Diep zitten is te leren??
-
- Forum-lid HC
Regelmatig zie hier op het fietsforum fietsen met grote hoge spacertorens, fietsmaat is vaak wel goed (soms 1 maatje te klein) maar veel toerders hebben er een hekel aan diep te zitten.
Zelf had ik ook maar 6,5 cm hoogteverschil (stuur-zadel), langzaam ben ik aan het zakken gegaan 1/2 cm in de 2 maanden. Nu zit ik op 10 cm, en onder in de beugel heb ik nu een bijna vlakke rug. Ik rij nu ook veel meer onderin de beugel dan voorheen. Het enige waar ik nog wat last van heb is soms mijn nek, omdat als ik met de handen boven op het stuur rij, de neiging heb mijn hoofd te ver achterover te strekken.
Dus is diep zitten wel degelijk aan te leren???
Zelf had ik ook maar 6,5 cm hoogteverschil (stuur-zadel), langzaam ben ik aan het zakken gegaan 1/2 cm in de 2 maanden. Nu zit ik op 10 cm, en onder in de beugel heb ik nu een bijna vlakke rug. Ik rij nu ook veel meer onderin de beugel dan voorheen. Het enige waar ik nog wat last van heb is soms mijn nek, omdat als ik met de handen boven op het stuur rij, de neiging heb mijn hoofd te ver achterover te strekken.
Dus is diep zitten wel degelijk aan te leren???
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
Ik denk het wel. Als wielertoerist begin ik meestal in januari weer een beetje te fietsen en dan wen ik langzaam weer aan een wat diepere zit, met vaak de handen op het stuur, waar ik dan 's zomers makkelijk comfortabel in de beugels zit.
Mijn fiets is bezeten!
-
- Forum-lid
Hoogte verschil zadel/stuur is bij mij 13 cm. fietst heerlijk. Moet wel zeggen dat ik zowel op de MTB als de racefiets een erg diepe zit prettig vind. Suc6 met zakken
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
Zo'n diepe zit heeft natuurlijk pas zin als het te verantwoorden is met je armlengte, soepelheid, enz.Met 10cm zit je echt al diep genoeg: bij ons in de ploeg zijn er bij de uitmetingen nauwelijks die dieper zitten. Bij mijn weten zit niemand op 13cm. Op de duur kan je zo diep gaan zitten dat je elk klein beetje winst in aerodynamica terug verliest in kracht door knelling van slagaders naar je benen, verkeerde hoek van je bekken of rug- en nekproblemen... en dat kan ook niet de bedoeling zijn!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 25 Februari 2007
Is de ATB en de racefiets op dit gebied dan een beetje te vergelijken?Op m'n ATB zit ik namelijk ook lager dan op m'n racefiets.
Bedoel je met lager niet dat je zadel lager staat tov je pedalen dan bij je racefiets? Maar over het algemeen maakt het heel veel uit en is veer verschil tussen een racefiets en een atb. Sowieso is de geometrie van beide fietsen onvergelijkbaar. Maar ook op de atb, kan je verschillende houdingen aannemen, de een zit juist wat dieper dan de ander, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik, bij het mtb-en in de ardennen juist helemaal niet diep wil zitten om zo het zwaartepunt lekker naar achter te hebben, om comfortabel en toch snel te kunnen dalen. Maar er zijn mensen die atb allen gebruiken op de weg en in het bos op onverhard terrein. Dan kan ik me voorstellen dat je juist wat dieper wil zitten om wat snelheidwinst te bahalen.
Is de ATB en de racefiets op dit gebied dan een beetje te vergelijken?Op m'n ATB zit ik namelijk ook lager dan op m'n racefiets.
Bedoel je met lager niet dat je zadel lager staat tov je pedalen dan bij je racefiets? Maar over het algemeen maakt het heel veel uit en is veer verschil tussen een racefiets en een atb. Sowieso is de geometrie van beide fietsen onvergelijkbaar. Maar ook op de atb, kan je verschillende houdingen aannemen, de een zit juist wat dieper dan de ander, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik, bij het mtb-en in de ardennen juist helemaal niet diep wil zitten om zo het zwaartepunt lekker naar achter te hebben, om comfortabel en toch snel te kunnen dalen. Maar er zijn mensen die atb allen gebruiken op de weg en in het bos op onverhard terrein. Dan kan ik me voorstellen dat je juist wat dieper wil zitten om wat snelheidwinst te bahalen.
You can never be too Specialized
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 25 Februari 2007
Het enige waar ik nog wat last van heb is soms mijn nek, omdat als ik met de handen boven op het stuur rij, de neiging heb mijn hoofd te ver achterover te strekken.
Je zult toch naar voren moeten kijken om te zien waar je fietst. En als je een bril draagt is het onvermijdelijk om je hoofd ver omhoog te houden, anders kijk je over je bril heen. Dus diep zitten zorgt bij mij voor dit extra probleem.
Het enige waar ik nog wat last van heb is soms mijn nek, omdat als ik met de handen boven op het stuur rij, de neiging heb mijn hoofd te ver achterover te strekken.
Je zult toch naar voren moeten kijken om te zien waar je fietst. En als je een bril draagt is het onvermijdelijk om je hoofd ver omhoog te houden, anders kijk je over je bril heen. Dus diep zitten zorgt bij mij voor dit extra probleem.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Februari 2007
Dan moet je gewoon een betere bril kopen, lijkt me niet zo goed voor je nek als je door je bril je hoofd steeds omhoog moet houden.
Tuurlijk...
Doe eens een goede suggestie zonder dat ik gelijk op die Snooker speler ga lijken (kan even niet op zijn naam komen).
Ter info ik rijd nu met een Briko Sprinter en dat lijkt me een typische fietsbril voor brildragers.
Dan moet je gewoon een betere bril kopen, lijkt me niet zo goed voor je nek als je door je bril je hoofd steeds omhoog moet houden.
Tuurlijk...
Doe eens een goede suggestie zonder dat ik gelijk op die Snooker speler ga lijken (kan even niet op zijn naam komen).
Ter info ik rijd nu met een Briko Sprinter en dat lijkt me een typische fietsbril voor brildragers.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 26 Februari 2007
Tuurlijk...
Inderdaad, van Amclassic-fan ben ik betere bijdragen gewend dan deze.
Briko? Zal eens gaan surfen.
Tuurlijk...
Inderdaad, van Amclassic-fan ben ik betere bijdragen gewend dan deze.
Briko? Zal eens gaan surfen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
adidas evil-eye.. geschikt voor brildragers (klik montuurtje) gebruik ik zelf al 3jaar vorig jaar nog het nieuwe model de evil eye climacool aangeschaft.. ik wil geen andere meer, enkel een oakley m-frame zou deze nog kunnen vervangen maar dat is met mijn sterkte niet mogelijk.