Body omzetten
-
- Forum-lid
Ligt eraan watvoor wielen\naven je hebt?
Quoten: Origineel geplaatst door Berggeit op 07 Maart 2007
Stel ik heb 2 racefietsen: 1 met shimano en de andere met campy afmontage. Nu heb ik een set wielen die ik op beide fietsen wil gebruiken. Bij het wisselen van fiets moet ik de cassette omzetten, maar ook de body.
Is het omzetten van de body een moeilijk klusje? En heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Of kun je dit beter aan de FM overlaten?
Op zich geen echt moeilijke klus, maar het lijkt mij zeer onpraktisch om voor elke training cq wedstijd de body en cassette te gaan lopen verwisselen? Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Stel ik heb 2 racefietsen: 1 met shimano en de andere met campy afmontage. Nu heb ik een set wielen die ik op beide fietsen wil gebruiken. Bij het wisselen van fiets moet ik de cassette omzetten, maar ook de body.
Is het omzetten van de body een moeilijk klusje? En heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Of kun je dit beter aan de FM overlaten?
Op zich geen echt moeilijke klus, maar het lijkt mij zeer onpraktisch om voor elke training cq wedstijd de body en cassette te gaan lopen verwisselen? Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Volgens mij heb ik je fiets en keer op het forum gezien en die had Ksyrium SL's toch?? Bij Mavic is het verwisselen van je body erg makkelijk. Je haalt uiteraard eerst je cassette eraf, daarna trek je het dopje wat aan de linkerkant op je "as"zit eraf en daar steek je dan een 10mm inbus in. De andere kant (op je body) moet je met een 5 mm inbus in het gaatje van de body bout zetten. Als je nu de bout op de body losdraait dan is ie eraf in no time. Je moet dan alleen wel uitkijken dat de veertjes van je freewheel (zo heet dat toch??) je niet om je oren vliegen, dus voorzichtig!
Daarna in omgekeerde volgorde je Campa body erop en voila...je bent klaar....nou ja misschien ook nog even een cassette erop doen.
Maar ik sluit me wel aan bij voorgaande poster: niet erg praktisch allemaal....
Daarna in omgekeerde volgorde je Campa body erop en voila...je bent klaar....nou ja misschien ook nog even een cassette erop doen.
Maar ik sluit me wel aan bij voorgaande poster: niet erg praktisch allemaal....
Gang is alles!!
Heb onlangs een red bull gekocht (pro sl met campa chorus en extreme light weels). Ik had hier nog een recent paar 'Mavic aksiums' staan met shimano body. Ik heb de body vervangen door een 'campa' body en vervolgens een 10speed cassette gemonteerd. Het probleem is nu dat ik de cassette niet kan vastzetten met de borgring; het lijkt of de body te breed is voor de 10 kransjes. Indien ik een ring achteraan de body plaats en vervolgens de cassette gaat het laatste kransje er niet op. Weet er iemand raad?
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Berggeit op 07 Maart 2007
Ik heb op bikemotion staan kijken bij een wielenmerk waarvan je de body binnen luttele seconden kan wisselen. Het waren Marchisio wielen.
Ik heb op bikemotion staan kijken bij een wielenmerk waarvan je de body binnen luttele seconden kan wisselen. Het waren Marchisio wielen.
indien je een M10 body (van Mavic dus) hebt, kan je van campa naar shimano en terug ZNDER de body te verwisselen.
voor shimano: eerste de 'speciale' tussenring erop (2 mm), dan de shimano cassette en klaar
voor campa: gebruik hiervoor een Mavic cassette (een orginele campa kan helaas niet)
voor shimano: eerste de 'speciale' tussenring erop (2 mm), dan de shimano cassette en klaar
voor campa: gebruik hiervoor een Mavic cassette (een orginele campa kan helaas niet)