Afgelopen zondag wezen mtb'en in het bos en de bijbehorende modder. Op een gegeven moment wou de achterste derailleur alleen maar op het grootste tandwiel achter en ging het schakelen bijzonder zwaar. Met het water in mijn bidon schoongespoeld, wat met de hand heen en weer bewogen en toen kreeg ik hem met veel kracht ongeveer op het middelste tandwiel achter. Vandaag alles schoongemaakt en opnieuw afgesteld, maar het blijft erg zwaar schakelen. Met name de ketting schakelen naar de kleinere tandwielen achter gaat niet of nauwelijks. Van kleinere tandwielen naar grotere tandwielen is geen enkel probleem.
De achterderailleur beweegt zelf soepel heen en weer, als ik het kabeltje van de derailleur los heb voel ik geen bijzondere weerstand bij het schakelen, dus daar ligt het niet aan. Heb de plaatjes op de shimano-site met instructies goed bekeken, maar kan geen bijzonderheden vinden. Mogelijk iets verbogen tijdens het fietsen???
Achterderailleur is deore lx, dual controleurs zijn deore 580.
Wie o wie kan me hier mee helpen of tips geven om het schakelen soepeler te laten verlopen.
zwaar schakelen deore dual control
Wat voor type achterderr. heb je, low-normal (type nr. eindigt op een 0)of top-normal (typenummer eindigt op een 1) ?
Schakelt de Dual Control wel soepel beide kanten op wanneer je de kabel loskoppelt bij de achter derr. ?
Vaak is het probleem vervuilde en/of slechte kwaliteit schakelkabels, lijkt dat het onbelast wel soepel loopt maar onder belasting werkt het niet lekker.
Schakelt de Dual Control wel soepel beide kanten op wanneer je de kabel loskoppelt bij de achter derr. ?
Vaak is het probleem vervuilde en/of slechte kwaliteit schakelkabels, lijkt dat het onbelast wel soepel loopt maar onder belasting werkt het niet lekker.
ik heb net de derailleurkabel eraf gehaald en schoongemaakt van binnen (zowel de binnenkant van de kabel schoongespoeld met water als de staalkabel zelf schoongemaakt). Zat erg veel fijn zand in de binnenkabel. Nu loopt de zaak weer soepel. Blijkbaar geen geweldig kwaliteit kabel dat er zand in kan komen.
Wat is een goede kwaliteit kabel?
Wat is een goede kwaliteit kabel?
Ik moet me hierbij aansluiten bij de zoals altijd in het mysterieus nederlands postende Daveke: gesloten kabels kopen!! Dan ben je van het slechte schakelen af (zoals waarvan je nu last hebt..) Nokon heeft ze maar ik geloof Jagwire ook. Google maar eens raak zou ik zeggen.
Of je koopt een fiets met rohloff naaf....
Of je koopt een fiets met rohloff naaf....
Gang is alles!!
Als je een XTR kabelset neemt heb je ook een prima kwaliteit. Door de rubbers in de eindkappen van de buitenkabel is het binnendringen van vuil veel moeilijker.
Nadeel van gesloten kabels zijn dat ze meer frictie hebben en zullen daardoor niet lichter schakelen en een stukje zwaarder zijn.
Nadeel van gesloten kabels zijn dat ze meer frictie hebben en zullen daardoor niet lichter schakelen en een stukje zwaarder zijn.
@ Composite: Dit is de eerste keer dat ik me betrap op een dergelijke spelfout.. waar heb jij er nog meerdere gezien?
Dit is vandaag gebeurd omdat ik vlug-vlug tijdens mijn pauze op het werk zelfs nog de medefietser probeer te helpen
@ spietpiet: Nokon is wel degelijk lichter dan een normale set kabels omdat de buitenkabel nu helemaal geen staal bevat maar enkel aluminium hulsjes. Daarnaast is het een gesloten systeem waar geen vuil in kan en dus is de wrijving stukken minder. Eén en al voordeel dus. Even wachten op de Nokon Carbons voor in jouw Giant en je hebt er een goede koop aan! Remkracht verbetert merkbaar en schakelen gaat soepeler en trefzekerder! Aanrader!
Dit is vandaag gebeurd omdat ik vlug-vlug tijdens mijn pauze op het werk zelfs nog de medefietser probeer te helpen
@ spietpiet: Nokon is wel degelijk lichter dan een normale set kabels omdat de buitenkabel nu helemaal geen staal bevat maar enkel aluminium hulsjes. Daarnaast is het een gesloten systeem waar geen vuil in kan en dus is de wrijving stukken minder. Eén en al voordeel dus. Even wachten op de Nokon Carbons voor in jouw Giant en je hebt er een goede koop aan! Remkracht verbetert merkbaar en schakelen gaat soepeler en trefzekerder! Aanrader!
Science of Performance!
ik had ook dat probleem van zwaar schakelen en kreeg werkelijk een ontstoken duimkooi ervan. Eerst dacht ik sram vervangen maar toen ik de kabels demonteerde bleek dat dat sram spul superlicht schakelt. Dus daar lag het niet aan. Vervolgens heb ik de kabels vervangen door een setje jagwire met teflon etc, bij de 1é en beste shop gekocht voor 30€ dus zeker nog wel goedkoper te krijgen, maar het werkt als een warm mes door de boter! 14 dagen later was m'n duim ook weer hersteld! De combinatie van niet optimale kabelkoop op m'n fully + natigheid waren funest voor de standaard kabels.
Mijn trainingen op bikeplanner.com