Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fitness bikes <=> Racefietsen

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 14:13

Hallo, Ik ben voornamelijk een mountainbiker. Ik rijd ook meestal de grotere toertochten zoals binnenkort de ronde van Vlaanderen, Tilff-Bastogne-Tilff, de reuzen van Vlaanderen, ....
Maar, ik heb een "hekel" aan echte racefietsen. Ik ben de fitness fietsen zoals de Merida speeder Tx reeks aan het bekijken.
Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van deze fitness fietsen t.o.v. de echte racefietsen?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 26 feb 2007 14:21

Waarom heb je een hekel aan racefietsen? Een fitnessbike is simpelweg een gimmick en van alles net niets. Wil je een fitnessbike? neem dan je mtb en zet er 28"wielen in (mits je wel schijfremmen hebt).
Wil je toch een recht stuur, kijk dan eens in de bad boy serie van cannondale.

zeemeeuw
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:44

zeemeeuw 26 feb 2007 14:49

je kan ook gewoon een racefiets kopen maar dan met recht stuur en met bv chorus schifters, zijn zeer mooi en denk ook goed
grtz
2 de jr junior

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 15:48

Quoten: Origineel geplaatst door Jo Lemahieu op 26 Februari 2007


Hallo, Ik ben voornamelijk een mountainbiker. Ik rijd ook meestal de grotere toertochten zoals binnenkort de ronde van Vlaanderen, Tilff-Bastogne-Tilff, de reuzen van Vlaanderen, ....
Maar, ik heb een "hekel" aan echte racefietsen. Ik ben de fitness fietsen zoals de Merida speeder Tx reeks aan het bekijken.
Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van deze fitness fietsen t.o.v. de echte racefietsen?


Rijd je deze tochten met je mtb en noppenbanden?
Je zult hier wel commentaar krijgen over fitnessbikes. De "profs" hier zien die fiets niet voor vol aan. Ik heb ook lange tijd zo'n fiets overwogen: ik vind ze mooi en praktisch, zeker voor een toerder als ik. Henk Baars (voormalig wereldkampioen veldrijden) rijdt ook grote toertochten die voor de racefiets bestemd zijn met zo'n fitnessbike of met een mtb met slicks.
Kijk eens bij Stevens, een Duits merk met een mooie prijs/kwaliteit verhouding, vind ik. Die fitnessbikes van Stevens heten Strada 400, 800, 900 en 1000.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 16:04

Ik zie gewoonweg liever de MTB stijl, 't is gewoon een "goesting" zeker!. En ik heb een tijdje met een koersstuur rond gereden en ik heb eigenlijk nooit de onderkant vastgenomen. En daarbovenop vind ik het schakelen met de shifters makkelijker en leuker.
En ik heb het gevoel dat de fitness bikes net iets goedkoper zijn. De merida speeder T3 is achteraan ook Ultegra afgemonteerd.
Voor mij is het belangrijk dat het MTB-like is en ik wil het iets lichter adn pak weg een citybike. Ik verlang geen fiets van 7 of 8 kilo, die merida is 10 kg en weegt al 3 kilogram minder dan mijn MTB.

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 16:09

Ik rij deze tochten inderdaad met MTB maar dan met semi-slicks of slicks. De slicks laat ik nu rechts liggen want zowel mijn fietsmakker als ikzelf zijn al een paar keer weggeschoven als we eens op de baan gaan rijden in de winter, zelfs als het droog ligt.
Maar ik heb vooral ondervonden dat, doordat ik meer MTB rijd, de kamwielen op de wielen met noppen, en ketting sneller verslijten dan de kamwielen op de wielen met slicks. Ik moet 2 keer per jaar een nieuwe ketting kopen en op één set wielen nieuwe kamwielen zetten. Anderzijds vind ik toch dat een MTB na 140 km op de weg niet zo comfortabel meer zit. Ik hoop op een fitness bike iets comfortabeler te zitten.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 feb 2007 17:28

een fitnessbike is een koersfiets met een luiere geometrie. Dus bovenbuis wat korter zodanig dat je rechter zit. Je kan waarschijnlijk een racefiets zo instellen dat je dezelfde positie hebt, en hoe korter je zit en hoger je stuur, hoe aangenamer het dan toch is om in de drops te zitten. Waarschijnlijk zit je op een koersfiets te diep in de drops, maar je kan daar met wat afstellen echt wel goed in zitten...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 18:28

Bedankt voor het antwoord.
Is Stevens een internet merk of vind je die gewoon ook in de winkel (in Belgie)? Ik hb het hier in ieder geval nog nooit gezien. De Merida komt wel in de buurt. De merida speeder T3 is achteraan ultegra afgemonteerd. Vooraan ligt er een trippel, wat het makkelijker maakt als ik nog eens een col zoals de Ventoux wil doen. De merida kan ik voor 720 euro hebben. Is goedkoper dan de stevens strada 600 die een volledige 105 heeft.
 
Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007



Quoten: Origineel geplaatst door Jo Lemahieu op 26 Februari 2007


Hallo, Ik ben voornamelijk een mountainbiker. Ik rijd ook meestal de grotere toertochten zoals binnenkort de ronde van Vlaanderen, Tilff-Bastogne-Tilff, de reuzen van Vlaanderen, ....
Maar, ik heb een "hekel" aan echte racefietsen. Ik ben de fitness fietsen zoals de Merida speeder Tx reeks aan het bekijken.
Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van deze fitness fietsen t.o.v. de echte racefietsen?


Rijd je deze tochten met je mtb en noppenbanden?
Je zult hier wel commentaar krijgen over fitnessbikes. De "profs" hier zien die fiets niet voor vol aan. Ik heb ook lange tijd zo'n fiets overwogen: ik vind ze mooi en praktisch, zeker voor een toerder als ik. Henk Baars (voormalig wereldkampioen veldrijden) rijdt ook grote toertochten die voor de racefiets bestemd zijn met zo'n fitnessbike of met een mtb met slicks.
Kijk eens bij Stevens, een Duits merk met een mooie prijs/kwaliteit verhouding, vind ik. Die fitnessbikes van Stevens heten Strada 400, 800, 900 en 1000.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 18:36

Jo, de Stevens fietsen worden via fietsenmakers verkocht. In België ben ik wel eens wezen kijken bij Fietsen Schenk in Essen (tussen Antwerpen en Roosendaal in Nederland). Ik werd daar erg goed geholpen.
Daarnaast ben ik ook wel gecharmeerd van de fietsen van Stevens. In het Duitse blad "Tour" worden deze fietsen vaak als goed betiteld.
Er zijn ook dealers in Brussel, Kluisbergen, Oedelem en Beerse.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 26 feb 2007 19:06

Cube heeft ook een assortiment fitness-bikes. Check hun site maar eens wwww.cube-bikes.de

Of je doet zoals mij, ik heb maandje geleden een Cube Streamer 2006 om laten bouwen naar fitness-bike. Bevalt goed, en bespaart idd wat geld.

Ik heb niet veel ervaring met race-fietsen (vind een recht stuur mooier), maar ik vind fitness-bikes fijner zitten (iets meer ontspannen). Dit hoeft overigens niet persé zo te zijn! Plus ze lijken me scherper te sturen, en ik hou van scherpe bochtjes


Mooi toch   Is overigens geen originele foto, ik heb er een recht stuur op gephotoshopped...

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 19:26

@KukeleKupers: fiets jij al lang? En wat voor tochten rijd je met deze fiets (lange tochten)? Heb je ook bar-ends geplaatst?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 26 feb 2007 20:12

Ik heb het altijd leuk gevonden om zomaar een stukje te (cross)fietsen, maar ben pas anderhaldf jaar 'fanatiek' bezig met de sport.
Ik heb toen een Crosshybride bestelt via internet (niet slim voor je eerste fiets!), daarna een fitnessfiets omdat ik de crosshybride te langzaam vond. Op deze fitnessfiets heb ik toch wel wat kilometers gereden, maar ik heb er nog meer uren aan gesleuteld. Ik heb daarmee wel de nodige fiets-technische ervaring opgedaan Hij ziet er nu wel leuk uit (op de foto komt het rood er nie goed uit, en is de fiets nog niet klaar) en ik gebruik 'm voor woon-werk gebeuren.


maar deze twee fietsen waren low-budget. Ik heb toen doorgespaard voor een MTB, werd een Cube LTD Comp. Erg fijne MTB.
Ik had toen dus een crosshybride (waar ik ooit nog een single speed project van wil maken), een fitness-fiets voor woonwerk verkeer, en een MTB.
Tijd voor een echte tour-fiets dacht ik...
Lang gezocht, veel op dit forum gelezen, en toen Bike2build de Cube Streamer in de aanbieding deed heb ik de knoop doorgehakt. Ik vroeg ze om de fiets om te laten bouwen naar een fitness-fiets. Dat kon, tegen een mooie prijs naar mijn mening, dus heb ik m besteld.
Er zitten nu idd van die (zware!) BBB ergonomische barends op, maar die wil nog eens vervangen voor wat carbon, blijft mooi spul
En ik wil er nog de Easton Vista's onder leggen, zien er mooi uit, mooi prijsje + alleen maar goede verhalen. Dit in tegenstelling tot wat er nu onder ligt...
Dan is de fiets idd klaar voor de wat langere tour tochtjes. Ik wil er ritjes van 50-100km op fietsen. 50km vond ik op mijn ouwe "redband-alsjevoorpretbent" fiets nog net te doen, maar langer doorfietsen zorgde voor pijn dankzij zadel en foute afstelling. Ik vond het niet meer waard om deze fiets nog verder naar mijn wensen aan te passen (low-budget onderdelen), dus besloot ik maar te gaan zoeken voor een fatsoenlijke bike.

ff edit: als je de link uit m'n signatuur checkt kun je m'n Cube in z'n huidige status zien

Plaats reactie