Carbon reparatie
Ik heb een gat gemaakt in de bovenbuis van mijn Canyon F10. Voor de hamvraag (of ik uiteindelijk voor reparatie of vervanging kies), wil ik eerst een carbon specialist naar mijn frame laten kijken. Ik heb bij/via Weightweenies 2 bedrijfjes in de VS gevonden, allebei positief over de mogelijkheid tot reparatie na het zien van mijn foto's. Alleen niet zo praktisch.
Weet iemand een specialist in het repareren van carbon frames (NL, BE of zelfs DE)?
Weet iemand een specialist in het repareren van carbon frames (NL, BE of zelfs DE)?
Repariatie aan de bovenbuis zou ik laten (zeker bij een F0 die met crashgarantie relatief weinig kost). nze ex-huisdealer deed wat in carbonreparatie (moet je tegenwoordig voor op marktplaats zijn). Ik persoonlijk zou het frame in de chemobak gooien en iets nieuws halen.
Niet wat ik wilde horen, natuurlijk, maar bedankt voor de info. Wat ik niet snap is dat in de maritieme wereld en in de luchtvaart carbonreparaties wel normaal zijn (zweefvliegtuigen, surfmasten, etc.) Kritieke onderdelen die hoge belastingen dragen. In de luchtvaart moet alles gecertificeerd en 'bewezen' veilig zijn, anders mag er niks. Waarom is een framebuis van een fiets dan zo'n probleem? Ik snap dat door de lichte constructie de marges kleiner zijn, maar dat maakt toch alleen uit bij mogelijk falen? Dat het allemaal wat zwaarder wordt, en niet mooier, kan ik begrijpen. Dat het niet (gegarandeerd) stijf en veilig kan, gaat er bij mij toch moeilijk in.
Dragende delen bij vliegtuigen mogen ook niet zomaar worden gerepareerd (en da's nou net wat een bovenbuis is). Bij een boot zijn de glasvezel (en geen carbon) delen ook niet dragend en worden anders belast. Een gebroken mast wordt ook niet gerepareerd hoe duur deze ook is....
Quoten: Origineel geplaatst door Kraaf op 28 Februari 2007
Ik heb een gat gemaakt in de bovenbuis van mijn Canyon F10. Voor de hamvraag (of ik uiteindelijk voor reparatie of vervanging kies), wil ik eerst een carbon specialist naar mijn frame laten kijken. Ik heb bij/via Weightweenies 2 bedrijfjes in de VS gevonden, allebei positief over de mogelijkheid tot reparatie na het zien van mijn foto's. Alleen niet zo praktisch.Weet iemand een specialist in het repareren van carbon frames (NL, BE of zelfs DE)?
Hoi Kraaf,
Ik heb wel een adres voor je waar je jouw frame kan laten repareren.
Ik heb het niet bij de hand, het licht op de zaak, maar zal het morgen in de loop van de dag even op het forum zetten!
Ik heb er zelf ook een carbon frame laten repareren n.l. een
Scott C1 Limited .
Deze had na een val een zacht plekje aan de zijkant van de bovenbuis, op deze plaats was het stuur tegen de buis geslagen .
De mensen daar hebben rondom de plaats van de zwakke plek de vernis weggefreesd tot op de vezels, waarna ze een nieuw carbon matje in driehoeks vorm hebben aangebracht, met de nodige epoxi of wat men daarvoor dan ook gebruikt !?
Ik ben er zelf niet bij geweest, heb daar immers géén tijd voor.
Na het aanbrengen van het carbon is de boven buis professoire bijgespoten door die mensen en moet ik zelf de buis dus nog een blanke laklaag laten overspuiten bij een lakker.
Dit is nog niet gebeurd doch rij er alweer een tijd mee rond.
Deze mensen verzekerde mij (waarschijnlijk omdat het de vezels nog niet volledig gebroken waren doch allen maar een zachte plek was) dat het huidige resultaat zelfs sterker is dan nieuw !
Ik weet niet hoe de schade aan jouw frame er uit ziet maar ik denk dat het het proberen waard is om daar eens om hun mening te vragen, temeer omdat mijn reparatie maar € 95,- gekost heeft (ongeveer 1.5 jaar geleden nu. Deze mensen ontwerpen en maken zelf mtb frames dus weten er allicht wel wat van.
Zet het adres morgen op het forum, Ciao.
Ik heb een gat gemaakt in de bovenbuis van mijn Canyon F10. Voor de hamvraag (of ik uiteindelijk voor reparatie of vervanging kies), wil ik eerst een carbon specialist naar mijn frame laten kijken. Ik heb bij/via Weightweenies 2 bedrijfjes in de VS gevonden, allebei positief over de mogelijkheid tot reparatie na het zien van mijn foto's. Alleen niet zo praktisch.Weet iemand een specialist in het repareren van carbon frames (NL, BE of zelfs DE)?
Hoi Kraaf,
Ik heb wel een adres voor je waar je jouw frame kan laten repareren.
Ik heb het niet bij de hand, het licht op de zaak, maar zal het morgen in de loop van de dag even op het forum zetten!
Ik heb er zelf ook een carbon frame laten repareren n.l. een
Scott C1 Limited .
Deze had na een val een zacht plekje aan de zijkant van de bovenbuis, op deze plaats was het stuur tegen de buis geslagen .
De mensen daar hebben rondom de plaats van de zwakke plek de vernis weggefreesd tot op de vezels, waarna ze een nieuw carbon matje in driehoeks vorm hebben aangebracht, met de nodige epoxi of wat men daarvoor dan ook gebruikt !?
Ik ben er zelf niet bij geweest, heb daar immers géén tijd voor.
Na het aanbrengen van het carbon is de boven buis professoire bijgespoten door die mensen en moet ik zelf de buis dus nog een blanke laklaag laten overspuiten bij een lakker.
Dit is nog niet gebeurd doch rij er alweer een tijd mee rond.
Deze mensen verzekerde mij (waarschijnlijk omdat het de vezels nog niet volledig gebroken waren doch allen maar een zachte plek was) dat het huidige resultaat zelfs sterker is dan nieuw !
Ik weet niet hoe de schade aan jouw frame er uit ziet maar ik denk dat het het proberen waard is om daar eens om hun mening te vragen, temeer omdat mijn reparatie maar € 95,- gekost heeft (ongeveer 1.5 jaar geleden nu. Deze mensen ontwerpen en maken zelf mtb frames dus weten er allicht wel wat van.
Zet het adres morgen op het forum, Ciao.
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12
Hey Morel,
Hoe ziet het resultaat van dat matje er dan uit? Moet een bijzonder resultaat zijn lijkt me zo. Krijg je bij wedstrijdjes en toertochten heel wat aandacht mee??
Hoe ziet het resultaat van dat matje er dan uit? Moet een bijzonder resultaat zijn lijkt me zo. Krijg je bij wedstrijdjes en toertochten heel wat aandacht mee??
Hoi,
Je weet vemoedelijk wel dat de bovenbuis van de eerste exemplaren Scott C1 Limited de carbon structuur niet zo'n groffe vezel hebben als de nieuwe modellen.
Het driehoekige matje carbon gebruikt voor de reparatie is volledig rond de buis gewonden met een zekere overlap.
vandaar de driehoeksvorm, want met een vierkant matje rond de buis gewikkeld krijg je een serieuze verdikking en dat is niet de bedoeling.
Maar de structuur heeft ongeveer hetzelfde uiterlijk als het frame zelf dus valt het niet zo op !
En met een nieuw aangebrachte C1 sticker aan weerskanten is er dus bijna niets van te zien, zeker niet als je het voorval niet weet!
Ciao.
Je weet vemoedelijk wel dat de bovenbuis van de eerste exemplaren Scott C1 Limited de carbon structuur niet zo'n groffe vezel hebben als de nieuwe modellen.
Het driehoekige matje carbon gebruikt voor de reparatie is volledig rond de buis gewonden met een zekere overlap.
vandaar de driehoeksvorm, want met een vierkant matje rond de buis gewikkeld krijg je een serieuze verdikking en dat is niet de bedoeling.
Maar de structuur heeft ongeveer hetzelfde uiterlijk als het frame zelf dus valt het niet zo op !
En met een nieuw aangebrachte C1 sticker aan weerskanten is er dus bijna niets van te zien, zeker niet als je het voorval niet weet!
Ciao.
Quote: Origineel geplaatst door Morel op 01 Maart 2007
Hoi Kraaf, Ik heb wel een adres voor je waar je jouw frame kan laten repareren.Ik heb het niet bij de hand, het licht op de zaak, maar zal het morgen in de loop van de dag even op het forum zetten!Ik heb er zelf ook een carbon frame laten repareren n.l. een Scott C1 Limited .Deze had na een val een zacht plekje aan de zijkant van de bovenbuis, op deze plaats was het stuur tegen de buis geslagen .De mensen daar hebben rondom de plaats van de zwakke plek de vernis weggefreesd tot op de vezels, waarna ze een nieuw carbon matje in driehoeks vorm hebben aangebracht, met de nodige epoxi of wat men daarvoor dan ook gebruikt !?Ik ben er zelf niet bij geweest, heb daar immers géén tijd voor.Na het aanbrengen van het carbon is de boven buis professoire bijgespoten door die mensen en moet ik zelf de buis dus nog een blanke laklaag laten overspuiten bij een lakker.Dit is nog niet gebeurd doch rij er alweer een tijd mee rond.Deze mensen verzekerde mij (waarschijnlijk omdat het de vezels nog niet volledig gebroken waren doch allen maar een zachte plek was) dat het huidige resultaat zelfs sterker is dan nieuw !Ik weet niet hoe de schade aan jouw frame er uit ziet maar ik denk dat het het proberen waard is om daar eens om hun mening te vragen, temeer omdat mijn reparatie maar € 95,- gekost heeft (ongeveer 1.5 jaar geleden nu. Deze mensen ontwerpen en maken zelf mtb frames dus weten er allicht wel wat van.Zet het adres morgen op het forum, Ciao.
Zo te horen is de schade aan mijn frame wel iets ernstiger dan bij jou het geval was, maar het lijkt me de moeite van het proberen waard. Als er iets meer carbon omheen moet worden gelegd, geen punt. Het hoeft geen onzichtbare reparatie te zijn, als het maar sterk en betrouwbaar is. Zo niet; nieuw frame. Ik wacht de adresgegevens af, alvast bedankt
Hoi Kraaf, Ik heb wel een adres voor je waar je jouw frame kan laten repareren.Ik heb het niet bij de hand, het licht op de zaak, maar zal het morgen in de loop van de dag even op het forum zetten!Ik heb er zelf ook een carbon frame laten repareren n.l. een Scott C1 Limited .Deze had na een val een zacht plekje aan de zijkant van de bovenbuis, op deze plaats was het stuur tegen de buis geslagen .De mensen daar hebben rondom de plaats van de zwakke plek de vernis weggefreesd tot op de vezels, waarna ze een nieuw carbon matje in driehoeks vorm hebben aangebracht, met de nodige epoxi of wat men daarvoor dan ook gebruikt !?Ik ben er zelf niet bij geweest, heb daar immers géén tijd voor.Na het aanbrengen van het carbon is de boven buis professoire bijgespoten door die mensen en moet ik zelf de buis dus nog een blanke laklaag laten overspuiten bij een lakker.Dit is nog niet gebeurd doch rij er alweer een tijd mee rond.Deze mensen verzekerde mij (waarschijnlijk omdat het de vezels nog niet volledig gebroken waren doch allen maar een zachte plek was) dat het huidige resultaat zelfs sterker is dan nieuw !Ik weet niet hoe de schade aan jouw frame er uit ziet maar ik denk dat het het proberen waard is om daar eens om hun mening te vragen, temeer omdat mijn reparatie maar € 95,- gekost heeft (ongeveer 1.5 jaar geleden nu. Deze mensen ontwerpen en maken zelf mtb frames dus weten er allicht wel wat van.Zet het adres morgen op het forum, Ciao.
Zo te horen is de schade aan mijn frame wel iets ernstiger dan bij jou het geval was, maar het lijkt me de moeite van het proberen waard. Als er iets meer carbon omheen moet worden gelegd, geen punt. Het hoeft geen onzichtbare reparatie te zijn, als het maar sterk en betrouwbaar is. Zo niet; nieuw frame. Ik wacht de adresgegevens af, alvast bedankt
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bovenstaande reparatie klinkt voor mij meer als het de beschadiging camoufleren. Om een carbonbuis echt te repareren moet je ongeveer van 10 cm voor t/m 10 cm achter de beschadiging het nieuwe carbon aan brengen (nadat dus o.a. de laklaag is weggeschuurd). Alleen een stukje over het gat heen wordt de buis niet sterker van.
Bij een serieus beschadigde buis is meestal de enige juiste oplossing om de buis volledig te vervangen. Maar een nieuwe buis kan je niet bij Canyon bestellen dus dat gaat niet lukken.
Een bovenbuis die het begeeft zal in de meeste gevallen een zware valpartij opleveren, of je moet net het geluk hebben dat ie door gaat als je weg rijdt bij een stoplicht...
Bij een serieus beschadigde buis is meestal de enige juiste oplossing om de buis volledig te vervangen. Maar een nieuwe buis kan je niet bij Canyon bestellen dus dat gaat niet lukken.
Een bovenbuis die het begeeft zal in de meeste gevallen een zware valpartij opleveren, of je moet net het geluk hebben dat ie door gaat als je weg rijdt bij een stoplicht...
Hoi,
Hierbij geef ik het adres voor de evenueel geintereseerde mensen wie een carbon frame willen laten repareren.
Fietshop "IN DEN HERBERG"
ST. JOBSTRAAT 126 HEUSDEN - ZOLDER TE BELGIË.
TEL. +32 11 25 58 52
Openingstijden; Maand. totenmet Vrijd. 13.00 - 19.00u
Zaterd. 9.00 - 12.00u en 13.00 - 15.00u
Donderd. en Zond. gesloten !
Ter correctie, de reparatie aan mijn frame koste € 120,- en is inderdaad over een lengte van ongv. 20 cm. gemaakt.
De mensen werken dagelijks met carbon Kraaf, dus zullen je wel vertellen wat wel of niet moglijk is.
Er worden tegenwoordig zoveel mooie dingen met carbon gedaan zoals b.v.
de luglose Scott frames welke met een bepaald product aaneen wordt gelijmd als het ware, dat je soms verbaasd staat te kijken hoe dat nog in elkaar blijft staan bij het fietsen.
Natuurlijk snap ik wel dat zo'n lugloos frame niet zomaar koud tegen elkaar word geplakt, er zal best nog wel carbon rond aangebracht worden maar hoe dat laten ze dus liever niet zien.
Maar dat geeft toch aan dat er heel wat mogenlijk is.
Ik hoop je bij deze dat er iets aan je frame te doen is !
Als je geweest bent en er is niets meer aan te doen kan je je eigen niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt !
Succes, en Ciao.
Hierbij geef ik het adres voor de evenueel geintereseerde mensen wie een carbon frame willen laten repareren.
Fietshop "IN DEN HERBERG"
ST. JOBSTRAAT 126 HEUSDEN - ZOLDER TE BELGIË.
TEL. +32 11 25 58 52
Openingstijden; Maand. totenmet Vrijd. 13.00 - 19.00u
Zaterd. 9.00 - 12.00u en 13.00 - 15.00u
Donderd. en Zond. gesloten !
Ter correctie, de reparatie aan mijn frame koste € 120,- en is inderdaad over een lengte van ongv. 20 cm. gemaakt.
De mensen werken dagelijks met carbon Kraaf, dus zullen je wel vertellen wat wel of niet moglijk is.
Er worden tegenwoordig zoveel mooie dingen met carbon gedaan zoals b.v.
de luglose Scott frames welke met een bepaald product aaneen wordt gelijmd als het ware, dat je soms verbaasd staat te kijken hoe dat nog in elkaar blijft staan bij het fietsen.
Natuurlijk snap ik wel dat zo'n lugloos frame niet zomaar koud tegen elkaar word geplakt, er zal best nog wel carbon rond aangebracht worden maar hoe dat laten ze dus liever niet zien.
Maar dat geeft toch aan dat er heel wat mogenlijk is.
Ik hoop je bij deze dat er iets aan je frame te doen is !
Als je geweest bent en er is niets meer aan te doen kan je je eigen niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt !
Succes, en Ciao.