Voor het eerst heb ik een achterwiel gespaakt.
Op internet heb ik nergens kunnen vinden hoe je eigenlijk moet beginnen met spaken.
Bij de eerste poging probeerde ik alle spaken aangedraaid en daarna geprobeerd correcties aan te brengen in de hoogteslag en in de zijwaartse slag.
Hierin bleef ik aan het corrigeren zonder goed resultaat.
Daarna heb ik alle spaken weer losgedraaid en ben opnieuw begonnen.
Ik heb toen totaal 12 van de 36 spaken vastgezet: 3 aan de bovenkant, 3 onder, 3 links en 3 rechts.
Met een viltstift heb ik deze punten (dus om de 90 graden) op de velg gemarkeerd met een viltstift.
Met deze 12 spaken heb ik eerst de hoogteslag gecorrigeerd en daarna de zijslag.
Daarna heb ik steeds een paar tussenliggende spaken vastgezet. Het resultaat was perfect.
Deze methode heeft mij mij goed gewerkt, maar misschien zijn er nog betere (handiger) methoden om te beginnen met het spaken ?
Hoe te beginnnen bij wielen spaken ?
Je hebt warschijnlijk niet goed gezocht. Kijk eens naar http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Klinkt me toch onzin een wiel proberen te richten voordat alle spaken erin zitten.
Klinkt me toch onzin een wiel proberen te richten voordat alle spaken erin zitten.
eerst volledig de aandrijfzijde van spaken voorzien, dan de andere kant.
langs beide zijden de nippels gelijk zetten met het schroefdraad op de spaken.
Dan de aandrijfzijde 2 toeren aanspanngen, en nadien de niet aandrijfzijde aanspannen tot het wiel gecentreerd is.
Dan pas beginnen met de slagjes eruit te halen (als het goed gespaakt is zouden het slechts heel kleine slagjes mogen zijn!)
langs beide zijden de nippels gelijk zetten met het schroefdraad op de spaken.
Dan de aandrijfzijde 2 toeren aanspanngen, en nadien de niet aandrijfzijde aanspannen tot het wiel gecentreerd is.
Dan pas beginnen met de slagjes eruit te halen (als het goed gespaakt is zouden het slechts heel kleine slagjes mogen zijn!)