Bracketas vast in frame
-
- Forum-lid
Ik heb een Giant CFR frame (=carbon met alu lugs). Nu zit er een Campagnolo Centaur 111mm trapas in, die ik graag wil vervangen door een Chorus 102mm as. Ik krijg hem er met de normale bracketas-sleutel echter niet uit (alu in alu). Iemand een idee? Verwarmen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Verwarmen zou ik niet doen, grote kans dat dat het einde van het frame zou zijn. Al geprobeerd om WD40 of 7-up in het schroefdraad te laten lopen? Je kan ook gewoon proberen 1e de rechterkant eruit te draaien en daarna links.
Met een lijmklem en 2 plankjes kan je de dop die de as pakt mooi klemmen en dan met een lange steeksleutel redelijk veilig kracht zetten zonder dat je ervan afschiet. Een baco wil meestal niet omdat je te dik is en uitsteekt aan de rand van de 'dop'.
Met een lijmklem en 2 plankjes kan je de dop die de as pakt mooi klemmen en dan met een lange steeksleutel redelijk veilig kracht zetten zonder dat je ervan afschiet. Een baco wil meestal niet omdat je te dik is en uitsteekt aan de rand van de 'dop'.
ventueel de dop klemmen met de crankbouten en een ringetje, en de adapter in een bankschroef zetten. Hiermee kan je het frame als hefboom gebruiken. Als je het nu niet los krijg draai je alles stuk. Zoals Am-Claasic zegt ook ff inspuiten met een kruipolie (WD40). Vooraf dan he!
Quoten: Origineel geplaatst door Frank Schneider op 20 Februari 2007
Ik heb een Giant CFR frame (=carbon met alu lugs). Nu zit er een Campagnolo Centaur 111mm trapas in, die ik graag wil vervangen door een Chorus 102mm as. Ik krijg hem er met de normale bracketas-sleutel echter niet uit (alu in alu). Iemand een idee? Verwarmen?
Je draait hem toch wel los in de klokrichting hé?(Drive side)
Giant heeft Bsa draad en moet aan de drive side naar rechts los gedraait worden !
(Staat trouwens ter indicatie ook op de buitenkant van de cups.)
Non driveside is gewoon naar links losdraaien !
Ciao.
Je draait hem toch wel los in de klokrichting hé?(Drive side)
Giant heeft Bsa draad en moet aan de drive side naar rechts los gedraait worden !
(Staat trouwens ter indicatie ook op de buitenkant van de cups.)
Non driveside is gewoon naar links losdraaien !
Ciao.
-
- Forum-lid
Kijk ff op de site van Sheldon Brown. Daar staat een super goede tip met een dikke bout M24 ofzo en dan een paar ringen inclusief twee veerringen, die doe je in de vaste bracketpot, en hup losdraaien maar.
Werkt gegarandeerd.
Maar verwarmen is echt een paardemiddel. Frame als hefboom, en een tacx brackettool gebruiken wil ook erg goed helpen.
Werkt gegarandeerd.
Maar verwarmen is echt een paardemiddel. Frame als hefboom, en een tacx brackettool gebruiken wil ook erg goed helpen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Carbon verwarmen?? Yeah, ff lekker de brander erop!!
-
- Forum-lid
Ik geef verwarmen niet als suggestie...........een paardemiddel is echt iets dat niet aan te raden is.
MAW nooit je frame verwarmen.
MAW nooit je frame verwarmen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Snap ik, maar het zou een oplossing kunnen zijn bij alu en stalen frames.
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 25 Februari 2007
Hoi,
Ik denk het niet, wat warm wordt zet uit, komt het asje nog vaster te zitten!
Ciao.
Nee hoor, want aluminium en staal hebben een andere uitzetting coefficient, vroeger werd het wel vaker gedaan.
Hoi,
Ciao.
Nee hoor, want aluminium en staal hebben een andere uitzetting coefficient, vroeger werd het wel vaker gedaan.
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 25 Februari 2007
Nutteloze informatie, ik heb het niet over verhitten met een snijbrander natuurlijk.
Nutteloze informatie, ik heb het niet over verhitten met een snijbrander natuurlijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door Frank Schneider op 27 Februari 2007
Hoi,
Ciao.
En carbon heeft al helemaal een andere uitzettingscoëfficient. Op het moment dat de boel ook maar een beetje uitzet scheurt het frame waarschijnlijk meteen. Scheurt het niet meteen dan zijn er wel haarscheurtjes ingekomen en scheurt ie later. Echt een heel slecht plan.
Je weet ook niet wat van staal is en wat aluminium.
Hoi,
Ciao.
En carbon heeft al helemaal een andere uitzettingscoëfficient. Op het moment dat de boel ook maar een beetje uitzet scheurt het frame waarschijnlijk meteen. Scheurt het niet meteen dan zijn er wel haarscheurtjes ingekomen en scheurt ie later. Echt een heel slecht plan.
Je weet ook niet wat van staal is en wat aluminium.