Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

absolute beginner

viking84
Forum-lid

viking84 14 mar 2007 18:35

Hallo,

allereerst zal ik me even kort voorstellen: vrouw, 23 jaar, Groningen. Zo dat was kort ;).

Ik wil graag beginnen met fietssport, maar als ik fora en websites afzoek op zoek naar een voor mij geschikte fiets, begint het me al snel te duizelen van alle vaktermen, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ;)

Wat ik zoek:

- een fiets waarop ik mij met tamelijk hoge snelheid kan voortbewegen
- een fiets waarop ik niet al te ver voorover gebogen hoef te zitten (ervaring met een eerdere mtb leerde mij dat ik daar rugklachten van krijg)
- het zou handig zijn als ik ook over onverharde paden kan, maar ik ga niet door de trek of door het gras.
- het doel van het fietsen is het verbeteren van conditie en het verbranden van vet.

budget: ongeveer 700 euro max

ik heb reeds begrepen dat een cross-hybride een geschikte fiets voor mij zou kunnen zijn. Ook de zogenaamde fitnessfiets kwam voorbij, maar is dat niet gewoon een racefiets met recht stuur en de mogelijkheid om wat rechterop te zitten?

Welke modellen zouden jullie mij hier kunnen aanraden? Ik heb er absoluut geen verstand van, dus aub geen vaktermen of leg ze uit ;).

Alvast bedankt voor de tips!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 14 mar 2007 19:00

In het Duitse Bocholt, net over de grens, een stukje ten zuiden van Winterswijk, zit een fietsenzaak "Roseversand". Zoals de naam al verraad, tevens een groot internet verzendbedrijf. Ze staan bekend om goede fietsen tegen een relatief lage prijs. Klik deze link maar eens aan:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=12210
Het is wel onhandig dat het over de grens is, maar ze spreken er Nederlands, de service en garantie is prima, en dat geldt ook voor bestellingen via internet.

w0uter
Forum-lid

w0uter 14 mar 2007 19:19

Ik denk dat de topicstarter gebaat is bij goed advies van een plaatselijke FM. Bij een juiste maat fiets zal je niet zo snel last krijgen van je rug. Ga eens vrijblijvend langs bij wat goede fietsenzaken in Groningen of in de buurt.

In dit topic heb ik een aantal suggesties gegeven voor zaken: Linkje

noppie
Forum-lid

noppie 14 mar 2007 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door viking84 op 14 Maart 2007

Hallo,allereerst zal ik me even kort voorstellen: vrouw, 23 jaar, Groningen. Zo dat was kort ;).Ik wil graag beginnen met fietssport, maar als ik fora en websites afzoek op zoek naar een voor mij geschikte fiets, begint het me al snel te duizelen van alle vaktermen, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ;)Wat ik zoek: - een fiets waarop ik mij met tamelijk hoge snelheid kan voortbewegen- een fiets waarop ik niet al te ver voorover gebogen hoef te zitten (ervaring met een eerdere mtb leerde mij dat ik daar rugklachten van krijg)- het zou handig zijn als ik ook over onverharde paden kan, maar ik ga niet door de trek of door het gras. - het doel van het fietsen is het verbeteren van conditie en het verbranden van vet.budget: ongeveer 700 euro maxik heb reeds begrepen dat een cross-hybride een geschikte fiets voor mij zou kunnen zijn. Ook de zogenaamde fitnessfiets kwam voorbij, maar is dat niet gewoon een racefiets met recht stuur en de mogelijkheid om wat rechterop te zitten?Welke modellen zouden jullie mij hier kunnen aanraden? Ik heb er absoluut geen verstand van, dus aub geen vaktermen of leg ze uit ;).Alvast bedankt voor de tips!

Een beetje tegenstrijdig he. dan lijkt dit me wel iets voor jouw.
kiekeboe

viking84
Forum-lid

viking84 14 mar 2007 19:50

cart
Forum-lid

cart 14 mar 2007 22:01

Mijn advies is: ga naar een fietsenmaker met een fiets meet systeem. Hier worden de belangrijke maten van je lichaam opgemeten en vertaald naar de juiste afmetingen / afstellingen van je fiets.

Ik zou niet snel kiezen voor een hybride. Is niet echt ideaal op de weg (t.o.v. een racefiets) en in het terrein kan de hybride gewoon niet mee.

Ook op een racefiets kan je sportieve en minder sportieve zit kiezen. Dit wil zeggen het hoogte verschil van je zadel en stuur wordt respectievelijk meer of minder. oftewel je zit dieper- dan wel minder diep voorover gebogen.

Let op bij je budget: er komt nog meer bij kijken dan alleen een fiets, denk hierbij aan kleding etc.

Maar goed, wat denk je van een Gazelle V2? Leuke versnellingsgroep en gewoon een recht op en neer fiets. Is laatst nog in het blad fiets getest. Bovendien worden deze fietsen standaard geleverd met een verstelbare stuurpen. Ik vind het persoonlijk echt niet staan op een racefiets, maar het kan met jou rugklachten best ideaal zijn. Een minder fraai zicht is natuurlijk helemaal niet van belang.

Misschien heb je er wat aan, we horen het wel!
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic

dirkdr
Forum-lid

dirkdr 16 mar 2007 12:07

Hoi,
Ik heb een soortgelijke fiets, Giant FCR, en denk dat dit type ideaal is voor u. Dus een fitnessfiets. Een compact-frame (aflopende buis) geeft ruime afstelmogelijkheden.
Het is echter heel belangrijk hoe je er mee rijdt, het eerste accessoire dat je best koopt is een hartslagmeter. Je hartslag is veel belangrijker dan de snelheid!
Als je dan traint op uithouding dan ga je vet verbranden en je rug sparen.
Ik heb rugklachten maar die zijn veel verbeterd met de fitnessfiets en uithoudingstraining. Gisteren nog 100 km gereden zonder enig probleem.
Let op het schakelsysteem: Tiagra/Deore of beter.
Succes,
Dirk

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mar 2007 12:43

Ik ben wel benieuwd hoe je met een hartslagmeter je rug gaat besparen of hoe je meer afstelmogelijkheden krijgt door een aflopende bovenbuis.
Koop gewoon een racefiets in de goede maat, daar kan je naar mijn inziens veel meer plezier aan beleven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 mar 2007 17:19

Met een flatbar kan je maar in 1 houding zetten. Met een racefiets kan je als je dat wilt ook recht op zetten, maar als je dan een stukje wat harder wilt rijden kan je het stuur gewoon ergens anders beet pakken. Enige voordeel van een recht stuur is dat je altijd bij je shifters en remmen kan. Een beetje fietsenmaker kan op een racefiets ook zo cross remgrepen zetten zodat je ook bovenop je stuur kunt remmen als je dat heel graag wilt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjoerdvm
Forum-lid

sjoerdvm 19 mar 2007 23:18

Quoten: Origineel geplaatst door Robbebopper op 14 Maart 2007

In het Duitse Bocholt, net over de grens, een stukje ten zuiden van Winterswijk, zit een fietsenzaak "Roseversand". Zoals de naam al verraad, tevens een groot internet verzendbedrijf. Ze staan bekend om goede fietsen tegen een relatief lage prijs. Klik deze link maar eens aan:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=12210
Het is wel onhandig dat het over de grens is, maar ze spreken er Nederlands, de service en garantie is prima, en dat geldt ook voor bestellingen via internet.

ja inderdaad. De Red Rose van Red Bull/ Roseversand is zeker geen slechte fiets. Tot nu toe echt goede ervaringen met super mooi zaak in Bochelt. Soms wel iets duurder dan elders in Nederland maar je krijgt er zeker goede service voor terug en wordt zeer vriendelijk geholpen.

Plaats reactie