Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Blanke lak

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40271
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2007 19:41

Zo af en toe komt er wel eens een plaatje langs van een bijgewerkte carbon shifter of een merkloos gemaakte carbon zadelpen die vervolgens weer met blanke lak op glans is gemaakt. Welke blanke lak gebruiken jullie daarvoor? UIt de modelbouwwereld oid of gewoon iets uit een doehetzelfzaak?
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2007 20:04

Acryllak, gewoon bij de bouwmarkt vandaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 15 mar 2007 21:11

Bij de betere automaterialenzaak hebben ze zeer goede blanke lak spuitbussen.
Plekje eerst goed schuren met fijn schuurpapier, ontvetten, spuiten, met verfstripper de net gespoten plek langzaam verwarmen tot deze goed warm is, laten afkoelen en de plek vervolgens met Commandant polijsten totdat je niet meer ziet dat deze bijgespoten is. Klaar!
Niets is wat het lijkt..

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 15 mar 2007 21:13

Acryllak van een goed merk bij de autozaak vandaan. Maar professionele lakken houden langer (ik werk met een niet watergedragen lak en compressor). En bedenk dat het voorbereidende werk je eindresultaat bepaald.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40271
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mar 2007 00:28

Wat is Commandant??
Less is bore

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 16 mar 2007 00:34

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 15 Maart 2007
Wat is Commandant??


commandant

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 16 mar 2007 01:48

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 15 Maart 2007

Acryllak van een goed merk bij de autozaak vandaan. Maar professionele lakken houden langer (ik werk met een niet watergedragen lak en compressor). En bedenk dat het voorbereidende werk je eindresultaat bepaald.


Hoi,
Precies. In heel veel gevallen is na vakkundig opschuren en polijsten herlakken zelfs overbodig daar de schade enkel het bovenste laagje betreft.
Vaak bevatten de klaar gelakte carbon frames ook een lichte kleuring vanwege een toegevoegd UV filter of gewoon door veroudering. Overlak je dit slechts gedeeltelijk met blanke lak dan steekt dit vervelend af. Ik los dit dan op door aan de lak wat carbonpoeder toe te voegen en goed te vermengen.
Ciao,
 
 
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40271
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mar 2007 10:08

Ik wil misschien een Ritchey WCS carbon pen logo vrij maken, dus dan moet ik zeker lakken. Een mooie volledig zwart carbonnen pen is er nl. niet.
Commandant is toch ook te vervangen voor Turtle Wax (heb ik in huis)?
Less is bore

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 16 mar 2007 11:17

Ik heb hier een oude aluminium peugotracertje staan dat ik een ander kleurtje zou willen geven: of een mooi wit frampje er van maken, of enkel de verf eraf halen die er nu opzit en dan een blanke laklaag erop aanbrengen. Welke van deze twee is dan het meest haalbaar voor een eerste klus?Ik heb echter totaal geen idee hoe hieraan te beginnen en wat ik zoal nodig zal gaan hebben. Wie kan er mij eensn een complete uitleg doen van stap 1 tot eindresultaat en welke producten ik zal nodig hebben zoals schuurpapier(welke korrel?), verven en ander materiaal?
Cheerz
Nulla tenaci invia est via!

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 16 mar 2007 23:33

Commandant is een kleener, een polijstpasta. Hiermee maak je dof geworden chroom weer glanzend en haal je dus ook de nevel, de doffe randen rondom de plek die je bijgespoten hebt, glanzend. Net zo glanzend als de rest en zie je er niks meer van!
Niets is wat het lijkt..

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 mar 2007 09:39

" Turtle Wax "
Zou ik zeker doen, weet je zeker dat er geen lak meer op je pen blijft zitten (als je daarna nog wilt lakken). Was bevat silliconen, kleener zeker niet.
De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 17 mar 2007 10:00

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2007

De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.

Kan/mag ik ook droog opschuren? Heb deze morgend eens geprobeerd met een stukje met een korrel van 800, ging vrij vlot, maar het zal een werk van lange adem worden. Enkel nog om te verven/spuiten heb ik geen idee, kan ik een gewone spuitbus autolak gebruiken, of gaat dit te hard zijn en zorgen voor barstjes na enige tijd? Eerst zou ik dan volledig de kader ontvetten, en in fijne lagen de  verf aanbrengen, gevolg door een laag of 3 blanke lak. Juiste manier?
Nulla tenaci invia est via!

Plaats reactie