Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is jullie gem. cadance?

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 16 feb 2007 23:30

Hoi,
Ben benieuwd wat eigenlijk de gemiddelde cadance van een toerfietser is.Waarom? Omdat er mensen zijn die zeggen dat ik veel te ligt trap. Heb sinds kort een andere kilometerteller met cadance en trap dan tijdens een rit van 80 KM zo'n 85 tot 95 RPM's. Is dit echt te hoog?
Heb van horen zeggen dat een hoge cadance kunnen fietsen goed is en dat dat profijt brengt voor als je moet gaan klimmen zoals ik in de AGR 150 KM ga doen. Of moet je het dan toch weer van de kracht in je benen hebben?
Of is het misschien verstandiger om op je hartslag de heuvels  bedwingen, zo ja, in welke zone is het dan verstandig dit te doen?
Dus wie trapt met welke RPMs en waar moet je opletten voor als je de EERSTE keer de AGR 150KM gaat fietsen?
Ik hoor het wel,Groetjes,
Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 17 feb 2007 00:11

Quote: Origineel geplaatst door krommenek op 16 Februari 2007
Hoi,Ben benieuwd wat eigenlijk de gemiddelde cadance van een toerfietser is.
Waarom? Omdat er mensen zijn die zeggen dat ik veel te ligt trap. Heb sinds kort een andere kilometerteller met cadance en trap dan tijdens een rit van 80 KM zo'n 85 tot 95 RPM's. Is dit echt te hoog?Heb van horen zeggen dat een hoge cadance kunnen fietsen goed is en dat dat profijt brengt voor als je moet gaan klimmen zoals ik in de AGR 150 KM ga doen. Of moet je het dan toch weer van de kracht in je benen hebben?Of is het misschien verstandiger om op je hartslag de heuvels bedwingen, zo ja, in welke zone is het dan verstandig dit te doen?Dus wie trapt met welke RPMs en waar moet je opletten voor als je de EERSTE keer de AGR 150KM gaat fietsen? Ik hoor het wel,
Groetjes,Eric


Afgezien van het feit dat 'de beste trapfrequentie' een paradigma is dat per definitie aan verandering onderhevig is: ik fiets nu 4 jaar en merk dat ik mijn trapfrequentie steeds hoger krijg en dat dat helpt om langer, beter en harder te fietsen.

Zit nu tussen de 95 en 105. Probeer zeker bij D1 trainingen technisch goed te fietsen met zo hoog mogelijke frequentie (en dan niet te stuiteren op het zadel), dat lukt alleen als ik ook mijn voetenwerk goed regel (veegbeweging).
Voor het rijden met een hoge freq. heb je (naar verluid) wel een betere duurconditie nodig.
Ook met klimmen merk ik dat ik met een hogere freq beter klim (zat eerst rond de 65, nu rond de 80).

Naast de wegtrainingen vind ik dat spinnen (rpm van Les Mills) veel helpt om met een hoge freq te rijden.

Maar nogmaals, wie weet dat over enkele jaren nieuwe inzichten tot heel andere conclusies leiden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2007 00:47

Ik vind niet dat D1 per se hoger is dan in een groep.
Afgelopen tijd heel geforceerd in D1 (alleen) telkens 95 als minimum aangehouden. Vandaag eigenlijk een eerste groepstraining gedaan, ik zat telkens boven de 100. Zonder er op tellen en zowel op kop als in 't wiel.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 17 feb 2007 11:15

85-95 is zeker niet te hoog. Zou eerder zeggen te laag.Gemiddeld zit je dan nog onder de 90 denk ik Had gister gemiddeld 94 over 96km met daarin ook nog 695hm te overwinnen. Op het vlakke altijd >95. Het is een kwestie van proberen/trainen en na verloop van tijd gaat dat steeds gemakkelijker!

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 17 feb 2007 12:18

ik zit ook zelden onder de 100p/m, op spinnen haal je vaak 150+
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 19 feb 2007 21:35

Ik fietste vroeger ook te zwaar. En op kracht fietsen houd je niet heel lang vol. Het is beter om met een hoge frequentie te fietsen, ik heb gelezen dat de afvalstoffen waaronder melkzuur op die manier ook sneller worden afgevoerd. Het is wel even wennen, ik fiets nu gemiddeld met 95 rpm, maar tijdens trainingen is het goed om af en toe een stuk hoger te gaan 120. Armstrong fietste ook met een hoge frequntie.

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 20 feb 2007 08:03

de gemiddeldes hier liggen blijkbaar heel er g hoog, hluden jullie nooit eens de been wat stil ? bij bv een afdaling, je zit eventjes in 't wiel, uitbollen voor verkeerssituatie, enz... ??
Of is er hier weer weer een vergissing tussen gemiddelde en de gebruikelijke ?
Tijdens lange duurtrainingen fiets ik rond de 85-90, tijdens wat intensievere ritten eerder 90-95 soms rond de 100 .  klimmen eerder een 80-90 , steile klimmen 70-80 .
 
Ideaal word 90-100 gezien, al is dit natuurlijk persoonsafhankelijk (verhouding snelle/trage spieren bv) , al is het tegenwoordig de mode om sneller te trappen dan 100 wat meestal maar tot minder effectief vermogen leidt. Armstrong trapte idd sneller dan de meeste mensen, echter hou wel rekening dat die man bijna uitsluitend trage spiervezels in de benen had en bijna niet verzuurde.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2007 09:15

Je trapt juist met een hoog beentempo tijdens duurtraining om ook de trage spiervezels goed te trainen, want die houden van nature helemaal niet van een hoog beentempo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

nollysurf
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2006 13:51

nollysurf 20 feb 2007 18:27

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 Februari 2007
Je trapt juist met een hoog beentempo tijdens duurtraining om ook de trage spiervezels goed te trainen, want die houden van nature helemaal niet van een hoog beentempo.


Ik heb ook gehoord dat dit juist andersom kan zijn: langzaam draaien kost veel kracht, witte spiervezels zijn daar geschikt voor en worden daarbij ingezet. Bij sneller ronddraaien is minder kracht nodig en worden dus de langzame spiervezels meer ingezet.....

Frequentie is volgens mij zeer persoonlijk, al denk ik dat wanneer je een hoge frequentie kunt fietsen je altijd voordelig zit betreft duurprestatie's: namelijk, snel ronddraaien meer langzame vezels, meer langzame vezels betekent efficientere verbranding. En dus een efficientere rijstijl.

ps excuse voor schrijfstijl, heb net een mac, en moet er nog achterkomen hoe ik " " " op een "e" zet....

gtranquillity
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52

gtranquillity 20 feb 2007 22:32

Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 20 Februari 2007


echter hou wel rekening dat die man bijna uitsluitend trage spiervezels in de benen had en bijna niet verzuurde.


Misschien een stomme vraag, maar is dit (het hebben van veel trage spiervezels) de enige reden waarom iemand niet snel verzuurd? Ik bedoel... ikzelf kan trappen zo hard en lang ik wil, ik verzuur gewoon niet. Laatst 1.45u constant met een hartslag tussen de 192-195 gefietst (mijn max is 205 en ik ben nu 36) en ik heb nergens last van gehad. Voor wat het waard is: normaal fiets ik niet zó lang aan zo'n hoge hartslag, maar ik wilde gewoon een keer het uiterste uit mezelf halen...
On topic: ik fiets meestal rond de 96, in de zomer zit ik aan 108 (het verschil zomer/winter is niet bewust overigens)
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>

tyrion
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:01

tyrion 20 feb 2007 23:09




Zelf fiets ik altijd boven de 100 rpm. Dat doe ik al sinds ik begon met wielrennen, ruim twintig jaar geleden. Voor mij is het dan ook een automatisme geworden, maar het heeft wel een mogelijke oorzaak. Ik heb vrij dunne bovenbenen en naar verhouding weinig spiermassa. Klimmen doe ik ook altijd met hoog toerental, tussen de 85-90. Als ik met een cyclo te zwaar rijd krijg ik altijd kramp. Uiteraard zakt dat toerental wel als de vermoeidheid toeslaat: dan schakel je groter en is de souplesse weg. Mijn oude trainer zei altijd: souplesse en duur zijn de basis van het fietsen, en ondanks dat ik ook het zwaarder verzet uitgeprobeerd heb, moet ik hem gelijk geven. Mijn seizoen duurt dan ook een heel jaar lang, meestal ben ik nog in staat om in augustus, september nogeens te pieken, na een lang seizoen.


voetballen is een spel, wielrennen een sport

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 22 feb 2007 13:31

nee , begrijp me niet verkeerd, lance had bijna alleen trage spiervezels en daarbovenop verzuurde hij bijna niet , zal we leen verband hebben maar niet overdreven

Plaats reactie