Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

waarom hoefremmen?

mcgryphon
Forum-lid

mcgryphon 26 feb 2007 22:39

Hallo,
Ik fiets vooral rond op de MTB maar ook af en toe op een racert. Alleen vind ik die hoefremmen voor geen meter remmen! Ze voelen sponzig aan en de remkracht is niet altijd evenredig met de knijpkracht. Dit is met Ultegra remmen, lijken mij ook niet de minste remmen. Is dit alleen met bepaalde remmen of een kwaaltje met hoefremmen? Want de vrij goedkope V-brakes op mijn MTB remmen vele malen beter en kosten veel minder...
Bravely Brave sir Robin<br>
Rode forth from Camelot<br>
He was not afraid to die<br>
Oh, brave sir Robin

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 26 feb 2007 22:48

Ik heb nooit problemen gehad, zowel niet met campa als shimano remmen. Kwestie van gevoel en een beetje oefenen als je een berg afgaat .Anders gewoon V-brakes monteren op je racefiets en anders eventueel een cycle crosser kopen.
What makes the boat go faster?

greg_v
Forum-lid

greg_v 26 feb 2007 23:36

ik ga dit jaar met mn crosser de baan op. ik merk idd dat mn remmen beter zijn dan die op de racer.  we zullen het gepaster noemen. niet noodzakelijk harder
60% of the time, it works ALL the time !

olli
Forum-lid

olli 26 feb 2007 23:40

Quoten: Origineel geplaatst door McGryphon op 26 Februari 2007

Hallo,
Ik fiets vooral rond op de MTB maar ook af en toe op een racert. Alleen vind ik die hoefremmen voor geen meter remmen! Ze voelen sponzig aan en de remkracht is niet altijd evenredig met de knijpkracht. Dit is met Ultegra remmen, lijken mij ook niet de minste remmen. Is dit alleen met bepaalde remmen of een kwaaltje met hoefremmen? Want de vrij goedkope V-brakes op mijn MTB remmen vele malen beter en kosten veel minder...

Ik heb het ook eens ondervonden en dat kwam doordat er een stuk kabelgeleider slecht afgewerkt was. ik heb ondervonden dat mooi recht afslijpen het beste is. niet zelf opgekomen hoor. T was op aangeven van andere.

sharkman
Forum-lid

sharkman 27 feb 2007 09:04

Goede hoefremmen zijn zeker niet slechter dan V brakes (vaak zelfs beter dan deze en slechte schijfremmen).
Voor racefietsen voldoen ze zeker (enkel in de regen zijn het de remoppervlakken die het af laten weten, is op te lossen met ceramic velgen).
Schuiven zouden beter kunnen zijn maar hebben op het ogenblik nog meer na dan voordelen (gewicht, beschikbaarheid onderdelen en enkel mechanisch eenvoudig toe te passen op een racefiets)

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 27 feb 2007 13:54

Ik heb op m'n woon-werk fiets goedkope hoefremmen zitten, die naar mijn mening voor geen meter remmen. Slecht te doseren, en weinig remkracht.
Dit in tegenstelling tot de Ultegra remmen die ik sinds kort heb (op een andere fiets). De remkracht hiervan is ruim voldoende voor mij. Ik vind ze erg fijn. Vergeleken met HS-33 remmen is alleen de doseerbaarheid van de Ultegra remmen iets minder.
Remhoeven remmen minstens net zo goed als v-brakes volgens mij.
Het lijkt mij dat jou remmen niet goed zijn afgesteld oid...

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 27 feb 2007 13:56

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 27 Februari 2007
Schuiven zouden beter kunnen zijn maar hebben op het ogenblik nog meer na dan voordelen (gewicht, beschikbaarheid onderdelen en enkel mechanisch eenvoudig toe te passen op een racefiets)

Wat bedoel je met 'schuiven'?

sharkman
Forum-lid

sharkman 27 feb 2007 16:20

Sorry bedoelde Schijven (als in schijfremmen) ....... voor racegebruik zijn er nog steeds geen goede remschakelgrepen voor Hydroliek.

Plaats reactie