan? een soort metalen tussenring? hoeveel mm heb je hiermee 'gewonnen'? En om de q-fqctor symmetrisch te houden, heb je ook een ring qqn de non-drive side moeten steken?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door Leonardo FP op 20 Maart 2007
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Hoi,
Er zijn blijkbaar in Nederland al net zoveel onbekwame.......Nevermind.
Heel simpel uitgelegd: elk, maar dan ook elk onderdeel van Chorus en Record groep is onderling verwisselbaar.
Wat bracketassen betreft:
Chorus en Record duplo 102 mm ISO standaard.
Alles wat daaronder zit: Centaur, Veloce, Mirage 110mm ISO voor een duplo.
Ciao,
P.S. Het zou niet mogen gebeuren dat een pedaalarm tegen de achtervork aanschuurt maar het gebeurt. Naar mijn gevoel ben je dan beter gediend door een ander crankstel met bijhorende bredere bracketas want wellicht zit je met dat ringetje dan toch nog met je hakken tegen de achtervork aan te schuren. Ik zie ook niet goed hoe je door een tussenring te plaatsen je pedaal nog correct gemonteerd krijgt. Toegegeven, ik heb een afkeer voor halfbakken oplossingen.
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Hoi,
Er zijn blijkbaar in Nederland al net zoveel onbekwame.......Nevermind.
Heel simpel uitgelegd: elk, maar dan ook elk onderdeel van Chorus en Record groep is onderling verwisselbaar.
Wat bracketassen betreft:
Chorus en Record duplo 102 mm ISO standaard.
Alles wat daaronder zit: Centaur, Veloce, Mirage 110mm ISO voor een duplo.
Ciao,
P.S. Het zou niet mogen gebeuren dat een pedaalarm tegen de achtervork aanschuurt maar het gebeurt. Naar mijn gevoel ben je dan beter gediend door een ander crankstel met bijhorende bredere bracketas want wellicht zit je met dat ringetje dan toch nog met je hakken tegen de achtervork aan te schuren. Ik zie ook niet goed hoe je door een tussenring te plaatsen je pedaal nog correct gemonteerd krijgt. Toegegeven, ik heb een afkeer voor halfbakken oplossingen.
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 24 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Leonardo FP op 20 Maart 2007
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Hoi,
Er zijn blijkbaar in Nederland al net zoveel onbekwame.......Nevermind.
Heel simpel uitgelegd: elk, maar dan ook elk onderdeel van Chorus en Record groep is onderling verwisselbaar.
Wat bracketassen betreft:
Chorus en Record duplo 102 mm ISO standaard.
Alles wat daaronder zit: Centaur, Veloce, Mirage 110mm ISO voor een duplo.
Ciao,
P.S. Het zou niet mogen gebeuren dat een pedaalarm tegen de achtervork aanschuurt maar het gebeurt. Naar mijn gevoel ben je dan beter gediend door een ander crankstel met bijhorende bredere bracketas want wellicht zit je met dat ringetje dan toch nog met je hakken tegen de achtervork aan te schuren. Ik zie ook niet goed hoe je door een tussenring te plaatsen je pedaal nog correct gemonteerd krijgt. Toegegeven, ik heb een afkeer voor halfbakken oplossingen.
Hallo,
Het kan gebeuren dat bij het uitwisselen van trapstellen het andere trapstel iets verder over de trapas schuift, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat deze vermoedelijk wat ouder is en misschien al verschillende malen gedé- en gemonteerd is, en daarbij te vast is aangedraaid.
Het gat is dan wat ruimer geworden waardoor hij wat verder over de as terecht komt.
Bij een asbreedte van 102 mm. kan dat natuurlijk problemen geven en wordt het weleens (zoals AMClassic al aangaf) opgelost met een ring tussen de brackethuls en de aanslag van de trapas.
Meestal wordt dit gedaan omdat een as van 111 mm. te breed is om een optimale afstelling van de voorderailleur te bekomen !
(Of omdat de FM hem niet in huis heeft, of omdat de Euri's even op zijn etc.)
Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil.
Maar het heeft met de uitwisselbaarheid niets te maken zoals FdeGrove al opmerkte.
Groeten.
Quoten: Origineel geplaatst door Leonardo FP op 20 Maart 2007
Klopt het eigenlijk dat een Record Carbon Crankstel 2006 niet perfect past op een Chorus trapas? De vierkanten as zou ietsje groter zijn, waardoor het crankstel tegen je kader aanloopt. Dit zou een maatregel zijn van Campagnolo waardoor enkel de onderdelen van dezelfde groep op elkaar passen. Chorus op chorus en Record op Record trapas. Is deze informatie correct?
Hoi,
Er zijn blijkbaar in Nederland al net zoveel onbekwame.......Nevermind.
Heel simpel uitgelegd: elk, maar dan ook elk onderdeel van Chorus en Record groep is onderling verwisselbaar.
Wat bracketassen betreft:
Chorus en Record duplo 102 mm ISO standaard.
Alles wat daaronder zit: Centaur, Veloce, Mirage 110mm ISO voor een duplo.
Ciao,
P.S. Het zou niet mogen gebeuren dat een pedaalarm tegen de achtervork aanschuurt maar het gebeurt. Naar mijn gevoel ben je dan beter gediend door een ander crankstel met bijhorende bredere bracketas want wellicht zit je met dat ringetje dan toch nog met je hakken tegen de achtervork aan te schuren. Ik zie ook niet goed hoe je door een tussenring te plaatsen je pedaal nog correct gemonteerd krijgt. Toegegeven, ik heb een afkeer voor halfbakken oplossingen.
Hallo,
Het kan gebeuren dat bij het uitwisselen van trapstellen het andere trapstel iets verder over de trapas schuift, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat deze vermoedelijk wat ouder is en misschien al verschillende malen gedé- en gemonteerd is, en daarbij te vast is aangedraaid.
Het gat is dan wat ruimer geworden waardoor hij wat verder over de as terecht komt.
Bij een asbreedte van 102 mm. kan dat natuurlijk problemen geven en wordt het weleens (zoals AMClassic al aangaf) opgelost met een ring tussen de brackethuls en de aanslag van de trapas.
Meestal wordt dit gedaan omdat een as van 111 mm. te breed is om een optimale afstelling van de voorderailleur te bekomen !
(Of omdat de FM hem niet in huis heeft, of omdat de Euri's even op zijn etc.)
Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil.
Maar het heeft met de uitwisselbaarheid niets te maken zoals FdeGrove al opmerkte.
Groeten.
"Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil"
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Whoeiiii, dat doe ik al jaaaaaaren..... (en eigenlijk nooit problemen gehad).
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Whoeiiii, dat doe ik al jaaaaaaren..... (en eigenlijk nooit problemen gehad).
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
"Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil"
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Hoi,
Daar heb ik zo toch mijn vraagtekens bij.....
Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn.
Vermoedelijk is de achtervork van het frame niet zoals het zou moeten, is na b.v. een valpartij een achterpatje of derailleur parallelogram verbogen of iets van die strekking.
Phil Woods bracketten horen tot de beste die er zijn maar het instelbaar zijn leidt vaak tot gekraak in het brackethuis. Nu goed, als niks anders helpt is het mooi om zo'n instelbare bracketas te hebben uiteraard.Dus, als de dingen gemaakt zijn zoals het zou moeten zijn zou je geen instelbare assen nodig hebben maar helaas........
Overigens bedoelde ik in mijn vorige post met pedaal eigenlijk pedaalARM, typo dus.
Ciao,
"Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil"
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Hoi,
Daar heb ik zo toch mijn vraagtekens bij.....
Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn.
Vermoedelijk is de achtervork van het frame niet zoals het zou moeten, is na b.v. een valpartij een achterpatje of derailleur parallelogram verbogen of iets van die strekking.
Phil Woods bracketten horen tot de beste die er zijn maar het instelbaar zijn leidt vaak tot gekraak in het brackethuis. Nu goed, als niks anders helpt is het mooi om zo'n instelbare bracketas te hebben uiteraard.Dus, als de dingen gemaakt zijn zoals het zou moeten zijn zou je geen instelbare assen nodig hebben maar helaas........
Overigens bedoelde ik in mijn vorige post met pedaal eigenlijk pedaalARM, typo dus.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
"Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil"
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Hallo zeg!
Mag ik even zwart op wit dat Campa het goed vind om een ring tussen de rechter bracket cup te steken !?
En ik kan me niet voorstellen dat met een beetje vet ter voorkomen van een krakende traparm het materiaal dermate vervormd dat de traparm op den duur uitgelubbers is.
Ik dacht dat het wel lag aan het zachte soort aluminium dat Campa voor sommige van z'n traparmen gebruikt !!
Of heb ik het mis ??
Ciao.
"Dit zijn natuurlijk "kunstgrepen" welke een ieder voor zijn eigen uit moet maken of hij dit wél of niet aan zijn fiets wil"
Niks kunstgrepen. Campa heeft gekozen voor een niet instelbare kettinglijn (zoals goede assen eigenlijk moeten hebben). Door met de trapas te spelen kun je het schakelgedrag tot 30 verbeteren. Heb al voldoende geexpirimenteerd met ringen en afdraaien om te weten dat dit een prima oplossing is om tot het gewenste resultaat te komen. Ik geef toe dat de din assen van Phil Wood beter zijn (instelbare kettinglijn) maar dit is een goed alternatief.
Overigens heeft dit niets met de pedalen te maken, de ring gaat onder de rechter Bracketcup en zorgt dat de crankarm niet meer tegen het frame aanloopt, hetgeen soms wel handig is
Tenslotte: de grootste fout die men maakt is vet op de vierkantopname/trapas smeren. Dit kan tot veel ellende leiden en de crank gaat er veel te ver op.
Hallo zeg!
Mag ik even zwart op wit dat Campa het goed vind om een ring tussen de rechter bracket cup te steken !?
En ik kan me niet voorstellen dat met een beetje vet ter voorkomen van een krakende traparm het materiaal dermate vervormd dat de traparm op den duur uitgelubbers is.
Ik dacht dat het wel lag aan het zachte soort aluminium dat Campa voor sommige van z'n traparmen gebruikt !!
Of heb ik het mis ??
Ciao.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
Geld alleen voor mensen zonder gevoel in de vingers (i.c.m. de gedachte dat alles goed vast komt te zitten). Campa verbiedt het en terecht.....
Geld dat alleen voor VET of ook voor die witte montage pasta?
Geld alleen voor mensen zonder gevoel in de vingers (i.c.m. de gedachte dat alles goed vast komt te zitten). Campa verbiedt het en terecht.....
Geld dat alleen voor VET of ook voor die witte montage pasta?