Tacx brakeshoe tuner
Heeft iemand ervaring met de Tacx brakeshoe tuner?Gaat het afstellen vd remblokjes veel sneller/makkelijker?Ben van plan 'm aan te schaffen omdat ik nogal vaak de remcartridges voor mn carbon en alu wielen moet wisselen...bvd,
David
David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Indien het hoge carbon velgen worden, lees + 45mm, dan mag je het vergeten. Had dit zelf ook eerst in gedachten, maar deze tool gaat maar tot 40mm. Had anders een heel handige tool geweest.
Nulla tenaci invia est via!
Het zijn Corima Aero's, velghoogte weet ik niet precies... edit: zie net dat Aero's 45mm zijn. Das wel jammer idd, maar voor het afstellen vd blokken op mn alu draadwielen kan het wel gewoon.
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12
Werkt best handig voor lui die willen sleutelen maar het eigenlijk niet kunnen (zoals ik). En staat ook nog is mooi in je gereedschapskist...
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Dat tooltje zorgt ervoor dat ze net niet parallel staan. de voorkant van een remblok raakt de velg eerste. Ik gebruikt dit al een hele tijd en het maakt het juist plaatsen van remblokken toch super gemakkelijk en snel.
Bij MTB staan de blokken altijd goed (nog nooit opgevallen dat ze hierdoor te laag gaan staan).
Eric B
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Dat tooltje zorgt ervoor dat ze net niet parallel staan. de voorkant van een remblok raakt de velg eerste. Ik gebruikt dit al een hele tijd en het maakt het juist plaatsen van remblokken toch super gemakkelijk en snel.
Bij MTB staan de blokken altijd goed (nog nooit opgevallen dat ze hierdoor te laag gaan staan).
Eric B
Race:Specialized Tarmac Pro (07)-SRAM Rival-Mavic Ksyrium SSC SL<br>
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
Quoten: Origineel geplaatst door eric b op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Dat tooltje zorgt ervoor dat ze net niet parallel staan. de voorkant van een remblok raakt de velg eerste. Ik gebruikt dit al een hele tijd en het maakt het juist plaatsen van remblokken toch super gemakkelijk en snel.
Bij MTB staan de blokken altijd goed (nog nooit opgevallen dat ze hierdoor te laag gaan staan).
Eric B
Hoi,
Zoals gezegd werkt dit apparaatje alléén indien de remranden breed genoeg zijn, zoals je opmerkt bij MTB velgen.
Mijn ervaring is dat bij de meeste koersvelgen het nog al eens te wensen overlaat.
Ik stel nog al wat remmen af per week en als je dan bij een smalle remrand moet constateren dat de remblokken maar net aan de onderkant van de remrand af te stellen zijn met dit apparaatje, moet je weer opnieuw beginnen.
Dus laat ik hem meestal maar in de schuif liggen.
Ik heb een remblok graag op ongeveer 2 à 3 mm. boven de onderkant van de remrand staan, omdat als je daar onder gaat de velg beschadigd.
Je weet vermoedelijk wel dat, (het frame dus incl. je remmen) als je door een kuil of over een hobbel rijdt, iets in je wiel zakt .
Dat wil dus zeggen dat de spaken aan de bovenzijde in je wiel iets uitrekken en de onderste spaken iets onspannen worden.
Tezamen met een rembeweging heeft dat tot gevolg dat een remblok welke maar nipt met de onderkant van het remvlak afgesteld is de velg daaronder zal beschadigen !
Maar nogmaals met sommige MTB/trekking velgen heb je plaats zat .
Ciao.
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Dat tooltje zorgt ervoor dat ze net niet parallel staan. de voorkant van een remblok raakt de velg eerste. Ik gebruikt dit al een hele tijd en het maakt het juist plaatsen van remblokken toch super gemakkelijk en snel.
Bij MTB staan de blokken altijd goed (nog nooit opgevallen dat ze hierdoor te laag gaan staan).
Eric B
Hoi,
Zoals gezegd werkt dit apparaatje alléén indien de remranden breed genoeg zijn, zoals je opmerkt bij MTB velgen.
Mijn ervaring is dat bij de meeste koersvelgen het nog al eens te wensen overlaat.
Ik stel nog al wat remmen af per week en als je dan bij een smalle remrand moet constateren dat de remblokken maar net aan de onderkant van de remrand af te stellen zijn met dit apparaatje, moet je weer opnieuw beginnen.
Dus laat ik hem meestal maar in de schuif liggen.
Ik heb een remblok graag op ongeveer 2 à 3 mm. boven de onderkant van de remrand staan, omdat als je daar onder gaat de velg beschadigd.
Je weet vermoedelijk wel dat, (het frame dus incl. je remmen) als je door een kuil of over een hobbel rijdt, iets in je wiel zakt .
Dat wil dus zeggen dat de spaken aan de bovenzijde in je wiel iets uitrekken en de onderste spaken iets onspannen worden.
Tezamen met een rembeweging heeft dat tot gevolg dat een remblok welke maar nipt met de onderkant van het remvlak afgesteld is de velg daaronder zal beschadigen !
Maar nogmaals met sommige MTB/trekking velgen heb je plaats zat .
Ciao.
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 05 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Hoi,
Corima beveelt aan de blokjes netjes parallel aan de velg te monteren, een milimetertje onder de rand van de velg.
Het voordeel van een licht binnenwaarts gemonteerd remblokje is dat het bij nat weer eerst het water ruimt vooraleer het door de remdruk vlak op de velg komt te staan.
Bij nieuwe carbonvelgen en remblokjes kan dit al eens tot vervelend gepiep leiden...En aangezien regenweer en carbonvelgen toch geen beste maatjes zijn kan je het net zo goed laten.
De Swisstop zijn prima maar op Corima velgen heb ik ze nog niet geprobeerd. Gezien het prima weer, misschien eens voorzichtig testen in de regen? ...................
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,
Bij de meeste laag tot medium profiel alu wielen a la Campa, Mavic is het een handig hulpje maar zoals Evert al zei vanaf een bepaalde velghoogte lukt het niet meer.
Nu, als het dan toch om Corima Aeros gaat, daar wil je liever niet dat tooltje gebruiken want dan ztaan je blokken ten eerste te laag en ten tweede heb je ze liever parallel aan de velg zoniet gaan ze al gauw piepen als een gekeeld varken.
VOlg dus gewoon de bij de Corima blokjes meegeleverde instructies op, dat werkt nog het beste.
Ciao,
Ehm, de functie van dit ding is toch juist dat het de blokken parallel aan de velg plaatst?Kun je me wat vertellen over die instructies van Corima, daar ik Swisstop blokjes gebuik bvd
Hoi,
Corima beveelt aan de blokjes netjes parallel aan de velg te monteren, een milimetertje onder de rand van de velg.
Het voordeel van een licht binnenwaarts gemonteerd remblokje is dat het bij nat weer eerst het water ruimt vooraleer het door de remdruk vlak op de velg komt te staan.
Bij nieuwe carbonvelgen en remblokjes kan dit al eens tot vervelend gepiep leiden...En aangezien regenweer en carbonvelgen toch geen beste maatjes zijn kan je het net zo goed laten.
De Swisstop zijn prima maar op Corima velgen heb ik ze nog niet geprobeerd. Gezien het prima weer, misschien eens voorzichtig testen in de regen? ...................
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
@ Fdegrove: Ben erg te spreken over de combinatie Swisstop/Corima. In het droge remmen ze beter als shimano blokken op Alu.In de regen heb ik er vorig jaar maar één keer mee gekoerst, dit was in een wedstrijd in de ardennen (aywaille). Bij de start was het toen droog, dus ik schrok een beetje toen het begon te regenen, omdat ik zulke slechte berichten gelezen had over remmen op carbon velgen in de regen... Maar het viel me eigenlijk goed mee. De remkracht was wel wat minder, maar nog altijd behoorlijk (zelfs bij een haakse bocht aan het einde van een vd afdalingen)@Morel: Hoe stel jij het snelst en best je blokken af (kan ik uit je bericht opmaken dat je FM bent?), want ik ben altijd een half uur aan t pielen voordat ik ze perfect op de goede hoogte en parallel heb... ontopic: ik denk dat ik het geld van die "brakshoe tuner" maar in mn zak hou
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé