Pagina 1 van 2
Specialized Tarmac Pro 2007 rijervaringen
Geplaatst: 20 mar 2007 11:11
door stef
Hallo,
Voor de aanschaf van een nieuwe fiets kan het soms nuttig zijn om een te weten hoe een fiets uiteindelijk rijd. Voor hen die overwegen om een Tarmac te kopen heb ik alvast het volgende te melden...
Sinds kort ben ik in het bezit van een Specialized tarmac Pro afgemonteerd met Campa Chorus 2007. Hiervoor reed ik met een Trek 5.9 Madonne. Voor zij die nog twijfelen, de Tarmac voelt zéér stijf aan en heeft een goede torsie- en braket stijfheid. Toch rijdt de fiets ook comfortabel, zeker over kasseien en slecht wegdek. De geometrie is uitsekend en leunt zeer dicht aan bij Merckx en Pinarello. Als enig minpuntje vind ik de zadelpen, die door zijn grote speling ten opzichte van het frame zou durven kraken. Wat de prijs van het frame betreft vindt ik dit best meevallen. Als ik het goed heb heeft de TREK een pak meer gekost en moet ik vast stellen dat dat de Specialized een pak stijver is . Dit is voornamelijk voelbaar bergop, waar de Trek durfde te wiegen blijft de Tarmac stijf als een steen.
Zo, alvast veel fietsplezier
Stef
Geplaatst: 15 aug 2007 13:38
door keesje
Dank je goede review
ik ben ook aan het kijken voor een specialized Tarmac pro voor 2008
Ik hoop wel dat ze nog met een ander design komen als alleen de rood-witte die ze tot nu toe hebben voorgesteld.
Geplaatst: 15 aug 2007 14:18
door sharkman
Met een tarmac zou ik wel even een proefritje gaan maken. de kleinere frames fietsen gewoon goed maar vanaf 56 wordt de balhoofdstijfheid wel matig en ik vondt een 58 persoonlijk veel te slap (vergelijkbaar met Giant) en absoluut niet mijn smaak.
Geplaatst: 15 aug 2007 14:27
door ericpeters
Sharkman,
waarin uit zich het niet stijf zijn van het balhoofd, zodanig dat het slap aanvoelt?
(Dan weet ik in iedergeval wat er zou veranderen als ik mijn Giant Composite voor bv. een CR1 of zo-iets zou inruilen, ik heb zelf namelijk met 92 kg niet het idee dat er iets mis is.)
Geplaatst: 15 aug 2007 14:39
door timper
Nu stel ik mij ook de vraag : Is een groter frame veel slapper dan een kleiner (uiteraard zal dit enigzins het geval zijn, maar is dit zoveel merkbaar)? Welk merk of type is bij een grotere maat ook nog goed stijf ? Is bijv. canyon zo stijf, deels door zijn compacter geometrie ?
Geplaatst: 15 aug 2007 14:42
door sharkman
Een CR1 geeft bij het balhoofd (maar ook bij de trapas) bij het aanzetten en staand klimmen veel minder mee (bovendien voelt het frame echt veel stabieler aan bij het nemen van een bocht).
Vanochtend iemand van 95 een proefritje op een Giant laten maken en wederom de conclusie dat een TCR voor lichte mensen is gemaakt: veel comfort maar weinig precisie bij een hoger gewicht. (vergelijk het maar met een ferrari t.o.v. een een amerikaan. beide rijden lekker maar zijn voor een heel andere doelgroep)
Het is maar waar je voor kiest.
Geplaatst: 15 aug 2007 16:00
door jerremy
Iemand van 95?? en die kon nog fietsen?
Geplaatst: 15 aug 2007 17:23
door keesje
Sharkman schreef:Met een tarmac zou ik wel even een proefritje gaan maken. de kleinere frames fietsen gewoon goed maar vanaf 56 wordt de balhoofdstijfheid wel matig en ik vondt een 58 persoonlijk veel te slap (vergelijkbaar met Giant) en absoluut niet mijn smaak.
Ik hoor en lees juist dat een tarmac een uitstekende stijfheid heeft en ook in de Fiets van juli 2007 waar een Tarmac getest wordt,komt een uitstekende stijfheid uit de test.
ik heb er nog nooit op gereden,sterker nog ik heb nog nooit op een carbon fiets gereden maar gezien de ervaringen die ik gelezen en gehoord heb verbaast het me dat een 58 cm veel te slap zou zijn.
Iemand meer deze ervaring ???
Geplaatst: 15 aug 2007 17:59
door colnagog
Heb het genoegen gehad op een 2008 Tarmac te mogen rijden maat 58 mijn gewicht 92 kilo. Moet zeggen het fietst geweldig! Lekker stijf helemaal niets mis mee!!
Geplaatst: 15 aug 2007 19:20
door ericpeters
timper schreef:Nu stel ik mij ook de vraag : Is een groter frame veel slapper dan een kleiner (uiteraard zal dit enigzins het geval zijn, maar is dit zoveel merkbaar)? Welk merk of type is bij een grotere maat ook nog goed stijf ? Is bijv. canyon zo stijf, deels door zijn compacter geometrie ?
Misschien komt ooit de tijd, dat ik een nieuwe fiets ga kopen vanwege discussies op een forum, en niet omdat ik ontevreden ben met het gedrag van de huidige fiets.
Geplaatst: 15 aug 2007 19:37
door sharkman
Er rijden twee forumleden rond met een tarmac. Van één weet ik zeker dat hij redelijk ontevreden is over de balhoofdstijfheid van zijn frame (en iets anders overweegd) de ander miste de scherpe van zijn vorige fiets en had moeite met wennen. Van een aantal profs weet ik dat ze een probleem hebben met het insturen van hun S-works (niet heel veel anders als een Tarmac). Ik denk dat een ieder die een dergelijke fiets wil gaan kopen gewoon een testritje moet gaan maken (i.p.v. blind kopen). Iemand die van een Giant komt wordtg helemaal gelukkig met deze fiets, iemand die voorheen een storck of bijvoorbeeld een hoogwaardig alu frame reed absoluut niet.
Het is maar waar je je prioriteiten legt. Een slecht frame is het zeker niet maar ook niet het beste op de markt.
Geplaatst: 16 aug 2007 09:08
door keesje
Sharkman schreef:Er rijden twee forumleden rond met een tarmac. Van één weet ik zeker dat hij redelijk ontevreden is over de balhoofdstijfheid van zijn frame (en iets anders overweegd) de ander miste de scherpe van zijn vorige fiets en had moeite met wennen. Van een aantal profs weet ik dat ze een probleem hebben met het insturen van hun S-works (niet heel veel anders als een Tarmac). Ik denk dat een ieder die een dergelijke fiets wil gaan kopen gewoon een testritje moet gaan maken (i.p.v. blind kopen). Iemand die van een Giant komt wordtg helemaal gelukkig met deze fiets, iemand die voorheen een storck of bijvoorbeeld een hoogwaardig alu frame reed absoluut niet.
Het is maar waar je je prioriteiten legt. Een slecht frame is het zeker niet maar ook niet het beste op de markt.
Ik begrijp best dat dit niet het beste frame op de markt is .
De nieuwe Pinarello prince , de Scott Adict , en de duurdere Cervelo's zullen echt wel een betere gewicht/stijfheids verhouding hebben als een Tarmac maar dan praat je over frames van 3000 - 4000 terwijl zo'n Tarmac 1499,- kost.