Aandraaimoment Bontrager stuurpen
Heb hier thuis een 2tal Bontrager RaceXXXLite carbon stuurpennen.1 op m'n racefiets en 1 op 'n tijdritfiets.De boutjes (M4) aan de voorvork kant draai ik aan met 5Nm.Helaas lijkt dit niet genoeg te zijn voor m'n tijdritfiets: de boel komt na een ritje heel iets los: speling.Helaas kan ik bij Bontrager niet vinden wat het max. aandraaimoment is.Wie iemand dit? Volgens mij zijn er diverse mensen op dit forum die dit stuurpen hebben.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Het exact aanhaalmoment weet ik ook niet, en is volgens mij ook niet te vinden. Bel eventueel met Bike Europe als je het echt wilt weten..
033-4509060..
Ik gebruik zelf altijd wat blauwe loctite op de bouten, werkt prima.
033-4509060..
Ik gebruik zelf altijd wat blauwe loctite op de bouten, werkt prima.
"Try not. Do or do not......there is no try"
Stuurpen en voorvorkbuis ingesmeerd met Tacx spul en de boutjes met 5Nm aangedraaid. Na een ritje van 40k helaas weer wat speling op m'n voorvork. Zal eens bellen met Bikeurope.
Kan het ook zijn dat een bepaalde combinatie stuurpen/voorvork niet samen gaat?
Kan het ook zijn dat een bepaalde combinatie stuurpen/voorvork niet samen gaat?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door andromeda op 20 Maart 2007
Heb je een carbon vorkbuis?
Ja, zowel op m'n racefiets (Easton EC90SL, maar hier geen probleem) als op m'n tijdritfiets (vork dat meegeleverd werd met het frame: planet x/stevens).
Heb je een carbon vorkbuis?
Ja, zowel op m'n racefiets (Easton EC90SL, maar hier geen probleem) als op m'n tijdritfiets (vork dat meegeleverd werd met het frame: planet x/stevens).
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Zou het kunnen zijn dat de expander niet helemaal goed werkt bij het afstellen of heb je als je alles opnieuw aantrekt helemaal geen speling?
Ik heb nml hetzelfde gehad bij mijn vork. Dit was trouwens met een ritchey wcs.
Ik heb nml hetzelfde gehad bij mijn vork. Dit was trouwens met een ritchey wcs.
"Try not. Do or do not......there is no try"
Ik kan m'n balhoofd wel spelingvrij krijgen, dus de expander lijkt wel goed te werken.Gisteravond m'n normale racefiets ook nog even gecontroleerd: ook speling .De boel maar eens losgehaald en vorkbuis en stuurpen en boutjes ingesmeerd met Tacx spul. Heb nu de boel aangedraaid met 5,5Nm. Eens kijken wat dat opleverd. ndertussen wel een mailtje naar Bontrager gestuurd, eens kijken of zij reageren.
Anders maar eens testen met een andere stturpen: heb hier nog een alu FSA liggen. Die zou je vast mogen draaien met 8,8Nm, wat mij erg veel lijkt.
Anders maar eens testen met een andere stturpen: heb hier nog een alu FSA liggen. Die zou je vast mogen draaien met 8,8Nm, wat mij erg veel lijkt.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Maart 2007
Als je dat doen dan loop je wel een heel groot risico om je carbon pijp verrot te draaien.
Ik was ook niet van plan om die andere stuurpen met 8,8nm vast te draaien op een carbonnen voorvork. Leek mij namelijk ook veel te veel, maar op deze manier kun je natuurlijk wel problemen krijgen. Er zijn altijd mensen die denken dat dat wel kan.
Als je dat doen dan loop je wel een heel groot risico om je carbon pijp verrot te draaien.
Ik was ook niet van plan om die andere stuurpen met 8,8nm vast te draaien op een carbonnen voorvork. Leek mij namelijk ook veel te veel, maar op deze manier kun je natuurlijk wel problemen krijgen. Er zijn altijd mensen die denken dat dat wel kan.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
ventueel lossen tussenklem gebruiken als je daar ruimte voor hebt.(spacertje verwijderen) Die kun je onder je stuur plaatsen. Volgens mij lever o.a. rose die maar weet het niet zeker. Je hebt ze wel in ieder geval. En je weet wat ze zeggen van dubbele dekking.....
Die komt ook bij je Easton vork als het goed is. Al zou ik deze niet gebruiken. Een expander werkt makkelijker en beter.
Daarnaast, als het probleem idd is dat je stuurpen niet helemaal goed vastzit, dan maakt het niet uit hoe je je balhoofd stelt. Hij zal toch weer loslopen.
5 Nm moet echt voldoende zijn. Heb je al geprobeerd je stuur te verdraaien met de vork gefixeerd (ofwel lukt het je om je stuurpen over de vorkbuis te draaien als hij vastzit)? Als dit het geval is, goed vetvrij maken, insmeren met Tacx dynamic en nogmaals proberen. Controleer ook goed of je expander goed werkt. Draai deze eens iets te ver aan. Als hij goed werkt, moet je stuur niet meer vrij kunnen draaien. Als je hem niet zo strak kunt krijgen, misschien toch vervangen.
Daarnaast, als het probleem idd is dat je stuurpen niet helemaal goed vastzit, dan maakt het niet uit hoe je je balhoofd stelt. Hij zal toch weer loslopen.
5 Nm moet echt voldoende zijn. Heb je al geprobeerd je stuur te verdraaien met de vork gefixeerd (ofwel lukt het je om je stuurpen over de vorkbuis te draaien als hij vastzit)? Als dit het geval is, goed vetvrij maken, insmeren met Tacx dynamic en nogmaals proberen. Controleer ook goed of je expander goed werkt. Draai deze eens iets te ver aan. Als hij goed werkt, moet je stuur niet meer vrij kunnen draaien. Als je hem niet zo strak kunt krijgen, misschien toch vervangen.
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 22 Maart 2007
5 Nm moet echt voldoende zijn. Heb je al geprobeerd je stuur te verdraaien met de vork gefixeerd (ofwel lukt het je om je stuurpen over de vorkbuis te draaien als hij vastzit)? Als dit het geval is, goed vetvrij maken, insmeren met Tacx dynamic en nogmaals proberen. Controleer ook goed of je expander goed werkt. Draai deze eens iets te ver aan. Als hij goed werkt, moet je stuur niet meer vrij kunnen draaien. Als je hem niet zo strak kunt krijgen, misschien toch vervangen.
Begrijp ik goed dat als het balhoofd spelingvrij is gemaakt door de expander, de stuurpen niet mag kunnen draaien? Dus als de stuurpen nog niet vast is gemaakt?
Kreeg trouwens nog een reactie van Trek Benelux:Uw antwoord: Maximaal 6.8 Nm.
Afgelopen weekend heb ik 270km gefietst en het lijkt erop dat de stuurpen nu wel goed is blijven zitten. Tacx spul en een aandraaimoment van 5,5Nm lijkt dus voldoende te zijn. Nu m'n tijdrifiets nog.
5 Nm moet echt voldoende zijn. Heb je al geprobeerd je stuur te verdraaien met de vork gefixeerd (ofwel lukt het je om je stuurpen over de vorkbuis te draaien als hij vastzit)? Als dit het geval is, goed vetvrij maken, insmeren met Tacx dynamic en nogmaals proberen. Controleer ook goed of je expander goed werkt. Draai deze eens iets te ver aan. Als hij goed werkt, moet je stuur niet meer vrij kunnen draaien. Als je hem niet zo strak kunt krijgen, misschien toch vervangen.
Begrijp ik goed dat als het balhoofd spelingvrij is gemaakt door de expander, de stuurpen niet mag kunnen draaien? Dus als de stuurpen nog niet vast is gemaakt?
Kreeg trouwens nog een reactie van Trek Benelux:Uw antwoord: Maximaal 6.8 Nm.
Afgelopen weekend heb ik 270km gefietst en het lijkt erop dat de stuurpen nu wel goed is blijven zitten. Tacx spul en een aandraaimoment van 5,5Nm lijkt dus voldoende te zijn. Nu m'n tijdrifiets nog.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity