Daveke’s MTB
Geplaatst: 24 feb 2007 18:25
Aangezien er hier al een paar draadjes geopend zijn over fietsen zal ik er eens een openen over mijn MTB
Afgelopen jaar in Januari kocht ik bij Rose Versand een Red Bull Al-Werks. Ik wou perse een frame hebben dat sprekend leek op mijn racefiets en aangezien ik toen nog een beperkt budget had kwam ik uit bij Red Bull. Het standaard rond de 1700-1800 wegende aluminium geanodiseerde frame kwam met een Manitou Skareb Elite. Wat Extreme componenten en een mix van LX en XT completeerden deze bike. Remmen werd gedaan via HS33's. Wielen waren LX naven gevlochten om Mavic X317's waar Continental Vapor de schoenen leverde.
Omdat je bij Red Bull de bikes naar keuze af kon laten monteren liet ik er een XT crank in plaatsen en een SLR XP op zetten. Ook werden de Extreme componenten verwisseld voor Ritchey WCS in de alu variant. De fiets werd afgehaald en ging meteen naar mijn Fietsenmaker (Evers kent het moment nog..)
Ik had ondertussen zelf al XT V-brakes aangeschaft en de XT Dual Controls. Ik moest en zou dat gaan proberen dus de HS33's en LX Shifters werden verkocht. Ook de wielen werden verkocht omdat ik een setje CrossMax SL's op de kop had weten te tikken.
Mijn neefje bouwde de fiets vakkundig om en plaatste ook de nokons in het zwart-zilver en de zilveren Elite Patao's op de fiets. Het biken kon gaan beginnen!
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en de tuningsdrift barstte los.. De fiets moest toch maar eens wat lichter worden. Hij bungelde rond de 11 kg en dat moest toch lichter kunnen!
Na een hoop gezoek en gepluis werd de knoop doorgehakt en de WCS Carbon zadelpen en stuur werden besteld. Later volgde ook nog de stuurpen en carbon Ritchey top-cap. Met het oog op lichtere banden kwamen er Continental Leaders wat al weer 150 gram scheelde met de Vapors. ndertussen had ik al een SLR getuned en die kwam op de MTB te staan. De Alu brakeboosters maakte plaats voor een enkele in carbon aan de achterzijde en de patao's zwierden eraf voor ongeveer dezelfde maar dan in carbon. De XT cassette maakte plaats voor een Ultegra 12-27. Ook was ik niet tevreden over de werking van de XT achterderailleur dus die moest plaats maken voor een XTR. TA tandwielen werden om het XT crankstel geschroeft en ik was alweer een hoop gewicht kwijt.
Na een tijdje een hoop gelezen te hebben over de voor en nadelen over het plaatsen van een vaste vork besloot ik de gok te nemen en de WCS Carbon vork te bestellen waar ik intussen helemaal verliefd op was geworden. Een gewichtsbesparing van een kilo volgde en ik was al in de zevende hemel.. Hij woog iets meer als 9 kilo! Ik was onder de 10 kilo grens gedoken!
Maar goed, ik kreeg een financiele meevaller en besloot om toch nog wat gewicht van de fiets af te snoepen. Ik bestelde wat XTR onderdelen als Shifters, V-brakes, Voorderailleur, Crankstel en de nieuwe XTR pedalen. Een Dura Ace 12-25 cassette werd erop gestoken en tot slot nog een setje Continental Twister Supersonics om dan toch aan het vlieggewicht te komen..
Eindresultaat: ACHT KOMMA VIER KILO! (en een stuk armer)
Buildlist:
Frame: Red Bull Al-Werks Anodized Silver
Vork: Ritchey WCS Carbon
Wielen: Mavic CrossMax SL
Achterderailleur: Shimano XTR
Voorderailleur: Shimano XTR
Shifters: Shimano XTR Dual Control
Remmen: Shimano XTR + Carbon Brakebooster
Crankstel: Shimano XTR
Pedalen: Shimano XTR
Cassette: Shimano Dura Ace 12-25
Ketting: Shimano Dura Ace
Kabels: Nokon Konkavex (zwart-zilver omgezet)
Balhoofd: Ritchey WCS Alu met Ritchey Carbon Topcap
Grips: Ritchey WCS Truegrips
Stuur: Ritchey WCS Carbon 560 mm
Stuurpen: Ritchey WCS Carbon 120 mm
Zadelpen: Ritchey WCS Carbon
Zadel: Selle Italia SLR Titanium Tuned 110 gram
Buitenbanden: Continental Twister Supersonic
Binnenbanden: Bontrager XXX Lite
Bidonhouders: Logoloze Patao Carbon
Edit: Imageshack weigert bij mij de dienst, dus jullie houden foto's van mij tegoed..
Afgelopen jaar in Januari kocht ik bij Rose Versand een Red Bull Al-Werks. Ik wou perse een frame hebben dat sprekend leek op mijn racefiets en aangezien ik toen nog een beperkt budget had kwam ik uit bij Red Bull. Het standaard rond de 1700-1800 wegende aluminium geanodiseerde frame kwam met een Manitou Skareb Elite. Wat Extreme componenten en een mix van LX en XT completeerden deze bike. Remmen werd gedaan via HS33's. Wielen waren LX naven gevlochten om Mavic X317's waar Continental Vapor de schoenen leverde.
Omdat je bij Red Bull de bikes naar keuze af kon laten monteren liet ik er een XT crank in plaatsen en een SLR XP op zetten. Ook werden de Extreme componenten verwisseld voor Ritchey WCS in de alu variant. De fiets werd afgehaald en ging meteen naar mijn Fietsenmaker (Evers kent het moment nog..)
Ik had ondertussen zelf al XT V-brakes aangeschaft en de XT Dual Controls. Ik moest en zou dat gaan proberen dus de HS33's en LX Shifters werden verkocht. Ook de wielen werden verkocht omdat ik een setje CrossMax SL's op de kop had weten te tikken.
Mijn neefje bouwde de fiets vakkundig om en plaatste ook de nokons in het zwart-zilver en de zilveren Elite Patao's op de fiets. Het biken kon gaan beginnen!
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en de tuningsdrift barstte los.. De fiets moest toch maar eens wat lichter worden. Hij bungelde rond de 11 kg en dat moest toch lichter kunnen!
Na een hoop gezoek en gepluis werd de knoop doorgehakt en de WCS Carbon zadelpen en stuur werden besteld. Later volgde ook nog de stuurpen en carbon Ritchey top-cap. Met het oog op lichtere banden kwamen er Continental Leaders wat al weer 150 gram scheelde met de Vapors. ndertussen had ik al een SLR getuned en die kwam op de MTB te staan. De Alu brakeboosters maakte plaats voor een enkele in carbon aan de achterzijde en de patao's zwierden eraf voor ongeveer dezelfde maar dan in carbon. De XT cassette maakte plaats voor een Ultegra 12-27. Ook was ik niet tevreden over de werking van de XT achterderailleur dus die moest plaats maken voor een XTR. TA tandwielen werden om het XT crankstel geschroeft en ik was alweer een hoop gewicht kwijt.
Na een tijdje een hoop gelezen te hebben over de voor en nadelen over het plaatsen van een vaste vork besloot ik de gok te nemen en de WCS Carbon vork te bestellen waar ik intussen helemaal verliefd op was geworden. Een gewichtsbesparing van een kilo volgde en ik was al in de zevende hemel.. Hij woog iets meer als 9 kilo! Ik was onder de 10 kilo grens gedoken!
Maar goed, ik kreeg een financiele meevaller en besloot om toch nog wat gewicht van de fiets af te snoepen. Ik bestelde wat XTR onderdelen als Shifters, V-brakes, Voorderailleur, Crankstel en de nieuwe XTR pedalen. Een Dura Ace 12-25 cassette werd erop gestoken en tot slot nog een setje Continental Twister Supersonics om dan toch aan het vlieggewicht te komen..
Eindresultaat: ACHT KOMMA VIER KILO! (en een stuk armer)
Buildlist:
Frame: Red Bull Al-Werks Anodized Silver
Vork: Ritchey WCS Carbon
Wielen: Mavic CrossMax SL
Achterderailleur: Shimano XTR
Voorderailleur: Shimano XTR
Shifters: Shimano XTR Dual Control
Remmen: Shimano XTR + Carbon Brakebooster
Crankstel: Shimano XTR
Pedalen: Shimano XTR
Cassette: Shimano Dura Ace 12-25
Ketting: Shimano Dura Ace
Kabels: Nokon Konkavex (zwart-zilver omgezet)
Balhoofd: Ritchey WCS Alu met Ritchey Carbon Topcap
Grips: Ritchey WCS Truegrips
Stuur: Ritchey WCS Carbon 560 mm
Stuurpen: Ritchey WCS Carbon 120 mm
Zadelpen: Ritchey WCS Carbon
Zadel: Selle Italia SLR Titanium Tuned 110 gram
Buitenbanden: Continental Twister Supersonic
Binnenbanden: Bontrager XXX Lite
Bidonhouders: Logoloze Patao Carbon
Edit: Imageshack weigert bij mij de dienst, dus jullie houden foto's van mij tegoed..