Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beoordelen of je de juiste zadelkeuze hebt gemaakt.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 21 jan 2011 00:13

Misschien een wat vreemde titel, maar ik zit (letterlijk) met een probleem. Ik heb 2.5 jaar gereden op een Scape-zadel dat in 2008 standaard op mijn nieuwe Cube Peloton gemonteerd zat. Dit zadel beviel redelijk, maar op langere ritten (> 2uur) ontwikkelde zich wel zadelpijn. Daarnaast begon het zadel aan de zijkant iets in te scheuren dus was ik toe aan een nieuw zadel.

Twee weken geleden heb ik een ander zadel gekocht, nadat ik mijn zitvlak heb laten opmeten bij de FM. Men adviseerde mij een Bontrager RL (wit)
Nu heb ik met dit zadel nog sneller zadelpijn dan bij mijn oude zadel (al na 30 min voelt het oncomfortabel, wordt het pijnlijk). De eerste week (ik gebruik de fiets dagelijks voor woon-werk) dacht ik nog dat het wel minder zou worden, maar na 2 weken vind ik het zadel nog steeds niet goed zitten. Ik heb nog een rit van 33 km gemaakt, maar dat werd op het eind een flinke kwelling.

Dus mijn vraag is of ik dit zadel nog langer zou moeten testen (en hopen dat de pijn toch minder wordt) of zou ik nu al terug moeten naar de FM?
Wanneer kun je zeggen dat het zadel wél goed is, voel je dat per direct of moet je er eerst honderden km's op gereden hebben?
Graag jullie ervaringen en advies!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 jan 2011 00:39

Volgens mij moet je een ander zadel gaan proberen. Soms komt de afstelling vrij nauw en helpt het om het zadel wat te kantelen, maar ik kan me niet voorstellen dat een zadel dat zelfs na een kleine gewenningsperiode al na 30km als een kwelling voelt opeens een heerlijk zadel voor lange afstanden gaat worden. Zadels waar ik goed op zit voelden ook aan het begin al aan als goede kandidaten, hooguit wat hard maar geen kwelling.
Welke breedte heb je van dat Bontrager zadel? Misschien kun je aan de soort pijn afleiden wat het probleem is, bijv. te plat of juist te bol, last van zitbeentjes, veel druk op het perineum (probeer eens een zadel met gleuf) etc.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 jan 2011 01:04

Als je dagelijks op een zadel zit, moet het meteen goed zijn, anders deugt het niet. Koop toch een product van Selle Italia of Selle San Marco. Keuze genoeg. De gleuf variant (zie LVGH) heeft bij mij, jaren geleden, wonderen verricht, zoals Selle Italia SLR gelflow. Let op: zadels zijn een persoonlijke zaak.
Geluk moet je hebben. Geluk gewenst.

farelli
Forum-lid

farelli 21 jan 2011 01:16

Niet helemaal mee eens. Op een Brooks moet je groeien.
Maar inderdaad, als het in het begin al niks is dan wordt het ook niks.
Volgens mijn ervaring. For what's worth.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

nica
Forum-lid

nica 21 jan 2011 09:08

die scape zadels zijn zeker niet meer te verkrijgen?

Hoe meten ze je zit botjes eigenlijk op? Dat blijkt ook geen oplossing te zijn, er zijn wel fm's die met test zadels werken, die kun je dan een paar dagen gebruiken.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 22 jan 2011 01:03

Nica schreef:die scape zadels zijn zeker niet meer te verkrijgen?

Hoe meten ze je zit botjes eigenlijk op?

Ik ben niet op zoek gegaan naar Scape zadels omdat die mij dus niet 100% beviel.
De meting van de zitbotjes ging met een kruk waarop een soort doordrukfolie geplaatst was. Mijn zitbotjes bleken zeg maar gemiddeld te zijn, dus niet smal en niet breed. Ik heb dus ook de middelste maat van het Bontrager model.
Over de zadels met gleuf heb ik al meerdere goede verhalen gehoord, misschien is dat voor mij ook een goede oplossing.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

tobi_as
Forum-lid

Gebruikersavatar tobi_as 22 jan 2011 09:52

Ik heb een tijd met een Selle Italia Q-bik flow gereden, met gleuf. Was een prettig zadel. Onlangs overgestapt naar een San Marco Ponza Power. Dit zadel is smaller, heeft geen gleuf en staat minder gekanteld. In het begin is het wel wennen. Het zadel staat wel iets meer (ca. 1 - 1 1/2 cm) naar voren dan de Selle Italia, misschien dat dat voor jou ook uitkomst kan bieden.
Keep calm and pedal like you stole it

freakish
Forum-lid

freakish 22 jan 2011 10:10

Is een Fizik Arione een optie? Ik hoor vaker dat dit een goed zadel is voor als je een "lastige" kont hebt. Zelf heb ik er 4 jaar prettig op gefietst.

Nu heb ik een Specialized Toupe. Daar moest ik de eerste paar honderd kilometer wel erg aan wennen, maar nu zit het als gegoten en wil ik geen andere meer. Sommige zadels moet je dus wel inrijden. Maar pijn na 30km kan niet goed zijn.

peterfietser
Forum-lid

peterfietser 22 jan 2011 10:43

Hallo

Ik heb pas geleden een Sanmarco Aspide gekocht voor een prikkie.
Deze is flink hard en bevalt op het moment niet.
Eerst had ik hem per ongeluk bijna een centimeter te hoog staan , toen was het helemaal verschrikkelijk.
De afstelling komt dus zo nauw dat je anders andere drukpunten hebt .
Nu hij op juiste hoogte staat is het al beter.
Ik heb jaren een Pave van Fizik gehad. Deze is helaas niet meer verkrijgbaar.
Hij was destijds als beste getest door het blad fiets en ik heb de gok gewaagd om hem te kopen. Het is een geweldig zadel.
Ik ken veel mensen met een zadel van het merk Fizik en over het algemeen bevallen deze zadels goed.
Nu zag ik gisteren bij Rose de Fizik Arione voor € 54,50 en heb die meteen besteld.
Ook omdat dit zadel o.a. bij Fiets goed uit de test komt en mijn eerdere ervaring met Fizik.
Als ik er een tijdje op gereden heb zal ik hier wel laten weten hoe hij bevalt.
De verwachtingen zijn hoog.

nica
Forum-lid

nica 22 jan 2011 11:29

Er zijn toch ook test zadels? Dat zal werk alleen in het duurdere segment zijn. Maar jah goed zitten is toch de helft van het fiets plezier. Dus dat mag wat kosten denk ik dan.

zoeff
Forum-lid

zoeff 22 jan 2011 12:32

Naast de breedte van het zadel is vooral de hardheid van een zadel een belangrijke factor. Te zacht geeft bij veel renners vaak meer zadelpijn dan de hardere varianten. Zeker zo belangrijk is de vorm van het zadel.

Als oud coureur altijd op het type sanmarco Rolls gereden en die zit nog steeds op mijn hybride. Op mijn racefiets zat een selle italia x.. waar ik niet echt gemakkelijk op zat. Vervangen door een Sanmarco Regal die qua vorm en breedte het meest overeen komt met de oude rolls. Zadel voelde direct vertrouwt aan en als ik anderhalf uur op de tacx zit geen last, ondanks dat het zadel iets harder is dan de ouwe rolls. Op de weg nog geen ervaring maar heb er alle vertrouwen in.

Misschien heb je in het verleden wel een zadel gehad die goed beviel en is dit een leidraad om een vergelijkbaar model te zoeken. Persoonlijk zou ik eerder voor iets harder dan zachter gaan.

laulau
Forum-lid

laulau 22 jan 2011 12:48

Blijft een lastig verhaal vind ikzelf. Het vinden van het voor jou "perfecte" zadel lijkt af en toe meer op roulette dan wetenschap ; tot nu toe bleken de Fizik zadels voor mij de beste oplossing.

Ik zou inderdaad ook eens wat testzadels proberen.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Plaats reactie