Blanke lak
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo af en toe komt er wel eens een plaatje langs van een bijgewerkte carbon shifter of een merkloos gemaakte carbon zadelpen die vervolgens weer met blanke lak op glans is gemaakt. Welke blanke lak gebruiken jullie daarvoor? UIt de modelbouwwereld oid of gewoon iets uit een doehetzelfzaak?
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij de betere automaterialenzaak hebben ze zeer goede blanke lak spuitbussen.
Plekje eerst goed schuren met fijn schuurpapier, ontvetten, spuiten, met verfstripper de net gespoten plek langzaam verwarmen tot deze goed warm is, laten afkoelen en de plek vervolgens met Commandant polijsten totdat je niet meer ziet dat deze bijgespoten is. Klaar!
Plekje eerst goed schuren met fijn schuurpapier, ontvetten, spuiten, met verfstripper de net gespoten plek langzaam verwarmen tot deze goed warm is, laten afkoelen en de plek vervolgens met Commandant polijsten totdat je niet meer ziet dat deze bijgespoten is. Klaar!
Niets is wat het lijkt..
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is Commandant??
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 15 Maart 2007
Acryllak van een goed merk bij de autozaak vandaan. Maar professionele lakken houden langer (ik werk met een niet watergedragen lak en compressor). En bedenk dat het voorbereidende werk je eindresultaat bepaald.
Hoi,
Precies. In heel veel gevallen is na vakkundig opschuren en polijsten herlakken zelfs overbodig daar de schade enkel het bovenste laagje betreft.
Vaak bevatten de klaar gelakte carbon frames ook een lichte kleuring vanwege een toegevoegd UV filter of gewoon door veroudering. Overlak je dit slechts gedeeltelijk met blanke lak dan steekt dit vervelend af. Ik los dit dan op door aan de lak wat carbonpoeder toe te voegen en goed te vermengen.
Ciao,
Acryllak van een goed merk bij de autozaak vandaan. Maar professionele lakken houden langer (ik werk met een niet watergedragen lak en compressor). En bedenk dat het voorbereidende werk je eindresultaat bepaald.
Hoi,
Precies. In heel veel gevallen is na vakkundig opschuren en polijsten herlakken zelfs overbodig daar de schade enkel het bovenste laagje betreft.
Vaak bevatten de klaar gelakte carbon frames ook een lichte kleuring vanwege een toegevoegd UV filter of gewoon door veroudering. Overlak je dit slechts gedeeltelijk met blanke lak dan steekt dit vervelend af. Ik los dit dan op door aan de lak wat carbonpoeder toe te voegen en goed te vermengen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik wil misschien een Ritchey WCS carbon pen logo vrij maken, dus dan moet ik zeker lakken. Een mooie volledig zwart carbonnen pen is er nl. niet.
Commandant is toch ook te vervangen voor Turtle Wax (heb ik in huis)?
Commandant is toch ook te vervangen voor Turtle Wax (heb ik in huis)?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Ik heb hier een oude aluminium peugotracertje staan dat ik een ander kleurtje zou willen geven: of een mooi wit frampje er van maken, of enkel de verf eraf halen die er nu opzit en dan een blanke laklaag erop aanbrengen. Welke van deze twee is dan het meest haalbaar voor een eerste klus?Ik heb echter totaal geen idee hoe hieraan te beginnen en wat ik zoal nodig zal gaan hebben. Wie kan er mij eensn een complete uitleg doen van stap 1 tot eindresultaat en welke producten ik zal nodig hebben zoals schuurpapier(welke korrel?), verven en ander materiaal?
Cheerz
Cheerz
Nulla tenaci invia est via!
Commandant is een kleener, een polijstpasta. Hiermee maak je dof geworden chroom weer glanzend en haal je dus ook de nevel, de doffe randen rondom de plek die je bijgespoten hebt, glanzend. Net zo glanzend als de rest en zie je er niks meer van!
Niets is wat het lijkt..
" Turtle Wax "
Zou ik zeker doen, weet je zeker dat er geen lak meer op je pen blijft zitten (als je daarna nog wilt lakken). Was bevat silliconen, kleener zeker niet.
De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.
Zou ik zeker doen, weet je zeker dat er geen lak meer op je pen blijft zitten (als je daarna nog wilt lakken). Was bevat silliconen, kleener zeker niet.
De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Maart 2007
De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.
Kan/mag ik ook droog opschuren? Heb deze morgend eens geprobeerd met een stukje met een korrel van 800, ging vrij vlot, maar het zal een werk van lange adem worden. Enkel nog om te verven/spuiten heb ik geen idee, kan ik een gewone spuitbus autolak gebruiken, of gaat dit te hard zijn en zorgen voor barstjes na enige tijd? Eerst zou ik dan volledig de kader ontvetten, en in fijne lagen de verf aanbrengen, gevolg door een laag of 3 blanke lak. Juiste manier?
De volgorde is voorzichtig schuren (ik begin meestal met korrel 800, dan 1000 en eindig met 1400 of 1600). Ik schuur bij voorkeur nat en ontvet daarna met een silliconenverwijderaar. Vervolgend 3 lagen blanke lak met UV filter en ik eindig met nat schuren en polijsten met een polijstpasta.
Kan/mag ik ook droog opschuren? Heb deze morgend eens geprobeerd met een stukje met een korrel van 800, ging vrij vlot, maar het zal een werk van lange adem worden. Enkel nog om te verven/spuiten heb ik geen idee, kan ik een gewone spuitbus autolak gebruiken, of gaat dit te hard zijn en zorgen voor barstjes na enige tijd? Eerst zou ik dan volledig de kader ontvetten, en in fijne lagen de verf aanbrengen, gevolg door een laag of 3 blanke lak. Juiste manier?
Nulla tenaci invia est via!