Beginner: welke zal ik nemen?
Ik heb een topic door gelezen van Kokkie over zijn aanschaf van een nieuwe racefiets. Ik ben het zelfde van plan, en wel voor 5 april. Ik wil namelijk dit jaar mee doen met de trainingen van Tjas in Groningen (een studentenschaatsvereniging welke in de zomers door trainen d.m.v. racefietsen). Ik wil graag meteen een goede fiets kopen omdat ik zeker weet dat het geen miskoop wordt. Beneden staat er al een goede ATB en ik weet hoe de zaakjes wat dat betreft ongeveer werken, maar op het gebied van racefietsen ben ik een enorme noob. Mijn budget is tussen de 500 - 750 euro. Kokkie heeft uiteindelijk de Cube gekocht, maar deze is hier niet in de buurt verkrijgbaar (niet dat ik weet). Tevens heeft de Cube standaard geen pedalen, en die wil ik er zeker wel bij hebben. Ik heb gekeken naar de http://www.ferwerdafietsen.nl/site/popu ... eur=FF6700 voor €719. Leek mij een prima fiets, maar op fiets.nl (ik ben overigens niet lid van deze site, dus kan niet alles lezen) krijgt hij maar een 6,1 als beoordeling. Voor een budget van €719 kan ik overigens ook een Batavus Challenge kopen, of een Trek 1000. Maar ik heb geen idee, is een Trek 1000 nou beter dan de Intersens RC 440? Ik woon dus in de omgeving Groningen, en deze zaak zit hier vlakbij http://www.ferwerdafietsen.nl/. Staat daar iets tussen? Kan ik beter door sparen? Of voor een ander merk kiezen? Overigens ben ik 1,92m lang, ik neem aan dat ik dan een frame van 60 - 62 cm nodig heb? Alvast bedankt voor de tips e.d.
Ik zag het net ja, die Intersens RC 440 wordt ook zonder pedalen geleverd, ook wel logisch op zich. Bewijst maar weer hoe noob ik ben Naja, budget alsnog €750 excl. pedalen. De Cube wordt dan toch wel erg aantrekkelijk trouwens....(mooi prijsje )
Zowel de Intersens als de Cube zijn zeer degelijke fietsen, waar je veel plezier van kunt hebben. Met zo'n budget loont het even met de trein (heb je een OV?) door het land te reizen om de beste deal te sluiten. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een Cube; deze vind ik (in 't zwart) véél meer uitstraling hebben dan de Intersens fietsen. Wel zit op Cubes vaak een allegaartje aan onderdelen, dus let daar even goed op.
Het gaat mij niet zo zeer om de kleur, meer om de kwaliteit, zoals een volledig Tiagra Shimon afgemonteerde racefiets spreekt mij zeker wel aan. Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde van de Intersens RC 440 vergeleken de Cube welke Kokkie gekocht heeft? Hij is toch wel bijna €200,- duurder. En de Batavus Course, een bekender merk van de Intersens, in mijn ogen wel?! Hoe ligt dit merk in de racefietsers wereld? Doet een Trek 100 zoveel onder de geneomde Intersens?
Het enige dat ik je kan vertellen is dat ik wel tevreden ben met mijn Cube, maar om nou een fiets te kopen zonder dat je hem 'getest' hebt.
Kan je bv iemand in de buurt vinden die de Cube heeft dan kan je daar misschien proefrijden want ik weet wel dat de winkel waar ik hem heb gekocht ook gratis levert via internet.
Kan je bv iemand in de buurt vinden die de Cube heeft dan kan je daar misschien proefrijden want ik weet wel dat de winkel waar ik hem heb gekocht ook gratis levert via internet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik heb Bike2Build een mailtje gestuurd met de vraag of ik hem in Ermelo ook kan proefrijden. Op hun site staat namelijk dat je in Ermelo alleen kan 'afhalen'.Wat ik ook een nadeel vindt, stel dat ik problemen krijg met de fiets (zoals een afstelling die niet deugt, of een onderhoudsbeurtje) dat ik dan helemaal naar Ermelo zou moeten gaan...Zijn er niet van dit soort zaken in Groningen of Friesland?
Dat laatste argument is onzin; een goede fietsenmaker doet niet moeilijk als je een fiets binnenbrengt die niet bij hem is aangeschaft. Overigens zijn basale dingen als een cassette of een ketting vervangen echt kinderspel; je spaart er ook nog eens veel geld mee uit.
Batavus maakt prima fietsen maar richt zich minder prominent op het race segment dan Intersens en Cube. Ik zou gewoon voor de Cube gaan, dat is een supersterk frame en het ziet er ook nog eens mooi uit. Intersens is ook een prima fiets.
Batavus maakt prima fietsen maar richt zich minder prominent op het race segment dan Intersens en Cube. Ik zou gewoon voor de Cube gaan, dat is een supersterk frame en het ziet er ook nog eens mooi uit. Intersens is ook een prima fiets.
Als je als 'N00b' naar ferwerda gaat, is er een goede kans dat ze je iets aansmeren. Ook voor onderhoudsbeurten betaal je daar de hoofdprijs. Andere goede zaken in de buurt zijn: DIK (Bedumerweg, eind Ebbinge), Belga (harkstede), Cycletrend (hoornsediep, niet goedkoop) en van der Meulen (oosterhamrikkade).
Persoonlijk zou ik nooit mijn eerste fiets online kopen. Je bespaart wat pieken, maar als de versnelling afgesteld moet worden of er zit even wat los, ben je overgeleverd aan het uurtarief van de fietsemaker. Bovendien kun je er van te voren (behalve dan Kokkie) niet op rijden.
Maar ja als je budget erg strak is, dan kun je het ongemak voor lief nemen.
Voor de framehoogte heb je je binnenbeenlengte nodig (ff googlen)
Maar ja als je budget erg strak is, dan kun je het ongemak voor lief nemen.
Voor de framehoogte heb je je binnenbeenlengte nodig (ff googlen)