Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

zelf wielsetje spaken

a_muz_ed
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007 00:02

a_muz_ed 13 feb 2007 00:20

Ben net geregistreed maar al een tijdje achter te schermen aan het meelezen in menig interessant topic op dit forum!

Ik volg een cursus fietshersteller daarin hebben we wielen leren vlechten. Nu is het natuurlijk beginnen kriebelen en wil ik graag zelf een wielsetje maken.

Ik weeg 64 kg, rijd regelmatig op een kasseistrook, wil een setje van minder dan 1700gr en vind een radiaal gespaakt voorwielen echt mooi.

Na wat opzoekwerk kom ik tot het volgende (met vraagtekens natuurlijk

naven: 105 of ultegra?
spaken: vooraan 28 radiaal, achteraan 32 3x, Dt revolution: 2.0-1.5-2.0 of 1.8-1.5-1.8 of dan toch sapim laser?
nippels: messing 12mm
velg: mavic open pro of DT swiss RR1.1

In de catalogus van shimano staat dat de voornaaf van 105 en ultegra radiaal gespaakt kan worden. Dus ik neem aan dat dit geen probleem zal opleveren?

Gewichtsverschil tussen 105 en ultegra is miniem. Hoe zit het met de lagerkwaliteit?

Hoe bepaal ik de dikte van de revolution spaken? Kan ik met mijn gewicht voor de dunste gaan of spelen er nog andere elementen?

Daarnaast heb ik enkel nog maar 3 kruis leren spaken. Is het te veel hooi op mijn vork om onmiddelijk radiaal te willen spaken? Ben ook opzoek naar een goed handboek. Iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie tips!

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 13 feb 2007 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door a_muz_ed op 12 Februari 2007

Daarnaast heb ik enkel nog maar 3 kruis leren spaken. Is het te veel hooi op mijn vork om onmiddelijk radiaal te willen spaken? Ben ook opzoek naar een goed handboek. Iemand tips?Alvast bedankt voor jullie tips!


www.shelombrown.com  en www.bikeboosting.nl
Misschien ken je ze al maar kijk ook eens op deze sites. Aardig wat tips.

colnagogissmio
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12

colnagogissmio 13 feb 2007 19:53

Sheldon Brown">

Deze bedoel je denk ik.

a_muz_ed
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007 00:02

a_muz_ed 13 feb 2007 23:31

Bedankt voor de links. Deze is ook heel informatief: http://www.geocities.com/spokeanwheel/

De ultegra naven zijn bij mijn lbs 45 euro dan de 105 naven. Ik ga dus voor de 105 naven gaan, tenzij de lager kwaliteit van de ultegra's echt fenomenaal veel beter zou zijn?

De keuze tussen DT Swiss en sapim is ook al wat eenvoudiger: Dt revolution wordt enkel per 72 spaken verkocht, Sapim Laser per 50 stuks. Het zullen dus Sapim Lasers worden.

Ik heb wel nog wat vragen omtrend het radiaal spaken:
Hoe worden de spaken in de naaf gestoken? Van binnen naar buiten of omgekeerd? Allemaal de zelfde richting of alternerend?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2007 01:01

Kan zowel heads-in als heads-out, de 1e optie is iets stijver door de grotere hoek, optie 2 is een tikje aerodynamischer. Je doet ze normaal allemaal op dezelfde manier.
DT spaken zijn overigens ook gewoon in andere hoeveelheden te krijgen, net zoals Sapim spaken. Ik dacht dat er ook nog dozen met 20 spaken waren, maar dat weet ik niet meer zeker. Als je die spaken allemaal los moet kopen zou ik nog maar eens overwegen of je het voorwiel echt radiaal wilt spaken, want daardoor kom je op 3 lengtes uit ipv 2.
De DT revo 1.8-1.5 zou ik nooit nemen, want dan moet je bij de gaten in de naaf washers boven alle spaken doen omdat het gat anders te groot is. Daar gaat je gewichtsvoordeel en je hebt minder sterke spaken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

a_muz_ed
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007 00:02

a_muz_ed 14 feb 2007 18:13

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Februari 2007
Kan zowel heads-in als heads-out, de 1e optie is iets stijver door de grotere hoek, optie 2 is een tikje aerodynamischer. Je doet ze normaal allemaal op dezelfde manier.DT spaken zijn overigens ook gewoon in andere hoeveelheden te krijgen, net zoals Sapim spaken. Ik dacht dat er ook nog dozen met 20 spaken waren, maar dat weet ik niet meer zeker. Als je die spaken allemaal los moet kopen zou ik nog maar eens overwegen of je het voorwiel echt radiaal wilt spaken, want daardoor kom je op 3 lengtes uit ipv 2.De DT revo 1.8-1.5 zou ik nooit nemen, want dan moet je bij de gaten in de naaf washers boven alle spaken doen omdat het gat anders te groot is. Daar gaat je gewichtsvoordeel en je hebt minder sterke spaken.


Dank je voor de nuttige tips.

Heeft er iemand dit boek al gekocht/gelezen?
http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

a_muz_ed
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007 00:02

a_muz_ed 26 feb 2007 23:02

ndertussen is mijn eerste zelfgespaakte wielset een feit:
- 105 naven met open pro velgen
- vooraan 32 radiaal gespaakt met sapim laser
- achteraan 32 3x ook met sapim laser

Totaal gewicht van 1810 zonder velglint en snelspanners.

En nu rijden maar!

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 27 feb 2007 12:16

Quoten: Origineel geplaatst door a_muz_ed op 26 Februari 2007

ndertussen is mijn eerste zelfgespaakte wielset een feit:- 105 naven met open pro velgen- vooraan 32 radiaal gespaakt met sapim laser - achteraan 32 3x ook met sapim laserTotaal gewicht van 1810 zonder velglint en snelspanners.En nu rijden maar!


Is-ie mooi recht en op gelijke spanning geworden? Viel het mee of tegen?
 

Plaats reactie