Pagina 1 van 3

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 18:40
door pietr
N.a.v. een discussie in het topic "racefietsen" (draadje: Specialized) vroeg ik me af hoeveel spacers je mag gebruiken op een vorkpijp.
Is het gevaarlijk om met veel spacers te rijden?
Is er verschil in sterkte tussen carbon, alu, en carbon/alu vorken m.b.t. mijn vraag?
Gelden deze waarden zowel voor toerfietsers als voor wedstrijdrijders?

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 18:56
door daniel1975
Ik heb geen idee waar de grens ligt, dat zal per merk verschillen. Maar bij de genoemde Specialized praat je over vele centimeters en dat is niet bevorderlijk. Je hefboom wordt heel groot, waardoor er veel kracht komt te staan direct boven je balhoofdbuis. Als ik die fiets zo zie is ie gewoon een maatje te klein...

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 19:05
door pietr
Een vorkpijp is, normaal gesproken, 30 cm. Zijn er geen algemene waarden aan te geven voor de verhouding aan cm in de balhoofdbuis t.o.v. cm boven de balhoofdbuis en dit in relatie tot sterkte? 

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 19:53
door sharkman
Er zijn inderdaad geen algemene regels...... behalve gezond verstand en ervaring. Met een stalen vorkschacht kan bijna alles met een ultralichte THM vorkschacht helemaal niets, de rest zit ertussenin.
Ga er gewoon vanuit dat 3 cm spacers bij een vork onder de 350 gram en 2 spacers bij een vork onder de 300 gram de limiet is en je zit altijd safe. De genoemde specialized heeft een ca. 350 gram vork en hat gewoon onverantwoord veel spacers.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 20:29
door colnagofreak
Blijft dan toch voor veel toerders een probleem een goed passend frame te vinden! Of je moet een te groot frame nemen, met het gevaar dat je bovenbuis te lang wordt. Of je moet je zelf aanleren diep te gaan zitten.
Vooral bij toerfietsers (ben ik zelf ook) zie je vaak hoge spacertorens.Denk zelfs dat fietsen met een "sportieve" geometrie afvallen voor deze groep.
Zoals hier al zo vaak gezegd is een goed passend frame is niet enkel een kwestie van de zitbuis opmeten.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 20:49
door pietr
Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets hoort, maar op een comfortracer (= met hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en omhoogwijzende stuurpen)?

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:01
door zeemeeuw
ik heb op mijn crossfiets wel 5 spacers staan, zou dat gevaarlijk kunnen zijn ?
grtz

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:02
door colnagofreak
Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007

Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets horen, maar op een comfortracer?


Voor veel fietsers zou dit de beste oplossing zijn, veel toerders komen zelden met de handen onderin de beugels, en rijden bijna de hele dag met de handjes boven op het stuur.
Ik rij iedere week een toertocht vanaf maart t/m oktober, en ben met mijn 45 jaar èèn van de jongere die dit doen. Het toerpeleton vergrijst enorm.Ik zelf rij deze tochten met een gemiddelde van 27 t/m 31 km/uur gemiddeld, afhankelijk van de lengte(100-250km) en het parcours. 
Maar de meeste rijden zelfs nog langzamer en zijn waarschijnlijk beter af met een comfort-racer. Maar, ja die ène dag in de week willen we  ons allemaal even prof voelen, hè!!

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:11
door diogenes
Ik heb van een paar experts geleerd, dat je 1.25 maal de diameter van de carbon vorkbuis diameter als spacer mag hebben....

Diogenes

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:25
door zeemeeuw
van mij is het wel een alu vorkbuis
grtz

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:46
door pietr
Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 26 Februari 2007

Ik heb van een paar experts geleerd, dat je 1.25 maal de diameter van de carbon vorkbuis diameter als spacer mag hebben....Diogenes

Dit lijkt ergens op. Kan iemand dit bevestigen?

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 26 feb 2007 21:48
door pietr
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 26 Februari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007

Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets horen, maar op een comfortracer?


Voor veel fietsers zou dit de beste oplossing zijn, veel toerders komen zelden met de handen onderin de beugels, en rijden bijna de hele dag met de handjes boven op het stuur.
Ik rij iedere week een toertocht vanaf maart t/m oktober, en ben met mijn 45 jaar èèn van de jongere die dit doen. Het toerpeleton vergrijst enorm.Ik zelf rij deze tochten met een gemiddelde van 27 t/m 31 km/uur gemiddeld, afhankelijk van de lengte(100-250km) en het parcours. 
Maar de meeste rijden zelfs nog langzamer en zijn waarschijnlijk beter af met een comfort-racer. Maar, ja die ène dag in de week willen we  ons allemaal even prof voelen, hè!!


Hee, dit  lijkt mijn profiel wel. Tochtjes van maart t/m oktober. Gem. snelheid klopt, lengte van de tocht klopt af en toe, leeftijd niet: ik ben pas 40 .
Wat voor een fiets rijd jij colnagofreak (het merk lijkt me duidelijk)? Heb jij wel een racestuur?