Hoi coureurs,
'K zit er aan te denken om een Red Bull SL te gaan kopen.
Bij dit frame hoort een full carbon voorvork.
Mijn vraag: is zo'n ding nou kwetsbaarder als een carbon vork met alu buis ?
Je hoort wel eens over het afbreken van carbon zadelpennen, als ze bijvoorbeeld iets te hard zijn vastgezet. 'Kheb zelf ook ooit eens zo'n ding op die manier (licht) beschadigt en heb toen op aanraden van mijn FM de zadelpen vervangen door een alu versie. Nou is het afbreken van een zadelpen klote maar niets in vergelijking met het afbreken van een voorvork, zeker als je in een afdaling zit.
Jaren geleden, toen de eerste carbon vorken hun intreden deden, heb ik ooit met een wedstrijdrenner gesproken en die had regelmatig verhalen over afgebroken carbon voorvorken tijdens wedstrijden. 'Tis al weer een hele tijd geleden dus misschien is de kwaliteit sterk verbeterd, but then again; George Hincapie tijdens Parijs-Roubaix 2006...
Iemand ervaring met deze kwestie? Ik hoor het graag.
groetjes uit het Brabantse
Full carbon voorvork stevig ?
tegenwoordig kan je er wel vanuit gaan dat de carbon-voorvorken veilig genoeg zijn.
Bij een overgroot deel van de fabrikanten in Azië word alles uitgebreid getest met test-machines die aan internationaal standaard heden voldoen. Ook word er veel getest door teams zelf daar, tijdens de Asia-Tour worden er vaak nieuwe dingen getest.
Bij een overgroot deel van de fabrikanten in Azië word alles uitgebreid getest met test-machines die aan internationaal standaard heden voldoen. Ook word er veel getest door teams zelf daar, tijdens de Asia-Tour worden er vaak nieuwe dingen getest.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
-
- Forum-lid
Er zijn echter nog wel vorken die minder goed zijn. Mijn advies: ga niet voor het lichtste. Meer materiaal zou steviger moeten zijn, zolang het een betrouwbaar merk is. Dat wil niet zeggen dat alle no-name vorken slecht zijn.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
- amclassic-fan
- Forum-lid HC