Daveke’s MTB
Aangezien er hier al een paar draadjes geopend zijn over fietsen zal ik er eens een openen over mijn MTB
Afgelopen jaar in Januari kocht ik bij Rose Versand een Red Bull Al-Werks. Ik wou perse een frame hebben dat sprekend leek op mijn racefiets en aangezien ik toen nog een beperkt budget had kwam ik uit bij Red Bull. Het standaard rond de 1700-1800 wegende aluminium geanodiseerde frame kwam met een Manitou Skareb Elite. Wat Extreme componenten en een mix van LX en XT completeerden deze bike. Remmen werd gedaan via HS33's. Wielen waren LX naven gevlochten om Mavic X317's waar Continental Vapor de schoenen leverde.
Omdat je bij Red Bull de bikes naar keuze af kon laten monteren liet ik er een XT crank in plaatsen en een SLR XP op zetten. Ook werden de Extreme componenten verwisseld voor Ritchey WCS in de alu variant. De fiets werd afgehaald en ging meteen naar mijn Fietsenmaker (Evers kent het moment nog..)
Ik had ondertussen zelf al XT V-brakes aangeschaft en de XT Dual Controls. Ik moest en zou dat gaan proberen dus de HS33's en LX Shifters werden verkocht. Ook de wielen werden verkocht omdat ik een setje CrossMax SL's op de kop had weten te tikken.
Mijn neefje bouwde de fiets vakkundig om en plaatste ook de nokons in het zwart-zilver en de zilveren Elite Patao's op de fiets. Het biken kon gaan beginnen!
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en de tuningsdrift barstte los.. De fiets moest toch maar eens wat lichter worden. Hij bungelde rond de 11 kg en dat moest toch lichter kunnen!
Na een hoop gezoek en gepluis werd de knoop doorgehakt en de WCS Carbon zadelpen en stuur werden besteld. Later volgde ook nog de stuurpen en carbon Ritchey top-cap. Met het oog op lichtere banden kwamen er Continental Leaders wat al weer 150 gram scheelde met de Vapors. ndertussen had ik al een SLR getuned en die kwam op de MTB te staan. De Alu brakeboosters maakte plaats voor een enkele in carbon aan de achterzijde en de patao's zwierden eraf voor ongeveer dezelfde maar dan in carbon. De XT cassette maakte plaats voor een Ultegra 12-27. Ook was ik niet tevreden over de werking van de XT achterderailleur dus die moest plaats maken voor een XTR. TA tandwielen werden om het XT crankstel geschroeft en ik was alweer een hoop gewicht kwijt.
Na een tijdje een hoop gelezen te hebben over de voor en nadelen over het plaatsen van een vaste vork besloot ik de gok te nemen en de WCS Carbon vork te bestellen waar ik intussen helemaal verliefd op was geworden. Een gewichtsbesparing van een kilo volgde en ik was al in de zevende hemel.. Hij woog iets meer als 9 kilo! Ik was onder de 10 kilo grens gedoken!
Maar goed, ik kreeg een financiele meevaller en besloot om toch nog wat gewicht van de fiets af te snoepen. Ik bestelde wat XTR onderdelen als Shifters, V-brakes, Voorderailleur, Crankstel en de nieuwe XTR pedalen. Een Dura Ace 12-25 cassette werd erop gestoken en tot slot nog een setje Continental Twister Supersonics om dan toch aan het vlieggewicht te komen..
Eindresultaat: ACHT KOMMA VIER KILO! (en een stuk armer)
Buildlist:
Frame: Red Bull Al-Werks Anodized Silver
Vork: Ritchey WCS Carbon
Wielen: Mavic CrossMax SL
Achterderailleur: Shimano XTR
Voorderailleur: Shimano XTR
Shifters: Shimano XTR Dual Control
Remmen: Shimano XTR + Carbon Brakebooster
Crankstel: Shimano XTR
Pedalen: Shimano XTR
Cassette: Shimano Dura Ace 12-25
Ketting: Shimano Dura Ace
Kabels: Nokon Konkavex (zwart-zilver omgezet)
Balhoofd: Ritchey WCS Alu met Ritchey Carbon Topcap
Grips: Ritchey WCS Truegrips
Stuur: Ritchey WCS Carbon 560 mm
Stuurpen: Ritchey WCS Carbon 120 mm
Zadelpen: Ritchey WCS Carbon
Zadel: Selle Italia SLR Titanium Tuned 110 gram
Buitenbanden: Continental Twister Supersonic
Binnenbanden: Bontrager XXX Lite
Bidonhouders: Logoloze Patao Carbon
Edit: Imageshack weigert bij mij de dienst, dus jullie houden foto's van mij tegoed..
Afgelopen jaar in Januari kocht ik bij Rose Versand een Red Bull Al-Werks. Ik wou perse een frame hebben dat sprekend leek op mijn racefiets en aangezien ik toen nog een beperkt budget had kwam ik uit bij Red Bull. Het standaard rond de 1700-1800 wegende aluminium geanodiseerde frame kwam met een Manitou Skareb Elite. Wat Extreme componenten en een mix van LX en XT completeerden deze bike. Remmen werd gedaan via HS33's. Wielen waren LX naven gevlochten om Mavic X317's waar Continental Vapor de schoenen leverde.
Omdat je bij Red Bull de bikes naar keuze af kon laten monteren liet ik er een XT crank in plaatsen en een SLR XP op zetten. Ook werden de Extreme componenten verwisseld voor Ritchey WCS in de alu variant. De fiets werd afgehaald en ging meteen naar mijn Fietsenmaker (Evers kent het moment nog..)
Ik had ondertussen zelf al XT V-brakes aangeschaft en de XT Dual Controls. Ik moest en zou dat gaan proberen dus de HS33's en LX Shifters werden verkocht. Ook de wielen werden verkocht omdat ik een setje CrossMax SL's op de kop had weten te tikken.
Mijn neefje bouwde de fiets vakkundig om en plaatste ook de nokons in het zwart-zilver en de zilveren Elite Patao's op de fiets. Het biken kon gaan beginnen!
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en de tuningsdrift barstte los.. De fiets moest toch maar eens wat lichter worden. Hij bungelde rond de 11 kg en dat moest toch lichter kunnen!
Na een hoop gezoek en gepluis werd de knoop doorgehakt en de WCS Carbon zadelpen en stuur werden besteld. Later volgde ook nog de stuurpen en carbon Ritchey top-cap. Met het oog op lichtere banden kwamen er Continental Leaders wat al weer 150 gram scheelde met de Vapors. ndertussen had ik al een SLR getuned en die kwam op de MTB te staan. De Alu brakeboosters maakte plaats voor een enkele in carbon aan de achterzijde en de patao's zwierden eraf voor ongeveer dezelfde maar dan in carbon. De XT cassette maakte plaats voor een Ultegra 12-27. Ook was ik niet tevreden over de werking van de XT achterderailleur dus die moest plaats maken voor een XTR. TA tandwielen werden om het XT crankstel geschroeft en ik was alweer een hoop gewicht kwijt.
Na een tijdje een hoop gelezen te hebben over de voor en nadelen over het plaatsen van een vaste vork besloot ik de gok te nemen en de WCS Carbon vork te bestellen waar ik intussen helemaal verliefd op was geworden. Een gewichtsbesparing van een kilo volgde en ik was al in de zevende hemel.. Hij woog iets meer als 9 kilo! Ik was onder de 10 kilo grens gedoken!
Maar goed, ik kreeg een financiele meevaller en besloot om toch nog wat gewicht van de fiets af te snoepen. Ik bestelde wat XTR onderdelen als Shifters, V-brakes, Voorderailleur, Crankstel en de nieuwe XTR pedalen. Een Dura Ace 12-25 cassette werd erop gestoken en tot slot nog een setje Continental Twister Supersonics om dan toch aan het vlieggewicht te komen..
Eindresultaat: ACHT KOMMA VIER KILO! (en een stuk armer)
Buildlist:
Frame: Red Bull Al-Werks Anodized Silver
Vork: Ritchey WCS Carbon
Wielen: Mavic CrossMax SL
Achterderailleur: Shimano XTR
Voorderailleur: Shimano XTR
Shifters: Shimano XTR Dual Control
Remmen: Shimano XTR + Carbon Brakebooster
Crankstel: Shimano XTR
Pedalen: Shimano XTR
Cassette: Shimano Dura Ace 12-25
Ketting: Shimano Dura Ace
Kabels: Nokon Konkavex (zwart-zilver omgezet)
Balhoofd: Ritchey WCS Alu met Ritchey Carbon Topcap
Grips: Ritchey WCS Truegrips
Stuur: Ritchey WCS Carbon 560 mm
Stuurpen: Ritchey WCS Carbon 120 mm
Zadelpen: Ritchey WCS Carbon
Zadel: Selle Italia SLR Titanium Tuned 110 gram
Buitenbanden: Continental Twister Supersonic
Binnenbanden: Bontrager XXX Lite
Bidonhouders: Logoloze Patao Carbon
Edit: Imageshack weigert bij mij de dienst, dus jullie houden foto's van mij tegoed..
Science of Performance!
Ik zag laatst al in je msn 8,4kg staan. Ik dacht eerst aan je racer, maar toen dacht ik die is toch veel lichter dan 8,4kg?
Toen wist ik het weer hij was zijn MTB aan het tunen. Maar zo licht had ik nooit gedacht!
Toen wist ik het weer hij was zijn MTB aan het tunen. Maar zo licht had ik nooit gedacht!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Foto's van deze mooie bike?
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Februari 2007
Mooi gewicht, maar een vaste vork en die slicks horen niet echt thuis op een mtb naar mijn mening.
Daarover valt natuurlijk te discussieren, echter blijft het een leuke prestatie!
@Davy: Je moet eens aan frank vragen hoe die bike van Patrick (oud collega van hem & mij) zijn fiets heeft getuned.. die gast zat casettes, crankstellen, frames allemaal uit te slijpen waar het mogelijk was (uiteraard wel op verantwoorde plekken).
Die gast kreeg het voor elkaar om zelfs ruim onder de 8 kilo te komen!
Mooi gewicht, maar een vaste vork en die slicks horen niet echt thuis op een mtb naar mijn mening.
Daarover valt natuurlijk te discussieren, echter blijft het een leuke prestatie!
@Davy: Je moet eens aan frank vragen hoe die bike van Patrick (oud collega van hem & mij) zijn fiets heeft getuned.. die gast zat casettes, crankstellen, frames allemaal uit te slijpen waar het mogelijk was (uiteraard wel op verantwoorde plekken).
Die gast kreeg het voor elkaar om zelfs ruim onder de 8 kilo te komen!
Train ze!
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
IMG height=100 src= http://www.extralite.com/immag20menu/RC ... 20roll.gif width=104 border=0 name=RC1 Race Custom osrc= http://www.extralite.com/immag20menu/RC ... custom.gif">
Deze weegt onder de acht kilo, en je hoeft hem "alleen maar" te kopen.
Deze weegt onder de acht kilo, en je hoeft hem "alleen maar" te kopen.
@ Evers: Ik heb alle onderdelen kunnen verkopen, ik zal binnenkort mijn kist onder het bed eens leegmaken. Je hoort wel van me of ik daar nog iets in aantref. Die patrick, was dat diegene met die Specialized met een SID? Frank heeft inderdaad wel eens gepraat over die fiets.. hij vond hem zo slap als een vod.. maar wel ontzettend licht
@ Am-classic: De banden ga ik morgen testen, dat was meer om eens te proberen en anders alleen voor droog weer. Ik heb nog Vapors en Leaders onder het bed liggen! De vaste vork daarantegen ben ik zeer content van. Dempt buitengewoon goed en heb de veerweg van een verende vork hier niet nodig, het is zo vlak als een biljart.
FOTO's
Dit is hoe ik de mountainbike binnen kreeg met de standaard Skareb vork, wcs alu componenten. ndertussen wel de nokons, crossmaxen en XT Dual Controls geplaatst.
Alu WCS cockpit
De achtertrein met Nokons
Op deze foto was de nieuwe WCS vork reeds gemonteerd, nieuwe bidonhouder, carbon brakebooster, Conti Leaders, WCS carbon Componenten, XTR achterderailleur en de getunede SLR Titanium. Er zat wel nog steeds de XT groep op.
Laatst gemaakte foto met XTR groep, XTR pedalen en Conti Twister Supersonics
Meer detailsfoto's
Vooraanzicht
Wcs Carbon Voorvork
WCS carbon cockpit met Titanium boutjes
Getunede SLR op de WCS carbon Zadelpen
18 gram wegende Replica-Patao
Carbon Brakebooster en nokons
XTR Crankstel
De nieuwe XTR Pedalen
XTR Achterderailleur
Dura Ace 12-25 met 3 Titanium Kransjes
@ Am-classic: De banden ga ik morgen testen, dat was meer om eens te proberen en anders alleen voor droog weer. Ik heb nog Vapors en Leaders onder het bed liggen! De vaste vork daarantegen ben ik zeer content van. Dempt buitengewoon goed en heb de veerweg van een verende vork hier niet nodig, het is zo vlak als een biljart.
FOTO's
Dit is hoe ik de mountainbike binnen kreeg met de standaard Skareb vork, wcs alu componenten. ndertussen wel de nokons, crossmaxen en XT Dual Controls geplaatst.
Alu WCS cockpit
De achtertrein met Nokons
Op deze foto was de nieuwe WCS vork reeds gemonteerd, nieuwe bidonhouder, carbon brakebooster, Conti Leaders, WCS carbon Componenten, XTR achterderailleur en de getunede SLR Titanium. Er zat wel nog steeds de XT groep op.
Laatst gemaakte foto met XTR groep, XTR pedalen en Conti Twister Supersonics
Meer detailsfoto's
Vooraanzicht
Wcs Carbon Voorvork
WCS carbon cockpit met Titanium boutjes
Getunede SLR op de WCS carbon Zadelpen
18 gram wegende Replica-Patao
Carbon Brakebooster en nokons
XTR Crankstel
De nieuwe XTR Pedalen
XTR Achterderailleur
Dura Ace 12-25 met 3 Titanium Kransjes
Science of Performance!
Juist ja
Dat is wel het allerlaatste wat nog vervangen moet worden. Ik zou dolgraag een Scott Scale kopen.. maar op het moment liggen de prioriteiten ergens anders (lees sparen wegens wat druk van vooral moeders). Ergens zal dat nog wel een keer komen maar ik wil ook nog wel een Polar CS600, Carbon Nokons en een WCS carbon Classic stuur ipv de Logic in mn racefiets. Nog genoeg wensjes dus!
Zojuist nieuwe kapjes besteld voor op de XTR shifters daar deze wat opdruk aan het verliezen waren..
Dat is wel het allerlaatste wat nog vervangen moet worden. Ik zou dolgraag een Scott Scale kopen.. maar op het moment liggen de prioriteiten ergens anders (lees sparen wegens wat druk van vooral moeders). Ergens zal dat nog wel een keer komen maar ik wil ook nog wel een Polar CS600, Carbon Nokons en een WCS carbon Classic stuur ipv de Logic in mn racefiets. Nog genoeg wensjes dus!
Zojuist nieuwe kapjes besteld voor op de XTR shifters daar deze wat opdruk aan het verliezen waren..
Science of Performance!