Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets aanpassen aan beenlengteverschil

arrrhalomynn
Forum-lid

arrrhalomynn 09 mar 2007 01:11

Ik ben er van de winter achtergekomen dat mijn rechterbeen bijna 3 cm korter is dan mijn linkerbeen. Achteraf was dat beenlengteverschil ook wel duidelijk, maar ik had er nooit eerder over nagedacht.

Hoe dan ook, het lijkt me onverstandig om fanatiek door te fietsen, zonder enige vorm van aanpassing om het verschil enigszins te compenseren. Ik heb wat gezocht op het Internet, maar niks kunnen vinden. Weet iemand hier wat de mogelijkheden zijn en waar ik mijn fiets kan laten aanpassen?

tlmm
Forum-lid

tlmm 09 mar 2007 01:25

Normaal gesproken zou je een plaatje tussen de schoenzool en de cleat doen, maar 3cm lijkt mij nogal een groot verschil.
Triple is een bier...

bigm
Forum-lid

bigm 09 mar 2007 01:29

misschien een rare kronkel van mij maar kan je geen 172,5 crank aan de ene kant en 175 aan de andere kant nemen dan is het verschil nog maar 0,5 cm of maak ik nu een denkfout

tlmm
Forum-lid

tlmm 09 mar 2007 01:33

Quote: Origineel geplaatst door BigM op 09 Maart 2007
misschien een rare kronkel van mij maar kan je geen 172,5 crank aan de ene kant en 175 aan de andere kant nemen dan is het verschil nog maar 0,5 cm of maak ik nu een denkfout

Ja daar zat ik ook nog ff aan te denken.
Triple is een bier...

arrrhalomynn
Forum-lid

arrrhalomynn 09 mar 2007 01:47

Wat ik was vergeten te zeggen, is dat het verschil in mijn bovenbeen zit. Als ik mijn been recht houd is het verschil dan ook 3 cm naar beneden, maar als ik mijn been krom heb is het verschil 3 cm naar voren.

Een stukje onder mijn schoen van 3 cm werkt dan ook niet, want dat verhoogt alleen maar.

Aan het aanpasssen van de crank heb ik ook gedacht, maar heeft dat verder geen invloed? Ik ben een beetje bang dat dat de balans verstoort.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 09 mar 2007 08:12

Als ik het nog goed voor heb, dan zeiden ze mij (toen ik mij heb laten opmeten bij een podoloog) dat ik enkel het verschil moest compenseren uit het onderbeen.
Zo heb ik 1,4 cm verschil vanwelk 0,6 in onderbeen en 0,8 in bovenbeen.
Ik fiets dus met 6mm ophoging en dat ging (gaat) prima !

In uw geval zouden er dus geen veranderingen nodig zijn ... ?

sharkman
Forum-lid

sharkman 09 mar 2007 08:53

Ik denk dat je je als je er thans geen problemen mee hebt je in de toekomst ook geen zorgen hoeft te maken. Bij hardlopen is de een serieuze afwijking maar in eerste instantie zou ik bij het fiets helemaal niets compenseren.

tyrw
Forum-lid

tyrw 09 mar 2007 09:48

Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 09 Maart 2007

Ja, daar heb je volgens mij helemaal niks aan. Een langere crank werkt (iets) als je met je voet bovenkomt. Als je vervolgens naar beneden trapt werkt het juist averechts.
Een extreem hoog blokje of aangepast schoen werkt wel.
Ik zou een deskundige consulteren, maar mijn gevoel zegt net als Sharkman dat het wel mee zal vallen met fietsen.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 09 mar 2007 11:18

Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 09 Maart 2007

Het verschil tussen een 172,5 en 175mm crank is 2,5mm en niet 2,5cm.Dus dat schiet niet echt op.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 09 mar 2007 13:17

Heb ook een beenlengte verschil van meer dan 2 cm, hierdoor is mijn been wat korter is ook minder ontwikkelt dan het andere. De kuitomtrek is duidelijk minder.
Voor de rest heb ik echter totaal geen hinder of klachten van dit beenlengte verschil en fiets ik al meer dan 10 jaar, elk jaar zo'n 10.000 km.
Omdat ik dit las heb ik even verder gezocht:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Het beenlengte-verschilDe belasting door intensief wielrennen is zodanig groot dat geringe, kleine afwijkingen aan bijvoorbeeld rug, of een gering beenlengte-verschil, die bij een niet-sporter van geen betekenis zouden zijn, nu wel betekenis hebben. Want uit de sportmedische praktijk blijkt dat chronische blessures bij wielrenners vaak een anatomische variant betreffen (beenlengte-verschil, afwijkingen onderbeen e.d.), gecombineerd met een verkeerde afstelling van de racefiets of raceschoenen, in een periode waarin de belasting geïntensiveerd werd.Een beenlengteverschil van meer dan 1 cm betekent in ieder geval dat slechts voor 1 been een optimale zadelstand mogelijk is. Empirisch blijkt dat naar mate het wedstrijdniveau toeneemt, een beenlengteverschil van grotere betekenis is, waardoor het toch zinvol kan zijn kleine verschillen te corrigeren. Zo kan een niet gecorrigeerd beenlengteverschil leiden tot het tr.iliotibialis frictie syndroom of tot pijn ter hoogte van lies of bovenbeen. Bij klachten zal men daarom de voetplaatjes moeten aanpassen en een extra (sport)zooltje aan de kortere kant toevoegen. Een fors beenlengte verschil, ongecorrigeerd, kan zelfs leiden tot een asymmetrische torsie belasting van de laag lumbale wervels, soms zelfs tot een discus probleem.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Elke vorm van asymmetrie, hoe weinig dan ook, leidt tot lage rugklachten. Het is niet meer de vraag of deze fietsers klachten krijgen, maar wanneer en bij welke intensiteit.Asymmetrie kan optreden als gevolg van beenlengteverschil. Uit onderzoek onder 100 fietsers (Stevens 1998) bleek dat er bij 46 van de fietser sprake was van beenlengteverschil. Het is aan te raden ook de kleinste beenlengte-verschillen te corrigeren (Petracic 1993). Beenlengteverschil kan gecorrigeerd worden met een extra zool in de schoen of door een verhoging van het schoenplaatje aan de buitenzijde van de schoenzool. Als regel kan men aanhouden dat een verschil in het onderbeen volledig gecorrigeerd moet worden en een verschil in het bovenbeen voor de helft. Opvallend is ook dat bij een beenlengteverschil het kortere been meestal zwaarder belast wordt. Een correctie door verschillende cranklengtes te monteren is uit den boze. Dit versterkt alleen maar de asymmetrie omdat het korte been als gevolg van de langere crank (grotere hefboom) nog zwaarder belast zal worden.Asymmetrie als gevolg van bekkenscheefstand komt ook regelmatig voor en heeft hetzelfde effect op de fietsbeweging als bij een beenlengteverschil alleen het moet anders opgelost worden. Fysiotherapie kan hier de oplossing bieden.Tenslotte controleer ook de stand van de voeten omdat een verschil in de stand van de enkel/voet kan leiden tot een "beenlengteverschil". Orthopedische binnenzolen kunnen deze verschillen vaak oplossen.
Heb er verder ook nooit bij nagedacht om dit te compenseren, misschien wel dom, maar ik heb dan gelukkig ook geen klachten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bigm
Forum-lid

bigm 09 mar 2007 15:23

Quote: Origineel geplaatst door wezep op 09 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 09 Maart 2007misschien een rare kronkel van mij maar kan je geen 172,5 crank aan de ene kant en 175 aan de andere kant nemen dan is het verschil nog maar 0,5 cm of maak ik nu een denkfoutHet verschil tussen een 172,5 en 175mm crank is 2,5mm en niet 2,5cm.
Dus dat schiet niet echt op.

denkfout dus

arrrhalomynn
Forum-lid

arrrhalomynn 10 mar 2007 01:58

Een plaatje onder de schoen dus. Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt voor alle advies.

Plaats reactie