ultegra 9-speed Alpen-proof?
Ik zou graag op een zo goedkoop mogelijke wijze een ultegra 9-speed Alpen-proof willen maken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om alleen het kleine voorblad door een 34 tander te vervangen? Moet je perse het hele crankstel vervangen en een compact monteren? Zijn er nog andere slimme opties? (goedkope compact cranks?) Wat is het grootste tandwiel wat mogelijk is bij de cassette achter (zonder verlengde achter der.)?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
34 monteren gaat niet op een compact. De kleinste maat daarvoor is dacht ik 38. (anders wordt de diameter van de schroeven groter dan die van het kleine blad). TA en stronglight en andere maken goeie bladen voor compact en gewone crankstellen van 32 tot 53 (sommige ertussen niet).
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 23 Februari 2007
34 monteren gaat niet op een compact. De kleinste maat daarvoor is dacht ik 38. (anders wordt de diameter van de schroeven groter dan die van het kleine blad). TA en stronglight en andere maken goeie bladen voor compact en gewone crankstellen van 32 tot 53 (sommige ertussen niet).
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?
34 monteren gaat toch wel op een compact. Het is precies daarvoor bedoeld.
Een 12-29 cassette met 39-52 vóór (totaal verschil: 31 tanden) is theoretisch buiten bereik van een korte kooi derailleur (Max. capacity: 29 tanden).
Om te voorkomen dat het bovenste wieltje tegen de grootste krans komt moet je máár de B-schroef (die achter de derailleur pad ligt) draaien. En ik heb zover nooit kleinere derailleurwieltjes gezien.
34 monteren gaat niet op een compact. De kleinste maat daarvoor is dacht ik 38. (anders wordt de diameter van de schroeven groter dan die van het kleine blad). TA en stronglight en andere maken goeie bladen voor compact en gewone crankstellen van 32 tot 53 (sommige ertussen niet).
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?
34 monteren gaat toch wel op een compact. Het is precies daarvoor bedoeld.
Een 12-29 cassette met 39-52 vóór (totaal verschil: 31 tanden) is theoretisch buiten bereik van een korte kooi derailleur (Max. capacity: 29 tanden).
Om te voorkomen dat het bovenste wieltje tegen de grootste krans komt moet je máár de B-schroef (die achter de derailleur pad ligt) draaien. En ik heb zover nooit kleinere derailleurwieltjes gezien.
Quoten: Origineel geplaatst door Dogestyle op 23 Februari 2007
Hmm, het is me nog niet geheel duidelijk: is het mogelijk om op een (niet-compact, dus normale) octalink crankstel 52-39 de 39 te vervangen door een 34?
Nee. Kleiner dan 38 is niet mogelijk, voor zover mij bekend. In principe geldt: als TA het niet levert, kan het niet.....
Hmm, het is me nog niet geheel duidelijk: is het mogelijk om op een (niet-compact, dus normale) octalink crankstel 52-39 de 39 te vervangen door een 34?
Nee. Kleiner dan 38 is niet mogelijk, voor zover mij bekend. In principe geldt: als TA het niet levert, kan het niet.....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Ben niet enorm getalenteerd. Maar tot op heden de mountainbike gebruikt om te klimmen en daarmee op menig Ventoux / Galibier / Madeleine klimmers op de racefiets te grazen genomen die totaal geparkeerd stonden met een veel te zwaar verzet (ondanks het gewichtsnadeel van de mountainbike). De praktijk leert mij dat een hogere trapfrequentie gecombineerd met een klein verzet na 30 km klimmen het wint van de stoemper die 'stoer' een 39-26 gemonteerd heeft.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
moest dus zijn: 34 gaat niet op een regulier 2-voudig crankstel...
het was ook nog vroeg in de vrijdagmorgen voor mij...
39-28 is nipt op soupplesse. Vanaf 7 en meer zou ik resoluut voor de compact gaan...
het was ook nog vroeg in de vrijdagmorgen voor mij...
39-28 is nipt op soupplesse. Vanaf 7 en meer zou ik resoluut voor de compact gaan...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Als je in bezit ben van een mountainbike met 9-speed kan je ook overwegen om de cassette en achterderrailleur van je mountainbike op je racefiets te monteren.
Dan kun je achter met een 34 rijden, een goedkope oplossing.
Nadeel is dat de stappen tussen de kransjes vrij groot is.
Dan kun je achter met een 34 rijden, een goedkope oplossing.
Nadeel is dat de stappen tussen de kransjes vrij groot is.