Lieve lieve forumers,
ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe Sensa Toscana frame zelf opgebouwd. Tot gister werkte alles prima, maar tijdens een rit in het mooie weer, ontstond er gekraak rond mijn balhoofd. Ik had net 5 kilometer over slecht wegdek gereden. Er zijn drie opties waar he vandaan kan komen:
1. Balhoofd. het is een geintegreerd balhoofd, je moet de lagers er dus gewoon inleggen. Ik heb de boel niet ingevet omdat het vet bij mijn broer ligt en omdat ik het niet nodig achtte. Misschien tot de lagercups in een laagje vet leggen?
2. Voorbouw. Ik heb mijn stuur zonder vet (tegen het advies van de fm in, luiheid) gemonteerd. Strakker aandraaien helpt niet.
3. anders. ik kan heel veel verzinnen: de ring die in de onderste lager valt werkt een beetje, slechte lagers (nog maar 300 kilometer mee gereden, lijkt me dus stug) of een scheurend frame (lijkt me ook stug, dat had ik wel gemerkt.)
HELP!!!
Krakend balhoofd (omgeving)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
1- idd de cups zelf ook van buiten goed invetten zodat ze niet droog in het frame liggen. de lagers ook in het vet leggen (ook om vocht buiten te houden) en de afdichtringen (ofzo) ook van binnen smeren.
2- voorbouw/stuur kan je iets van Tacx Dynamic paste o.i.d. op smeren, dan zit het beter vast en kraakt het niet of minder
2- voorbouw/stuur kan je iets van Tacx Dynamic paste o.i.d. op smeren, dan zit het beter vast en kraakt het niet of minder
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
NB: ALTIJD alle lagers in het vet zetten! ALTIJD! Ik gebruik altijd zoveel vet dat er helemaal niets meer bij kan en er, bij het monteren van de lagers, vet uit het lagerhuis wordt geperst. Die overmaat kun je wegvegen. Daardoor kan er ook geen vuil, water etc in het lager dringen. Gebruik bij voorkeur teflonvet. Dat is duurder dan het gewone (vaak bruine of groene) "kogellagervet" maar het blijft onnoemlijk veel beter.
Daarnaast:
Als ik stil sta met mijn fiets en mijn stuur verdraai hoor ik ook gekraak.
Ik dacht in eerste instantie ook aan het balhoofdlager, maar dat blijkt het gelukkig niet te zijn. Het blijkt namelijk uit de derailleurkabelnok bovenaan de onderbuis te komen. Het verdraaimechanisme daarin heeft een beetje speling dat het gekraak veroorzaakt. Ik zal binnenkort eens kijken of een beetje teflonspray het euvel verhelpt.
Als ik jou was zou ik ook eerst eens controleren of het gekraak mischien toch ergens anders vandaan komt dan uit het balhoofdlager.
Daarnaast:
Als ik stil sta met mijn fiets en mijn stuur verdraai hoor ik ook gekraak.
Ik dacht in eerste instantie ook aan het balhoofdlager, maar dat blijkt het gelukkig niet te zijn. Het blijkt namelijk uit de derailleurkabelnok bovenaan de onderbuis te komen. Het verdraaimechanisme daarin heeft een beetje speling dat het gekraak veroorzaakt. Ik zal binnenkort eens kijken of een beetje teflonspray het euvel verhelpt.
Als ik jou was zou ik ook eerst eens controleren of het gekraak mischien toch ergens anders vandaan komt dan uit het balhoofdlager.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Er is denk ik enige verwarring: het gaat niet om de lagers zelf, maar de cartridge waar de lagers inzitten. Ik heb alles even los gehad vandaag en Dura-Ace vet (eindelijk dura ace op m'n fiets) op de plekken waar de lagercartridges in vallen vet gedaan. Verder alle ringen ed. ook goed ingevet. Alles zit nu prima en het kraakt niet meer. Gunstig!
Dom ook eigenlijk om de cartrdges er droog in te leggen. Er was al water bij gekomen en er had zich al roest gevormd...
Dank voor jullie advies!
Dom ook eigenlijk om de cartrdges er droog in te leggen. Er was al water bij gekomen en er had zich al roest gevormd...
Dank voor jullie advies!