Ontvetter slecht voor Carbon?
Quoten: Origineel geplaatst door Duusjanus op 24 Februari 2007
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 24 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Duusjanus op 24 Februari 2007
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Ook ontvetters zoals lampenolie, wasbenzine? Die laatste gebruikt ik niet meer, veel te hard om mee te ontvetten. Lampenolie laat een laagje olie achter. Kan dit dan op carbon?
Quoten: Origineel geplaatst door Duusjanus op 24 Februari 2007
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Ook ontvetters zoals lampenolie, wasbenzine? Die laatste gebruikt ik niet meer, veel te hard om mee te ontvetten. Lampenolie laat een laagje olie achter. Kan dit dan op carbon?
Nulla tenaci invia est via!
Er zijn bepaalde industriele ontvetters die inderdaad de blanke laklaag kunnen aantasten. Sterker nog: bij regelmatig poetsen, poets je de laag er af en dus op een gegeven moment ook de laag er onder.
Carbon is gemaakt van vezels die samengeperst zijn en verlijmd zijn. Is je frame niet beschermd d.m.v. een blanke lak dan moet je ook voorzichtig zijn met industriele ontvetters.
Je mag er van uit gaan dat de middelen die men in de fietsenwinkels verkoopt, vriendelijk is voor de blanke lak of carbonframe. Maar zonder chemische toevoeging is haast niet goed te ontvetten. Voorzichtigheid geboden dus. Wees zuinig met dit spul, is voor je fiets en zeker voor het milieu beter.
Maurice
Carbon is gemaakt van vezels die samengeperst zijn en verlijmd zijn. Is je frame niet beschermd d.m.v. een blanke lak dan moet je ook voorzichtig zijn met industriele ontvetters.
Je mag er van uit gaan dat de middelen die men in de fietsenwinkels verkoopt, vriendelijk is voor de blanke lak of carbonframe. Maar zonder chemische toevoeging is haast niet goed te ontvetten. Voorzichtigheid geboden dus. Wees zuinig met dit spul, is voor je fiets en zeker voor het milieu beter.
Maurice
Niets is wat het lijkt..
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03
en hoe zit het met dreft en dubro?
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik denk dat je beter niet te agressief spul kan gebruiken, gewoon dreft ofzo. Is je casette en ketting nou echt te smerig; dan gewoon ff eraf halen en met een doek poetsen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47
Dus best geen lampenolie om je cassette van je carbon wielen te reinigen? Dan moet ik op zoek naar een zachtere ontvetter... Iemand tips?
Nulla tenaci invia est via!
Hoi,
De ontvetter van Simano in Blauwe spuitbussen is wellicht onverslaanbaar
wat onvetten op een veilige mannier betreft !
Ik heb géén aandelen hoor, maar wij gebruiken het in onze werkplaats omwille van zijn betrouwbaarheid en zijn sterk ontvettend vermogen.
Ruikt naar citroen en is ook nog eens veilig voor de handen.
Cioa.
De ontvetter van Simano in Blauwe spuitbussen is wellicht onverslaanbaar
wat onvetten op een veilige mannier betreft !
Ik heb géén aandelen hoor, maar wij gebruiken het in onze werkplaats omwille van zijn betrouwbaarheid en zijn sterk ontvettend vermogen.
Ruikt naar citroen en is ook nog eens veilig voor de handen.
Cioa.
Quote: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 26 Februari 2007
Dus best geen lampenolie om je cassette van je carbon wielen te reinigen? Dan moet ik op zoek naar een zachtere ontvetter... Iemand tips?
Geen probleem wanneer je voor het reinigen de cassette van je wiel afhaalt.
Wanneer het spul nog op m'n fiets zit maak ik ketting en tandwielen even schoon met afwasmiddel en een afwasborstel.
Voor de ketting ook even wat afwasmiddel op een oud schuursponsje ( op de sponskant) en daar de ketting mee reinigen.
Dus best geen lampenolie om je cassette van je carbon wielen te reinigen? Dan moet ik op zoek naar een zachtere ontvetter... Iemand tips?
Geen probleem wanneer je voor het reinigen de cassette van je wiel afhaalt.
Wanneer het spul nog op m'n fiets zit maak ik ketting en tandwielen even schoon met afwasmiddel en een afwasborstel.
Voor de ketting ook even wat afwasmiddel op een oud schuursponsje ( op de sponskant) en daar de ketting mee reinigen.
Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 24 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 24 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Duusjanus op 24 Februari 2007
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Ook ontvetters zoals lampenolie, wasbenzine? Die laatste gebruikt ik niet meer, veel te hard om mee te ontvetten. Lampenolie laat een laagje olie achter. Kan dit dan op carbon?
Hoi,
Ja, dit kan perfect. Lampenolie bestaat in verschillende samenstellingen (parafine olie meestal, vaak ook is het gewoon huisbrandolie) waarvan geen van beide schadelijk zijn.
Parafine olie ontvet niet zeer sterk, huisbrandolie ontvet beter en beide laten een vette neerslag achter die licht smerend werkt. In geen van beide gevallen zal het noch lak noch ketting of tandwielen schade toerichten.
Wasbenzine ontvet zeer sterk en is enkel te gebruiken bij losgemaakte onderdelen zoals kettingbladen en cassettes die van de drager zijn verwijderd.
Carbon composieten zijn chemisch zeer stabiel maar op de fiets is nagenoeg alles gelakt, tenminste de buitenzijde dan toch. Met lak moet je altijd opletten maar persoonlijk heb ik nog geen schade ondervonden.
Parafine olie leent zich ook uitstekend tot het opblinken van gelakte delen maar wel met een droge, zuivere katoenen lap nawrijven zoniet trekt het makkelijk stof aan.
Voor kettingen en cassettes gebruik ik als laatste stap altijd een citrusontvetter, na droogwrijven de ketting terug smeren met een goedkope olie en een nachtje laten intrekken. 's Anderendaags de ketting terug droogwrijven en dan met een weinig race olie insmeren. Ik gebruik hiervoor lage fricite olie van Morgan Blue, het best wat ik ken. Bij nat weer gebruik ik Boeshield T9 met een dun laagje teflonvet van Morgan Blue op de bovenzijde van de ketting.
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 24 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Duusjanus op 24 Februari 2007
Dit was over iets anders.. de moderator vertelde me iets over m'n profiel.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
Hoi,
ntvetter tast carbon niet aan.
Ciao,
Ook ontvetters zoals lampenolie, wasbenzine? Die laatste gebruikt ik niet meer, veel te hard om mee te ontvetten. Lampenolie laat een laagje olie achter. Kan dit dan op carbon?
Hoi,
Ja, dit kan perfect. Lampenolie bestaat in verschillende samenstellingen (parafine olie meestal, vaak ook is het gewoon huisbrandolie) waarvan geen van beide schadelijk zijn.
Parafine olie ontvet niet zeer sterk, huisbrandolie ontvet beter en beide laten een vette neerslag achter die licht smerend werkt. In geen van beide gevallen zal het noch lak noch ketting of tandwielen schade toerichten.
Wasbenzine ontvet zeer sterk en is enkel te gebruiken bij losgemaakte onderdelen zoals kettingbladen en cassettes die van de drager zijn verwijderd.
Carbon composieten zijn chemisch zeer stabiel maar op de fiets is nagenoeg alles gelakt, tenminste de buitenzijde dan toch. Met lak moet je altijd opletten maar persoonlijk heb ik nog geen schade ondervonden.
Parafine olie leent zich ook uitstekend tot het opblinken van gelakte delen maar wel met een droge, zuivere katoenen lap nawrijven zoniet trekt het makkelijk stof aan.
Voor kettingen en cassettes gebruik ik als laatste stap altijd een citrusontvetter, na droogwrijven de ketting terug smeren met een goedkope olie en een nachtje laten intrekken. 's Anderendaags de ketting terug droogwrijven en dan met een weinig race olie insmeren. Ik gebruik hiervoor lage fricite olie van Morgan Blue, het best wat ik ken. Bij nat weer gebruik ik Boeshield T9 met een dun laagje teflonvet van Morgan Blue op de bovenzijde van de ketting.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...